10.8.2020 Liikenne Väsymys vaanii automatkaajaa – näin taltutat vaarat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutkija: väsymys johtaa vakavaan onnettomuuteen kaikkein todennäköisimmin kesäkuukausina toukokuusta syyskuulle. Koronavirus on muuttanut monien suunnitelmia mukaan lukien perheeni. Joka kesä menemme kotikaupunkiini Dubrovnikiin Kroatiaan, muttei tänä kesänä. Tämä on ikävää, mutta samaan aikaan se antaa mahdollisuuden toteuttaa vanha toiveeni matkustaa Lappiin. Suunnitelmani on mennä autolla, ottaa mukaan tarpeeksi iso teltta viidelle ja lähteä pohjoiselle seikkailulle. Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta matkustaa autolla, nukkua teltassa, kokata oma ruoka retkikeittimellä ja minimoida kontakti muiden ihmisten kanssa. Etäisyys kotoamme Helsingistä Inariin on 1 139 kilometriä. Yhden pysähdyksen taktiikka ei toimi. Ajaessa väsymys voi olla ongelma. Ja yleensä on. Myös lapset voivat olla levottomia autossa ja siihen liittyvä stressi saattaa lisätä väsymystä. Hyvä suunnittelu on välttämätöntä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Haukottelu paljastaa Tein väitöskirjani väsyneenä ajamisesta. Onnettomuustietoinstituutti OTIn tilastojen mukaan väsymys johtaa Suomessa vakavaan onnettomuuteen kaikkein todennäköisimmin kesäkuukausina toukokuusta syyskuulle. Väsymystä ratissa voi kuitenkin torjua. Ennen nukahtamista ihmiset osoittavat merkkejä väsymyksestä, kuten haukottelua, asennon vaihtelemista, pään nuokkumista sekä ajon heikentymistä, kuten ajelehtimista kaistalla tai tiellä ja lisääntynyttä vaihtelua nopeudessa. Ihmiset itse tietävät olevansa väsyneitä, mutta liiallisen väsymyksen arviointi on vaikeampaa ja he usein uskovat voivansa jatkaa, kunnes kaikki sumenee ja he nukahtavat. Ensimmäinen asia on, että koskaan ei pitäisi lähteä pitkälle matkalle, jos ei ole levännyt. Tämä saattaa olla haastavaa, sillä yö ennen lähtöä voi olla levoton lähtöstressin takia. Unohdinko pakata jotain? Meneekö kaikki hyvin? Monet kuljettajat haluavat myös aloittaa ajamisen aikaisin, jolloin edellisen yön uni saattaa jäädä lyhyeksi. Tämä saattaa olla ongelmallista, etenkin jos ei ole tottunut heräämään aikaisin. Suunnittele reitti ja ajankäyttö Toinen asia on matkan suunnittelu ennakolta. Sekä reitin, että sen varrella olevien huoltoasemien ja levähdyspaikkojen etukäteen selvittäminen auttaa. Tietenkin meillä on aina mukanamme puhelimet, mutta joskus voi kaduttaa, ettei tarkistanut asioita etukäteen. Näin on käynyt itselleni muutaman kerran esimerkiksi Etelä-Puolan pimeillä teillä keskellä yötä. Se ei ollut miellyttävä kokemus – ikimuistoinen kyllä. Nukahtamisesta johtuvien kuolonkolarien kokonaismäärä (vasemmalla) ja suhteellinen määrä kaikista kuolonkolareista (oikealla) kuukausittain (Onnettomuustietoinstituutti OTIn aineisto, N=522; vuodet 1991–2018). Aineiston koodaus vuosilta 1991–2001 perustuu luokkaan ”nukahtaminen” ja vuosilta 2002–2016 luokkaan ”nukahtaminen, vireystilan lasku”. Ajatko yksin vai jonkun kanssa? Matkustajan mukana olemisella on puolensa. Joskus kuljettajien vaihtaminen pitkällä matkalla voi auttaa: toisen ajaessa toinen voi torkahtaa ja sitten rooleja voi vaihtaa. Pitää kuitenkin muistaa, että monissa onnettomuuksissa kuljettaja on nukahtanut matkustajien nukkuessa autossa. Toinen vaihtoehto on ajaa keskustellen hereillä olevan matkustajan kanssa. Aktiivinen keskustelu saattaa pitää kuljettajan virkeämpänä, mutta tämän lisäksi matkustaja voi olla myös kuljettajan ajokunnon ja väsymyksen aktiivinen arvioitsija. Siitä kumpi edellä mainituista vaihtoehdoista on parempi ei ole tutkimusta. Mielestäni kuljettajaa ei saisi koskaan jättää yksin, jos hän on väsynyt tai väsymys on odotettavissa. Apua myös tekniikasta Kuljettajien nukahtamisen estämiseksi käytetään erilaisia teknisiä apuvälineitä, jotka pyrkivät tunnistamaan mm. edellä mainittuja väsymyksen merkkejä keräten tietoa silmän liikkeistä, ratin otteesta, kaasun käytöstä, ohjauksesta, ajoneuvon paikasta kaistalla. Näitä tietoja käyttävä algoritmi laskee kuljettajan väsymyksen ja antaa palautetta äänimerkillä tai kahvikupin ikonin ilmestymisellä. Näiden laitteiden tehokkuudesta tiedetään kuitenkin vain vähän. Niiden toimimiseen vaikuttaa se, havaitsevatko ne väsymyksen oikein ja käyttääkö kuljettaja tätä palautetta. Autossa kuljettajan tilaa tarkkaileva matkustaja saattaa yhä olla tehokkaampi muuttamaan kuljettajan käyttäytymistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Välitorkut voivat auttaa Monet kuljettajat soveltavat väsymykseen vastatoimia jatkaessaan ajoa. Radion kuuntelu (kovaa), ikkunoiden avaaminen raittiin ilman saamiseksi tai ilmastoinnin säätäminen kylmälle ovat suosittuja vastatoimia rikkomaan yksitoikkoisuutta. Nämä niksit eivät kuitenkaan auta kauaa, etenkään jos olet erittäin unelias. Kofeiinipitoisten juomien juominen voi auttaa, mutta nekään eivät auta, jos olet jo todella unelias. Pienet torkut kahvin juomisen yhteydessä auttaa jo paremmin, mutta pitää muistaa, että ainoa oikea vastatoimi uneliaisuutta vastaan on kunnolla nukkuminen. Uusi tieliikennelaki 17 §.: Ajoneuvon kuljettajaa koskevat yleiset vaatimukset Ajoneuvoa ei saa ajaa se, jolta sairauden, vian, vamman, väsymyksen tai päihtymyksen vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä puuttuu siihen tarvittavat edellytykset. Teksti: Igor Radun Kuva: Moottorin arkisto Grafiikka: OTI Kirjoittaja on liikennepsykologian dosentti Helsingin yliopistolla. Hän on työskennellyt liikenneturvallisuustutkimuksen parissa lähes 20 vuotta Suomessa ja Ruotsissa. Hänen tutkimuskohteenaan on yleisesti käyttäytyminen liikenteessä, erityisesti väsyneenä ja päihtyneenä ajaminen sekä riskinotto. Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Yleinen ”Liikenteessä on aina kyse myös ihmisten käyttäytymisestä” 17.5.2024 Liikenne Tuhannet sähköiset liikkumisvälineet ovat vakuuttamattomina käyttökiellossa 16.5.2024 Liikenne Sähköpotkulaudoilla viiletetään holtittomasti jalkakäytävillä 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe