10.2.2017 Liikenne Venevero ei toimi – veneilyväeltä täystyrmäys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kritiikin kohteina ovat veron oikeudenmukaisuus, tuotto, keräysvaikeudet ja työllisyysvaikutukset. Veneveroa koskeva lakiluonnos on saanut lausuntokierroksella kitkerän vastaanoton, sillä yksikään 56:sta lausunnon antaneesta tahosta ei kannata kaavailtua veneveroa. Lakiluonnoksen mukaan venevero olisi 100–300 euroa vuodessa.Veneilyväki on ottanut veroaikeet vastaan tyrmistyneinä. Moni veneilyihminen on tallettanut muistiinsa ulkoministeri Timo Soinin (ps.) tokaisun, jonka mukaan verolle laitetaan ”herrojen huvikuunarit”. Monen suomalaisen harrastajan venho on paljon vaatimattomampi kuin tokaisun luoma mielikuva.Veneveroa vastustava nettiadressi on tätä kirjoitettaessa kerännyt jo yli 19 000 allekirjoitusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuima kirje SoinilleSuomen Kuvalehden tietojen mukaan Venealan Keskusliitto Finnboat ja Purjehdus ja Veneily ry ovat lähestyneet asiassa kirjeellä Soinia. Kirjeessä vedotaan yhteiskunnan kokonaisetuun ja tuodaan tiettäväksi huoli siitä, että veron negatiiviset ohjausvaikutukset saattavat olla kohtalokkaita veneteollisuuden työllisyyden näkökulmasta.Taustalla on myös se, että jos veneily vähenee, jää valtiolta saamatta arvonlisäveroja muun muassa polttoaineista, satamamaksuista ja vakuutuksista.Kirjeen takana olevat organisaatiot edustavat Suomen Kuvalehden mukaan noin 90 prosenttia alan kaupallisista toimijoista ja 60 000 alan harrastajaa.Tuotto jää alle kaavaillun?Venealan Keskusliitto Finnboat ry on tuonut veneveroa koskevassa lausunnossaan esiin sen, että veneveron tuotto jäisi ”selvästi alle hallituksen esitysluonnoksessa esitettyjen laskelmien.”Finnboat siis epäilee, että veneveron haitalliset vaikutukset veneilyyn ja venealaan ”merkitsisivät kokonaisuutena valtion verotuottojen pienentymistä.”Esityksen mukaan valtiolle kertyisi veneverosta 17 miljoonan euron vuotuiset tuotot.Lakiluonnos veneveroksi menee seuraavaksi lainsäädännön arviointineuvostoon. Se on joulukuussa 2015 perustettu valtioneuvoston kanslian alainen riippumaton ja itsenäinen toimija.– Sen tarkastelun jälkeen eli alkukevään aikana esitys on tarkoitus antaa eduskunnan käsiteltäväksi. Voimaantulo riippuu poliittisen käsittelyn vaatimasta ajasta, mutta on edelleen mahdollista, että venevero tulisi voimaan toukokuun alussa, valtiovarainministeriön neuvotteleva virkamies Markus Teräväinen taustoittaa.Kohdistuu yhteen harrastusmuotoonFinnboatin mukaan olisi epäoikeudenmukaista, että verotus kohdistuisi pääasiassa harrastus- ja kausiluonteiseen huviveneilyyn. ”Yhden harrastusmuodon verotus ei täyttäisi hyvältä verojärjestelmältä edellytettäviä ominaisuuksia.”Suomessa arvioidaan olevan tällä hetkellä noin 817 000 vesikulkuneuvoa, joista noin 203 000 on rekisteröintivelvoitteen alaisia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOngelmana haamuveneetVenerekisterit on aikoinaan perustettu nopeakulkuisten veneiden tunnistamiseen ja valvontaan. Trafin nykyisin ylläpitämä venerekisteri on siis luotu tyystin muihin tarpeisiin kuin verojen keräykseen.Suomen Purjehdus ja Veneily ry muistuttaa omassa lausunnossaan veneverosta, että nykyinen venerekisteri ei sovellu sen puutteiden, virheellisten tietojen ja tuplarekisteröintien takia kaavaillun veneveron verotustietojen pohjaksi.”Rekisterissä on arvioiden mukaan 10–20 prosenttia ns. haamuveneitä ja sen lisäksi paljon puutteellisia ja virheellisiä tietoja.”Uhkana sanktiomaksuJos veroesitys toteutuu, veneilijän tulee maksaa vero, vaikka hän käyttäisi venettään vain yhdenkin päivän verokauden aikana.Jos vesilläliikkuja käyttää rekisteröimätöntä tai rekisteristä poistettua venettä, josta vero tulisi maksaa, lankeaa maksettavaksi veneveron lisäksi lisävero. Tällöin tulee maksettavaksi 600–1 800 euroa.Veneitä otettu rekisteristäVerolle eivät joutuisi ne veneet, jotka ovat rekisteritietojen mukaan poistettuina liikennekäytöstä verokauden alkaessa. Kaavailtu venevero ei olisi päiväkohtainen, joten veneen liikennekäytöstä poisto tai lopullinen poisto rekisteristä kesken verokauden ei vaikuttaisi veron määrään. Omistajan vaihdos kesken verokauden ei myöskään vaikuttaisi veroon.Jos ei käytä omaa venettään, tulee se siis poistaa rekisteristä viimeistään huhtikuun lopussa, jos haluaa välttyä verolta. Poiston voi tehdä Trafin asiointipalvelussa tai venerekisteröintejä tekevässä palvelupisteessä. Rekisteristä poistaminen on maksutonta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti HentinenLähteet: valtiovarainministeriö, Venealan Keskusliitto Finnboat ry, Suomen Kuvalehti, Suomen Purjehdus ja Veneily ry, MerenkulkulaitosAdressi veneverosta luopumiseksi: https://adressit.com/hallituksen_tulee_luopua_veneverostaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moottoriteho tai veneen pituus määräisivät veron määrän Maksettavaa kertyisi 100–300 euroa vuodessa. Lakiluonnoksen mukaan veneveroa perittäisiin sen mukaan, kuinka suuri on vesikulkuneuvon moottoriteho tai mikä on veneen pituus. Verolta välttyisivät ne veneilijät, joiden vesikulkuneuvon moottoriteho on alle 38 kilowattia (noin 52 hv) ja pituus vähemmän kuin yhdeksän metriä. Veron määrä olisi 100 euroa vuodessa veneestä, jonka moottoriteho olisi 38 kilowattia (noin 52 hevosvoimaa) ja tämän ylittävältä osalta vero nousisi 2 euroa kilowattia kohden. Veron enimmäismäärä olisi kuitenkin 300 euroa vuodessa. Jos moottoriteho on pienempi kuin 38 kilowattia, mutta veneen pituus on vähintään yhdeksän metriä, vero olisi 100 euroa. Myös vähintään yhdeksänmetriset purjeveneet ovat siten veronalaisia. Vero ei koskisi alus- ja kalastusalusrekisterissä olevia aluksia. Hallituksen esitys, jota erityisesti perussuomalaiset ovat kannattaneet, on tarkoitus antaa eduskunnan käsiteltäväksi helmikuussa. Jos eduskunta hyväksyy veroaikeet, uusien verojen on tarkoitus tulla voimaan toukokuussa. Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija