10.8.2020 Liikenne Väsymys vaanii automatkaajaa – näin taltutat vaarat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutkija: väsymys johtaa vakavaan onnettomuuteen kaikkein todennäköisimmin kesäkuukausina toukokuusta syyskuulle. Koronavirus on muuttanut monien suunnitelmia mukaan lukien perheeni. Joka kesä menemme kotikaupunkiini Dubrovnikiin Kroatiaan, muttei tänä kesänä. Tämä on ikävää, mutta samaan aikaan se antaa mahdollisuuden toteuttaa vanha toiveeni matkustaa Lappiin. Suunnitelmani on mennä autolla, ottaa mukaan tarpeeksi iso teltta viidelle ja lähteä pohjoiselle seikkailulle. Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta matkustaa autolla, nukkua teltassa, kokata oma ruoka retkikeittimellä ja minimoida kontakti muiden ihmisten kanssa. Etäisyys kotoamme Helsingistä Inariin on 1 139 kilometriä. Yhden pysähdyksen taktiikka ei toimi. Ajaessa väsymys voi olla ongelma. Ja yleensä on. Myös lapset voivat olla levottomia autossa ja siihen liittyvä stressi saattaa lisätä väsymystä. Hyvä suunnittelu on välttämätöntä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Haukottelu paljastaa Tein väitöskirjani väsyneenä ajamisesta. Onnettomuustietoinstituutti OTIn tilastojen mukaan väsymys johtaa Suomessa vakavaan onnettomuuteen kaikkein todennäköisimmin kesäkuukausina toukokuusta syyskuulle. Väsymystä ratissa voi kuitenkin torjua. Ennen nukahtamista ihmiset osoittavat merkkejä väsymyksestä, kuten haukottelua, asennon vaihtelemista, pään nuokkumista sekä ajon heikentymistä, kuten ajelehtimista kaistalla tai tiellä ja lisääntynyttä vaihtelua nopeudessa. Ihmiset itse tietävät olevansa väsyneitä, mutta liiallisen väsymyksen arviointi on vaikeampaa ja he usein uskovat voivansa jatkaa, kunnes kaikki sumenee ja he nukahtavat. Ensimmäinen asia on, että koskaan ei pitäisi lähteä pitkälle matkalle, jos ei ole levännyt. Tämä saattaa olla haastavaa, sillä yö ennen lähtöä voi olla levoton lähtöstressin takia. Unohdinko pakata jotain? Meneekö kaikki hyvin? Monet kuljettajat haluavat myös aloittaa ajamisen aikaisin, jolloin edellisen yön uni saattaa jäädä lyhyeksi. Tämä saattaa olla ongelmallista, etenkin jos ei ole tottunut heräämään aikaisin. Suunnittele reitti ja ajankäyttö Toinen asia on matkan suunnittelu ennakolta. Sekä reitin, että sen varrella olevien huoltoasemien ja levähdyspaikkojen etukäteen selvittäminen auttaa. Tietenkin meillä on aina mukanamme puhelimet, mutta joskus voi kaduttaa, ettei tarkistanut asioita etukäteen. Näin on käynyt itselleni muutaman kerran esimerkiksi Etelä-Puolan pimeillä teillä keskellä yötä. Se ei ollut miellyttävä kokemus – ikimuistoinen kyllä. Nukahtamisesta johtuvien kuolonkolarien kokonaismäärä (vasemmalla) ja suhteellinen määrä kaikista kuolonkolareista (oikealla) kuukausittain (Onnettomuustietoinstituutti OTIn aineisto, N=522; vuodet 1991–2018). Aineiston koodaus vuosilta 1991–2001 perustuu luokkaan ”nukahtaminen” ja vuosilta 2002–2016 luokkaan ”nukahtaminen, vireystilan lasku”. Ajatko yksin vai jonkun kanssa? Matkustajan mukana olemisella on puolensa. Joskus kuljettajien vaihtaminen pitkällä matkalla voi auttaa: toisen ajaessa toinen voi torkahtaa ja sitten rooleja voi vaihtaa. Pitää kuitenkin muistaa, että monissa onnettomuuksissa kuljettaja on nukahtanut matkustajien nukkuessa autossa. Toinen vaihtoehto on ajaa keskustellen hereillä olevan matkustajan kanssa. Aktiivinen keskustelu saattaa pitää kuljettajan virkeämpänä, mutta tämän lisäksi matkustaja voi olla myös kuljettajan ajokunnon ja väsymyksen aktiivinen arvioitsija. Siitä kumpi edellä mainituista vaihtoehdoista on parempi ei ole tutkimusta. Mielestäni kuljettajaa ei saisi koskaan jättää yksin, jos hän on väsynyt tai väsymys on odotettavissa. Apua myös tekniikasta Kuljettajien nukahtamisen estämiseksi käytetään erilaisia teknisiä apuvälineitä, jotka pyrkivät tunnistamaan mm. edellä mainittuja väsymyksen merkkejä keräten tietoa silmän liikkeistä, ratin otteesta, kaasun käytöstä, ohjauksesta, ajoneuvon paikasta kaistalla. Näitä tietoja käyttävä algoritmi laskee kuljettajan väsymyksen ja antaa palautetta äänimerkillä tai kahvikupin ikonin ilmestymisellä. Näiden laitteiden tehokkuudesta tiedetään kuitenkin vain vähän. Niiden toimimiseen vaikuttaa se, havaitsevatko ne väsymyksen oikein ja käyttääkö kuljettaja tätä palautetta. Autossa kuljettajan tilaa tarkkaileva matkustaja saattaa yhä olla tehokkaampi muuttamaan kuljettajan käyttäytymistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Välitorkut voivat auttaa Monet kuljettajat soveltavat väsymykseen vastatoimia jatkaessaan ajoa. Radion kuuntelu (kovaa), ikkunoiden avaaminen raittiin ilman saamiseksi tai ilmastoinnin säätäminen kylmälle ovat suosittuja vastatoimia rikkomaan yksitoikkoisuutta. Nämä niksit eivät kuitenkaan auta kauaa, etenkään jos olet erittäin unelias. Kofeiinipitoisten juomien juominen voi auttaa, mutta nekään eivät auta, jos olet jo todella unelias. Pienet torkut kahvin juomisen yhteydessä auttaa jo paremmin, mutta pitää muistaa, että ainoa oikea vastatoimi uneliaisuutta vastaan on kunnolla nukkuminen. Uusi tieliikennelaki 17 §.: Ajoneuvon kuljettajaa koskevat yleiset vaatimukset Ajoneuvoa ei saa ajaa se, jolta sairauden, vian, vamman, väsymyksen tai päihtymyksen vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä puuttuu siihen tarvittavat edellytykset. Teksti: Igor Radun Kuva: Moottorin arkisto Grafiikka: OTI Kirjoittaja on liikennepsykologian dosentti Helsingin yliopistolla. Hän on työskennellyt liikenneturvallisuustutkimuksen parissa lähes 20 vuotta Suomessa ja Ruotsissa. Hänen tutkimuskohteenaan on yleisesti käyttäytyminen liikenteessä, erityisesti väsyneenä ja päihtyneenä ajaminen sekä riskinotto. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä - ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku