10.2.2017 Liikenne Venevero ei toimi – veneilyväeltä täystyrmäys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kritiikin kohteina ovat veron oikeudenmukaisuus, tuotto, keräysvaikeudet ja työllisyysvaikutukset. Veneveroa koskeva lakiluonnos on saanut lausuntokierroksella kitkerän vastaanoton, sillä yksikään 56:sta lausunnon antaneesta tahosta ei kannata kaavailtua veneveroa. Lakiluonnoksen mukaan venevero olisi 100–300 euroa vuodessa. Veneilyväki on ottanut veroaikeet vastaan tyrmistyneinä. Moni veneilyihminen on tallettanut muistiinsa ulkoministeri Timo Soinin (ps.) tokaisun, jonka mukaan verolle laitetaan ”herrojen huvikuunarit”. Monen suomalaisen harrastajan venho on paljon vaatimattomampi kuin tokaisun luoma mielikuva. Veneveroa vastustava nettiadressi on tätä kirjoitettaessa kerännyt jo yli 19 000 allekirjoitusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuima kirje Soinille Suomen Kuvalehden tietojen mukaan Venealan Keskusliitto Finnboat ja Purjehdus ja Veneily ry ovat lähestyneet asiassa kirjeellä Soinia. Kirjeessä vedotaan yhteiskunnan kokonaisetuun ja tuodaan tiettäväksi huoli siitä, että veron negatiiviset ohjausvaikutukset saattavat olla kohtalokkaita veneteollisuuden työllisyyden näkökulmasta. Taustalla on myös se, että jos veneily vähenee, jää valtiolta saamatta arvonlisäveroja muun muassa polttoaineista, satamamaksuista ja vakuutuksista. Kirjeen takana olevat organisaatiot edustavat Suomen Kuvalehden mukaan noin 90 prosenttia alan kaupallisista toimijoista ja 60 000 alan harrastajaa. Tuotto jää alle kaavaillun? Venealan Keskusliitto Finnboat ry on tuonut veneveroa koskevassa lausunnossaan esiin sen, että veneveron tuotto jäisi ”selvästi alle hallituksen esitysluonnoksessa esitettyjen laskelmien.” Finnboat siis epäilee, että veneveron haitalliset vaikutukset veneilyyn ja venealaan ”merkitsisivät kokonaisuutena valtion verotuottojen pienentymistä.” Esityksen mukaan valtiolle kertyisi veneverosta 17 miljoonan euron vuotuiset tuotot. Lakiluonnos veneveroksi menee seuraavaksi lainsäädännön arviointineuvostoon. Se on joulukuussa 2015 perustettu valtioneuvoston kanslian alainen riippumaton ja itsenäinen toimija. – Sen tarkastelun jälkeen eli alkukevään aikana esitys on tarkoitus antaa eduskunnan käsiteltäväksi. Voimaantulo riippuu poliittisen käsittelyn vaatimasta ajasta, mutta on edelleen mahdollista, että venevero tulisi voimaan toukokuun alussa, valtiovarainministeriön neuvotteleva virkamies Markus Teräväinen taustoittaa. Kohdistuu yhteen harrastusmuotoon Finnboatin mukaan olisi epäoikeudenmukaista, että verotus kohdistuisi pääasiassa harrastus- ja kausiluonteiseen huviveneilyyn. ”Yhden harrastusmuodon verotus ei täyttäisi hyvältä verojärjestelmältä edellytettäviä ominaisuuksia.” Suomessa arvioidaan olevan tällä hetkellä noin 817 000 vesikulkuneuvoa, joista noin 203 000 on rekisteröintivelvoitteen alaisia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ongelmana haamuveneet Venerekisterit on aikoinaan perustettu nopeakulkuisten veneiden tunnistamiseen ja valvontaan. Trafin nykyisin ylläpitämä venerekisteri on siis luotu tyystin muihin tarpeisiin kuin verojen keräykseen. Suomen Purjehdus ja Veneily ry muistuttaa omassa lausunnossaan veneverosta, että nykyinen venerekisteri ei sovellu sen puutteiden, virheellisten tietojen ja tuplarekisteröintien takia kaavaillun veneveron verotustietojen pohjaksi. ”Rekisterissä on arvioiden mukaan 10–20 prosenttia ns. haamuveneitä ja sen lisäksi paljon puutteellisia ja virheellisiä tietoja.” Uhkana sanktiomaksu Jos veroesitys toteutuu, veneilijän tulee maksaa vero, vaikka hän käyttäisi venettään vain yhdenkin päivän verokauden aikana. Jos vesilläliikkuja käyttää rekisteröimätöntä tai rekisteristä poistettua venettä, josta vero tulisi maksaa, lankeaa maksettavaksi veneveron lisäksi lisävero. Tällöin tulee maksettavaksi 600–1 800 euroa. Veneitä otettu rekisteristä Verolle eivät joutuisi ne veneet, jotka ovat rekisteritietojen mukaan poistettuina liikennekäytöstä verokauden alkaessa. Kaavailtu venevero ei olisi päiväkohtainen, joten veneen liikennekäytöstä poisto tai lopullinen poisto rekisteristä kesken verokauden ei vaikuttaisi veron määrään. Omistajan vaihdos kesken verokauden ei myöskään vaikuttaisi veroon. Jos ei käytä omaa venettään, tulee se siis poistaa rekisteristä viimeistään huhtikuun lopussa, jos haluaa välttyä verolta. Poiston voi tehdä Trafin asiointipalvelussa tai venerekisteröintejä tekevässä palvelupisteessä. Rekisteristä poistaminen on maksutonta. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Lähteet: valtiovarainministeriö, Venealan Keskusliitto Finnboat ry, Suomen Kuvalehti, Suomen Purjehdus ja Veneily ry, Merenkulkulaitos Adressi veneverosta luopumiseksi: https://adressit.com/hallituksen_tulee_luopua_veneverosta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moottoriteho tai veneen pituus määräisivät veron määrän Maksettavaa kertyisi 100–300 euroa vuodessa. Lakiluonnoksen mukaan veneveroa perittäisiin sen mukaan, kuinka suuri on vesikulkuneuvon moottoriteho tai mikä on veneen pituus. Verolta välttyisivät ne veneilijät, joiden vesikulkuneuvon moottoriteho on alle 38 kilowattia (noin 52 hv) ja pituus vähemmän kuin yhdeksän metriä. Veron määrä olisi 100 euroa vuodessa veneestä, jonka moottoriteho olisi 38 kilowattia (noin 52 hevosvoimaa) ja tämän ylittävältä osalta vero nousisi 2 euroa kilowattia kohden. Veron enimmäismäärä olisi kuitenkin 300 euroa vuodessa. Jos moottoriteho on pienempi kuin 38 kilowattia, mutta veneen pituus on vähintään yhdeksän metriä, vero olisi 100 euroa. Myös vähintään yhdeksänmetriset purjeveneet ovat siten veronalaisia. Vero ei koskisi alus- ja kalastusalusrekisterissä olevia aluksia. Hallituksen esitys, jota erityisesti perussuomalaiset ovat kannattaneet, on tarkoitus antaa eduskunnan käsiteltäväksi helmikuussa. Jos eduskunta hyväksyy veroaikeet, uusien verojen on tarkoitus tulla voimaan toukokuussa. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku