11.5.2023 Autoilu VTT:n tutkija: 700 000 ladattavaa henkilöautoa vuonna 2030 voi yhä toteutua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Alkuvuoden tilanteessa näkyy vahvasti siirtymä lataushybrideistä täyssähköautoihin eli esimerkiksi Norjassa jo pitkään nähty trendi vahvistuu myös meillä.” Suomi on liikenteen sähköistymisessä Norjan tiellä, uskoo vastanimitetty VTT:n tutkimusprofessori.VTT:n Mikko Pihlajatie arvioi, että tilannettamme voi verrata edelläkävijämaa Norjaan autoilun sähköistymisessä. Hänen nähdäkseen tavoite vuoden 2030 päämäärästä eli 700 000 ladattavasta henkilöautosta, joista valtaosa on täyssähköautoja, on edelleen realistinen.– Alkuvuoden tilanteessa näkyy vahvasti siirtymä lataushybrideistä täyssähköautoihin eli esimerkiksi Norjassa jo pitkään nähty trendi vahvistuu myös meillä. Vaikka autojen kokonaismyynti on laskenut, ensirekisteröidyistä autoista jo yli puolet on ladattavia ja suunnan voi olettaa jatkuvan, Pihlajatie arvioi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeskiössä akkuvalmistuksen skaalausTutkimusprofessorin mukaan suurimmat kysymykset kehityksessä tällä hetkellä liittyvät sähköautojen ja niiden akkujen valmistuksen skaalaukseen sekä toimitusketjuun ja sen pullonkauloihin sähköautojen kysynnän kasvaessa.– Latausverkoston kasvu on pysynyt toistaiseksi hyvin sähköautojen kasvun tahdissa, eli en usko tällä hetkellä latauksen saatavuuden juurikaan hidastavan sähköautojen myyntiä tai tilauksia.Mieltymyksiä ja muita tekijöitäTutkija suostuu arvioimaan myös kotitalouksien autonhankinnan eri näkökulmia suhteessa liikenteen ympäristötavoitteisiin.Voidaanko näin ripeään (tavoitevuosi 2030) henkilöautoilun sähköistymiseen päästä ilman yksityishenkilöille suunnattuja hankintatukia ja/tai verotukia? – Oleellinen iso viesti autoilussa, kuljetuksissa sekä energia-asioissa ylipäätään on, että fossiilienergiasta pyritään eroon ja sen voi odottaa kallistuvan suhteessa puhtaisiin energialähteisiin ja energian kantajiin, Pihlajatie erittelee.Hän tähdentää, että sähköinen liikenne on energiatehokkuutensa ja nollapäästöisyytensä kautta käyttövoimavaihtoehtona lähtökohtaisesti hyvässä asemassa. Liikkumistapojen ja käyttövoiman valinnassa vaikutta kuitenkin moni muukin asia.– Vaikka auton tai ajoneuvon käyttövoiman valinnassa on paljon henkilökohtaisiin mieltymyksiin liittyviä tekijöitä, moni katsoo tarkasti auton ostohintaa tai toivottavasti ennemminkin sen omistamisen kokonaiskustannusta.Markkinat hoitavatTutkimusprofessori uskoo markkinoiden lopulta hoitavan asian.– Kokonaiskustannuksen muodostumiseen voidaan vaikuttaa monin tavoin esimerkiksi suorilla tuilla, infra-avustuksilla, (fossiilijakeen) valmisteveroilla tai veroluontoisten maksujen hiilidioksidiprogressiolla. Oleellista on vaikuttaa kokonaisuuteen mahdollisimman neutraaleilla ohjauskeinoilla niin, että puhtaat käyttövoimat parantavat kokonaiskilpailukykyään, ja antaa markkinan hoitaa loput, Pihlajatie kiteyttää.Hänen mielestään kuitenkin ”kohdistetut ja todennäköisesti määräaikaiset nollapäästöajoneuvojen tuet ovat edelleen perusteltuja niissä osissa markkinaa, joissa muutos on vielä alkuvaiheessa.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVihreästä siirtymästä kilpailukykyä!Tutkimusprofessorilla on muutama toive tulevan hallituksen ohjelmaan ja toimiin liittyen, jotka liittyvät käynnissä olevaan vihreän ja digitaalisen siirtymän uusjakoon.– Tämä koskee energiaa, teollisuutta, rakennettua ympäristöä ja liikennettä. Uusiutuvan ja päästöttömän energian, akkuteollisuuden ja vetyklusterin alueilla Suomen kannattaa tavoitella merkittäviä investointeja ja puhtaan teknologian arvontuottoa koko arvoketjussa.Pihlajatien näkemyksen mukaan vihreästä siirtymästä voi tulla Suomen kilpailukykytekijä.– Panokset kannattaakin nopeasti siirtää fossiilienergiaa tukevista tai säilyttävistä rakenteista eteenpäin katsoviin toimiin ja niiden vahvistamiseen. Liikenteen osalta, päästötavoitteista ei kannata tinkiä vaan hakea toimenpiteitä, jotka edesauttavat fossiilittomuuden saavuttamista kustannustehokkaasti ja markkinalähtöisesti.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoa:9:{i:0;s:5:"90084";i:1;s:6:"134007";i:2;s:6:"111314";i:3;s:6:"134014";i:4;s:6:"133941";i:5;s:6:"126255";i:6;s:6:"111309";i:7;s:6:"116433";i:8;s:6:"136449";} Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: asfalttitiet sortuvat alta – olisiko hiekkatie jo parempi? 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Ajokortit Ikämiestä voi kirpaista ajokortin menettäminen – kerro kokemuksesi, ota osaa tutkimukseen! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous