12.7.2022

Loppuraportti: käytetyn Ford Mondeon polttoainekuluilla lyhentäisi hyvin sähköauton rahoitusta

Käytetty Mondeo loppuraportti

Vajaat 13 000 kilometriä käytetyllä Ford Mondeolla taitettu, ja on loppukoonnin aika. Loppuraportti julkaistaan useammassa osassa ja ensimmäisessä käsittelemme auton kulutusta.

Käytetyn auton käyttötestin aikana nautittiin vuoden 2007 Mondeon yksinkertaisuudesta. Loppuraporttia tehdessä taulukkosulkeiset osoittivat kuitenkin karusti sen, että aika alkaa ajamaan tällaisen autojen ohi – niillä ajaminen tulee nimittäin tajuttoman kalliiksi.

Ajan mukaisesti Mondeon moottori on ahtamaton. Vanha tekniikka näkyi myös kulutuksessa – kovimmillaan talvikulutus saattoi huidella pätkäajossa yli kymmenenkin litran sataa kilometriä kohden. Alhaisimpiin lukemiin päästiin matka-ajossa loppukeväästä, jolloin kulutus oli noin 6,5 l/100 km.

Käytetty Mondeo loppuraportti

Käyttötestin aikana polttonesteiden hinnat räjähtivät käsistä, mikä näkyy myös testin kustannuksissa. Yhteensä 1 068 litraa ”ysiviitosta” kustansi hurjat 1 921 euroa – lähes 500 euroa enemmän kuin aiemman käytetyn Volkswagen Golfimme dieselit, ja Volkkarilla ajettiin kuitenkin viitisen tuhatta kilometriä enemmän! Mondeon tankkauksista laskettu keskikulutus asettui lopulta 8,41 l/100 km -lukemaan, mikä tarkoittaa nykyään melkoista lovea lompakkoon jo kohtuullisilla ajosuoritteilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rautalangasta väännettynä

Tämän esimerkin avulla onkin helppo selittää sähköautolla säästämistä. Käytetyn Nissan Leafimme ostohinta oli 6 900 euroa Mondeota  korkeampi (9 000 vs. 2 100 €). Leafin kulutus mitattiin syksyisessä sähköautovertailussamme (Moottori 1–2/2022) kaupungissa lataushäviöineen 24,9 kWh/100 km -lukemaan, ja maantiellä auto vei sähköä vieläkin vähemmän (22,2 kWh/100 km).

Käytetty Mondeo loppuraportti

Kotona ladatun sähkön hintaa on tällä hetkellä vaihtelun vuoksi vaikea arvioida, mutta allekirjoittaneen sähkösopimuksella yksi kilowattitunti maksaa siirtoineen noin 15 senttiä. Leafilla sadan kilometrin käyttövoimakustannukset ovat siis 3,7 euroa (kaupunkikulutuksella laskettuna), kun Mondeon keskikulutuksella ja 95E10-bensiinin keskihinnalla (2,545 e/l) vastaava matka kustantaa 21,4 euroa.

Esimerkiksi 15 000 km vuodessa ajava ja edullisen sähkösopimuksen omaava säästää käyttövoimakustannuksissa jo yhdessä vuodessa 2 655 euroa, eli jos sähköauton ostaisi osamaksulla, olisi autojen välinen hintaero kuitattu alle kolmessa vuodessa. Tämä vertailu ei ole kuitenkaan aivan reilu, sillä Leaf ei ole autona millään osa-alueella Mondeon tasolla – varustelua lukuun ottamatta. Kuitenkin tämä esimerkki selvittänee sähköautoiluun perehtymättömille ajokustannusten tämänhetkistä eroa.

Käytetty Mondeo loppuraportti

Toisaalta viimeisen kuukauden sähkön keskimääräinen pörssihinta on ollut 19,81 senttiä kilowattitunnille, eikä kaikilla ole voimassa esimerkiksi vuosi takaperin tehtyä kiinteähintaista sopimusta. Jos tähän keskihintaan lisätään siirtomaksua esimerkiksi 6 snt/kWh, maksaa Leafilla ajaminen yhä vain 6,4 e/ 100 km. Lisäksi sähköauton lataaminen tapahtuu usein öisin, jolloin sähkö on halvimmillaan.

Epäreilu vertailu

Käytetty Mondeo loppuraportti

Tämä vertailu ei ole kuitenkaan aivan reilu, sillä Leaf ei ole autona millään osa-alueella Mondeon tasolla – varustelua lukuun ottamatta. Lisäksi kuten olemme kuluneen puolen vuoden aikana todenneet, Leaf soveltuu lähinnä paikallisajoihin. Mondeon tasoisesta patteriautosta joutuukin pulittamaan selvästi enemmän. Kuitenkin tämä esimerkki selvittänee sähköautoiluun perehtymättömille ajokustannusten tämänhetkistä eroa. Mondeon erinomaisuuksiin autona palaamme myöhemmin loppuraportin toisen osan muodossa, ja kiireisimmät voivat lukea sen jo painetusta Moottorin numerosta 7/2022.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat