23.1.2023 Liikenne Yrittäjät: tiet kuntoon ja sassiin! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teiden kunnossapitoon tarvitaan lisää rahaa, vaativat yrittäjät. ”Autoilua verotetaan raskaasti, joten teiden pitäisi olla paremmassa kunnossa.” Yrittäjillä on jämäkkä ja tärkeä viesti päättäjille: teiden kunnossapitoon tarvitaan lisää rahaa – vaikka tämä tarkoittaisi leikkauksia muista julkisen talouden menoista. Alan edusjärjestö Suomen Yrittäjät teetti kyselyn jäsenistölleen. Yrittäjägallupin viesti on selkeä: teiden kunnon ylläpidon eteen täytyy tehdä toimia ja pian. Kaksi kolmesta vastaajasta /67 %) oli sitä mieltä, että teiden kunnossapitoon tarvitaan lisää rahaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoilua verotetaan raskaasti Suomen Yrittäjien liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen erittelee kyselyn tulosta. – Parempi tiestön kunto parantaisi monen yrityksen mahdollisuuksia toimia. Autoilua verotetaan raskaasti, joten teiden pitäisi olla paremmassa kunnossa. Teollisuuden yrityksistä 80 prosenttia on valmis tiestön parempaan kunnossapitoon, vaikka se vaatisi muualta leikkauksia, todetaan etujärjestön tiedotteessa. Tuoreen kyselyn perusteella tiestön kuntoon olivat valmiita satsaamaan erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomen yrittäjät. – Tulos vastaa hyvin sitä palautetta, mitä saamme yrittäjiltä ympäri Suomea. Tieverkon monin paikoin heikko kunto ja ruuhkaisuus hidastavat ihmisten ja tavaroiden liikkumista ja on jopa turvallisuusriski, Vehmanen sanoo. Vain 13 prosenttia pk-yrityksistä vastustaa lisäpanostuksia tieverkkoon, vaikka tämä tarkoittaisi leikkauksia muualta. Raidehankkeet saa kritiikkiä Raidepanostuksiin suhtaudutaan kyselyn perusteella selvästi tiehankkeita kriittisemmin: niitä vastustaa 43 prosenttia pk-yrityksistä, jos ne tarkoittaisivat leikkauksia muista julkisista menoista. Joukkoliikenteestä ei ratkaisuksi Yrityksiltä kysyttiin myös, minkälaiset liikennepanostukset edistäisivät parhaiten yrityksen toimintaedellytyksiä. Eniten toivotaan tiestön kunnon parantamista (50 prosenttia) ja joukkoliikenteen tarjonnan lisäämistä (21 prosenttia). Joukkoliikenteestä ei ole yrityksille kattavaksi ratkaisuksi, paljastaa kysely. – Yritykset eivät koe joukkoliikenteen vastaavan niiden liikkumistarpeisiin. Yrittäjägallupin vastaajista vain 25 prosenttia käyttää joukkoliikennettä matkustaessaan asiakastapaamisiin, Vehmanen kertoo. Erot joukkoliikenteen käytössä ovat odotetusti selkeitä maantieteellisesti ja toimialoittain vertailtuna. Pääkaupunkiseudulla 46 % yrityksistä hyödyntää joukkoliikennettä asiakkaiden luo liikuttaessa. Eniten joukkoliikennettä hyödynnetään asiantuntijapalveluissa (40 %) ja vähiten rakentamisessa (11 %). Joukkoliikenteen houkuttelevuutta pk-yrityksissä vähentävät erityisesti aikataulut (50 % vastaajista) ja tarjonnan vähäisyys (47 %). Kehitystä tarvitaan. – Julkisen liikenteen tulisi kehittyä niin, että yhä useampi pk-yritys voi siirtyä sen käyttäjäksi. Hyvin toimiessaan joukkoliikenne on vähäpäästöinen ja kohtuuhintainen kulkutapa, joka mahdollistaa tehokkaan työskentelyn matkan aikana. Näin kantoja selvitettiin Yrittäjägallupin toteutti Suomen Yrittäjien toimeksiannosta tutkimuslaitos Kantar. Tiedonkeruu tehtiin 22.11.–30.11.2022. Tutkimukseen vastasi 1 027 pk-yrityksen edustajaa. Tulosten luottamusväli on kokonaistuloksen osalta 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Yrittäjägallup liikenne (joulukuu 2022) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku