11.5.2023 Autoilu VTT:n tutkija: 700 000 ladattavaa henkilöautoa vuonna 2030 voi yhä toteutua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Alkuvuoden tilanteessa näkyy vahvasti siirtymä lataushybrideistä täyssähköautoihin eli esimerkiksi Norjassa jo pitkään nähty trendi vahvistuu myös meillä.” Suomi on liikenteen sähköistymisessä Norjan tiellä, uskoo vastanimitetty VTT:n tutkimusprofessori. VTT:n Mikko Pihlajatie arvioi, että tilannettamme voi verrata edelläkävijämaa Norjaan autoilun sähköistymisessä. Hänen nähdäkseen tavoite vuoden 2030 päämäärästä eli 700 000 ladattavasta henkilöautosta, joista valtaosa on täyssähköautoja, on edelleen realistinen. – Alkuvuoden tilanteessa näkyy vahvasti siirtymä lataushybrideistä täyssähköautoihin eli esimerkiksi Norjassa jo pitkään nähty trendi vahvistuu myös meillä. Vaikka autojen kokonaismyynti on laskenut, ensirekisteröidyistä autoista jo yli puolet on ladattavia ja suunnan voi olettaa jatkuvan, Pihlajatie arvioi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keskiössä akkuvalmistuksen skaalaus Tutkimusprofessorin mukaan suurimmat kysymykset kehityksessä tällä hetkellä liittyvät sähköautojen ja niiden akkujen valmistuksen skaalaukseen sekä toimitusketjuun ja sen pullonkauloihin sähköautojen kysynnän kasvaessa. – Latausverkoston kasvu on pysynyt toistaiseksi hyvin sähköautojen kasvun tahdissa, eli en usko tällä hetkellä latauksen saatavuuden juurikaan hidastavan sähköautojen myyntiä tai tilauksia. Mieltymyksiä ja muita tekijöitä Tutkija suostuu arvioimaan myös kotitalouksien autonhankinnan eri näkökulmia suhteessa liikenteen ympäristötavoitteisiin. Voidaanko näin ripeään (tavoitevuosi 2030) henkilöautoilun sähköistymiseen päästä ilman yksityishenkilöille suunnattuja hankintatukia ja/tai verotukia? – Oleellinen iso viesti autoilussa, kuljetuksissa sekä energia-asioissa ylipäätään on, että fossiilienergiasta pyritään eroon ja sen voi odottaa kallistuvan suhteessa puhtaisiin energialähteisiin ja energian kantajiin, Pihlajatie erittelee. Hän tähdentää, että sähköinen liikenne on energiatehokkuutensa ja nollapäästöisyytensä kautta käyttövoimavaihtoehtona lähtökohtaisesti hyvässä asemassa. Liikkumistapojen ja käyttövoiman valinnassa vaikutta kuitenkin moni muukin asia. – Vaikka auton tai ajoneuvon käyttövoiman valinnassa on paljon henkilökohtaisiin mieltymyksiin liittyviä tekijöitä, moni katsoo tarkasti auton ostohintaa tai toivottavasti ennemminkin sen omistamisen kokonaiskustannusta. Markkinat hoitavat Tutkimusprofessori uskoo markkinoiden lopulta hoitavan asian. – Kokonaiskustannuksen muodostumiseen voidaan vaikuttaa monin tavoin esimerkiksi suorilla tuilla, infra-avustuksilla, (fossiilijakeen) valmisteveroilla tai veroluontoisten maksujen hiilidioksidiprogressiolla. Oleellista on vaikuttaa kokonaisuuteen mahdollisimman neutraaleilla ohjauskeinoilla niin, että puhtaat käyttövoimat parantavat kokonaiskilpailukykyään, ja antaa markkinan hoitaa loput, Pihlajatie kiteyttää. Hänen mielestään kuitenkin ”kohdistetut ja todennäköisesti määräaikaiset nollapäästöajoneuvojen tuet ovat edelleen perusteltuja niissä osissa markkinaa, joissa muutos on vielä alkuvaiheessa.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vihreästä siirtymästä kilpailukykyä! Tutkimusprofessorilla on muutama toive tulevan hallituksen ohjelmaan ja toimiin liittyen, jotka liittyvät käynnissä olevaan vihreän ja digitaalisen siirtymän uusjakoon. – Tämä koskee energiaa, teollisuutta, rakennettua ympäristöä ja liikennettä. Uusiutuvan ja päästöttömän energian, akkuteollisuuden ja vetyklusterin alueilla Suomen kannattaa tavoitella merkittäviä investointeja ja puhtaan teknologian arvontuottoa koko arvoketjussa. Pihlajatien näkemyksen mukaan vihreästä siirtymästä voi tulla Suomen kilpailukykytekijä. – Panokset kannattaakin nopeasti siirtää fossiilienergiaa tukevista tai säilyttävistä rakenteista eteenpäin katsoviin toimiin ja niiden vahvistamiseen. Liikenteen osalta, päästötavoitteista ei kannata tinkiä vaan hakea toimenpiteitä, jotka edesauttavat fossiilittomuuden saavuttamista kustannustehokkaasti ja markkinalähtöisesti. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto a:9:{i:0;s:5:"90084";i:1;s:6:"134007";i:2;s:6:"111314";i:3;s:6:"134014";i:4;s:6:"133941";i:5;s:6:"126255";i:6;s:6:"111309";i:7;s:6:"116433";i:8;s:6:"136449";} Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 13.4.2024 Autoilu Autoilun verotuksen rasitustaso ei ole itseisarvo, muistuttaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku