2.4.2016

Yhdysvaltalaistutkimus: ajovaloissa yllättäviä eroja

Toyota Prius

Auton markkina-asema ja ajovalotekniikka eivät kertoneet IIHS:n tutkimuksessa juuri mitään todellisesta valaisukyvystä.

Yhdysvaltalainen vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuusinstituutti IIHS on pistänyt 31 keskikokoista automallia ojennukseen pelkkien ajovalojen perusteella. Samalla testattiin myös ajoneuvojen vaihtoehtoiset valopaketit, joten testiin osallistui yhteensä 82 erilaista ajovaloratkaisua.

IIHS:n havainnot ovat paikoin hyvinkin mielenkiintoisia. Erityisesti premium-merkit pärjäävät testissä melko huonosti, BMW:n 3-sarjan halogeenivalojen ollessa porukan huonoin. Päivittämällä valot kaarretoiminnoilla varustettuihin led-valoihin nousee 3-sarjan arvosana jo välttäväksi. Kia Optima ja Mercedes-Benzin C-sarja puolestaan ovat osoituksia siitä, että edes kaarreominaisuudet eivät takaa hyviä valoja, arvosanan jäädessä huonoksi. Kia Optiman suurimmaksi ongelmaksi koetaan vastaantulijoiden ylenpaattinen häikäiseminen.

Yhdysvalloissa noin puolet liikenneonnettomuuksista sattuu hämärästä aamunkoittoon eivätkä paikalliset kuljettajat käytä kaukovaloja niin paljon kuin pitäisi. Osittain tästä syystä IIHS arvosti myös sitä, mikäli valopakettiin kuului kaukovaloavustin. Suomessa Liikenneviraston onnettomuustilastojen mukaan päivänvaloajan ulkopuolella ajetaan noin kolmasosa onnettomuuksista.

Koko porukan kunkuksi nousee Toyota Prius v (meikäläisittäin Prius+) varustettuna led-valoin ja kaukovaloavustimella, jolloin tilavampi Prius saa ainoana arvosanakseen hyvän. Tavallisin halogeenivaloin ei tosin Priuskaan pärjää huonoa arvosanaa paremmin. Suomen mallistossa Prius+ tulee aina led-ajovaloin varustettuna.

Pelkkä uudempi valotekniikka ei kuitenkaan yksin takaa hyvää valotulosta. IIHS:n testissä Yhdysvalloissa myytävä Honda Accord pärjäsi hyväksyttävästi halogeenivalojen avulla, kaukovaloavusteisten ledien jättäessä mallin välttävien kastiin.

IIHS kiteyttää valojen eroja siten, että Prius+:n kuljettaja voisi ajaa lähivaloillakin 70 mailin tuntinopeutta (n. 113 km/h) kun taas halogeeneillä varustetun BMW 3-sarjan kuljettajan pitäisi ajaa lähivaloilla 35 mailia tunnissa (n. 56 km/h) voidakseen reagoida omalla kaistalla olevaan esteeseen turvallisesti.

IIHS:n testaamista ajoneuvoista Suomessa myynnissä olevat, arvosana annettu parhaalle testatulle ajovalojärjestelmälle:

HyväTyydyttäväVälttäväHuono
Toyota Prius+Audi A3Audi A4Kia Optima
Lexus ISBMW 2-sarjaMercedes-Benz C-sarja
Mazda 6BMW 3-sarjaMercedes-Benz CLA
Subaru OutbackFord Fusion (Mondeo)Volkswagen Passat
Volkswagen CCSubaru Legacy
Volkswagen Jetta
Volvo V60

Lähde: IIHS, Autoblog, kuva: Toyota

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat