10.8.2020 Liikenne Väsymys vaanii automatkaajaa – näin taltutat vaarat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutkija: väsymys johtaa vakavaan onnettomuuteen kaikkein todennäköisimmin kesäkuukausina toukokuusta syyskuulle. Koronavirus on muuttanut monien suunnitelmia mukaan lukien perheeni. Joka kesä menemme kotikaupunkiini Dubrovnikiin Kroatiaan, muttei tänä kesänä. Tämä on ikävää, mutta samaan aikaan se antaa mahdollisuuden toteuttaa vanha toiveeni matkustaa Lappiin.Suunnitelmani on mennä autolla, ottaa mukaan tarpeeksi iso teltta viidelle ja lähteä pohjoiselle seikkailulle. Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta matkustaa autolla, nukkua teltassa, kokata oma ruoka retkikeittimellä ja minimoida kontakti muiden ihmisten kanssa.Etäisyys kotoamme Helsingistä Inariin on 1 139 kilometriä. Yhden pysähdyksen taktiikka ei toimi. Ajaessa väsymys voi olla ongelma. Ja yleensä on. Myös lapset voivat olla levottomia autossa ja siihen liittyvä stressi saattaa lisätä väsymystä. Hyvä suunnittelu on välttämätöntä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHaukottelu paljastaaTein väitöskirjani väsyneenä ajamisesta. Onnettomuustietoinstituutti OTIn tilastojen mukaan väsymys johtaa Suomessa vakavaan onnettomuuteen kaikkein todennäköisimmin kesäkuukausina toukokuusta syyskuulle.Väsymystä ratissa voi kuitenkin torjua.Ennen nukahtamista ihmiset osoittavat merkkejä väsymyksestä, kuten haukottelua, asennon vaihtelemista, pään nuokkumista sekä ajon heikentymistä, kuten ajelehtimista kaistalla tai tiellä ja lisääntynyttä vaihtelua nopeudessa. Ihmiset itse tietävät olevansa väsyneitä, mutta liiallisen väsymyksen arviointi on vaikeampaa ja he usein uskovat voivansa jatkaa, kunnes kaikki sumenee ja he nukahtavat.Ensimmäinen asia on, että koskaan ei pitäisi lähteä pitkälle matkalle, jos ei ole levännyt. Tämä saattaa olla haastavaa, sillä yö ennen lähtöä voi olla levoton lähtöstressin takia. Unohdinko pakata jotain? Meneekö kaikki hyvin? Monet kuljettajat haluavat myös aloittaa ajamisen aikaisin, jolloin edellisen yön uni saattaa jäädä lyhyeksi. Tämä saattaa olla ongelmallista, etenkin jos ei ole tottunut heräämään aikaisin.Suunnittele reitti ja ajankäyttöToinen asia on matkan suunnittelu ennakolta. Sekä reitin, että sen varrella olevien huoltoasemien ja levähdyspaikkojen etukäteen selvittäminen auttaa.Tietenkin meillä on aina mukanamme puhelimet, mutta joskus voi kaduttaa, ettei tarkistanut asioita etukäteen. Näin on käynyt itselleni muutaman kerran esimerkiksi Etelä-Puolan pimeillä teillä keskellä yötä. Se ei ollut miellyttävä kokemus – ikimuistoinen kyllä.Nukahtamisesta johtuvien kuolonkolarien kokonaismäärä (vasemmalla) ja suhteellinen määrä kaikista kuolonkolareista (oikealla) kuukausittain (Onnettomuustietoinstituutti OTIn aineisto, N=522; vuodet 1991–2018). Aineiston koodaus vuosilta 1991–2001 perustuu luokkaan ”nukahtaminen” ja vuosilta 2002–2016 luokkaan ”nukahtaminen, vireystilan lasku”.Ajatko yksin vai jonkun kanssa? Matkustajan mukana olemisella on puolensa. Joskus kuljettajien vaihtaminen pitkällä matkalla voi auttaa: toisen ajaessa toinen voi torkahtaa ja sitten rooleja voi vaihtaa. Pitää kuitenkin muistaa, että monissa onnettomuuksissa kuljettaja on nukahtanut matkustajien nukkuessa autossa.Toinen vaihtoehto on ajaa keskustellen hereillä olevan matkustajan kanssa. Aktiivinen keskustelu saattaa pitää kuljettajan virkeämpänä, mutta tämän lisäksi matkustaja voi olla myös kuljettajan ajokunnon ja väsymyksen aktiivinen arvioitsija. Siitä kumpi edellä mainituista vaihtoehdoista on parempi ei ole tutkimusta.Mielestäni kuljettajaa ei saisi koskaan jättää yksin, jos hän on väsynyt tai väsymys on odotettavissa.Apua myös tekniikastaKuljettajien nukahtamisen estämiseksi käytetään erilaisia teknisiä apuvälineitä, jotka pyrkivät tunnistamaan mm. edellä mainittuja väsymyksen merkkejä keräten tietoa silmän liikkeistä, ratin otteesta, kaasun käytöstä, ohjauksesta, ajoneuvon paikasta kaistalla. Näitä tietoja käyttävä algoritmi laskee kuljettajan väsymyksen ja antaa palautetta äänimerkillä tai kahvikupin ikonin ilmestymisellä.Näiden laitteiden tehokkuudesta tiedetään kuitenkin vain vähän. Niiden toimimiseen vaikuttaa se, havaitsevatko ne väsymyksen oikein ja käyttääkö kuljettaja tätä palautetta. Autossa kuljettajan tilaa tarkkaileva matkustaja saattaa yhä olla tehokkaampi muuttamaan kuljettajan käyttäytymistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVälitorkut voivat auttaaMonet kuljettajat soveltavat väsymykseen vastatoimia jatkaessaan ajoa. Radion kuuntelu (kovaa), ikkunoiden avaaminen raittiin ilman saamiseksi tai ilmastoinnin säätäminen kylmälle ovat suosittuja vastatoimia rikkomaan yksitoikkoisuutta. Nämä niksit eivät kuitenkaan auta kauaa, etenkään jos olet erittäin unelias. Kofeiinipitoisten juomien juominen voi auttaa, mutta nekään eivät auta, jos olet jo todella unelias.Pienet torkut kahvin juomisen yhteydessä auttaa jo paremmin, mutta pitää muistaa, että ainoa oikea vastatoimi uneliaisuutta vastaan on kunnolla nukkuminen. Uusi tieliikennelaki 17 §.: Ajoneuvon kuljettajaa koskevat yleiset vaatimukset Ajoneuvoa ei saa ajaa se, jolta sairauden, vian, vamman, väsymyksen tai päihtymyksen vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä puuttuu siihen tarvittavat edellytykset. Teksti: Igor Radun Kuva: Moottorin arkisto Grafiikka: OTIKirjoittaja on liikennepsykologian dosentti Helsingin yliopistolla. Hän on työskennellyt liikenneturvallisuustutkimuksen parissa lähes 20 vuotta Suomessa ja Ruotsissa. Hänen tutkimuskohteenaan on yleisesti käyttäytyminen liikenteessä, erityisesti väsyneenä ja päihtyneenä ajaminen sekä riskinotto. Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin