27.5.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Hyundai i20 N – hauskuuden ytimessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai panostaa mallistonsa sähköistymisen lisäksi sporttisuuteen. Urheilullisten N-mallien joukkoon on liittynyt uutena tulokkaana kompakti i20 N. Hyundai on kunnostautunut automarkkinoilla monella osa-alueella. Suurille massoille suunnattavien mallien kohdalla kärkenä kulkevat sähköistetyt mallit. Tuotekehitys etenee myös laajalla rintamalla ja Hyundai on aktiivisesti mukana esimerkiksi polttokennoteknologian kehityksessä. Ja näiden lisäksi panostusta riittää myös perinteiseen polttomoottoritekniikkaan ja urheilullisiin malleihin.Hyundai urheilullisimmat mallit voi tunnistaa N-logosta. Tämän tarinan ensimmäinen osa Euroopassa oli i30 N, joka on kerännyt alusta alkaen paljon kiitosta ajamisen hauskuudesta ja onnistuneesta fiiliksestä. Nyt N-mallisto saa mielenkiintoisen laajennuksen alaspäin uuden i20:n koriin tehdyn N-version myötä.i20 on perinteinen pikkuauto, jolla on mittaa hieman yli neljä metriä. Jo N-mallin ulkonäkö antaa viitteitä siitä, että nyt olemme jonkin hieman reippaammin kulkevan version vierellä. Sekä edessä että takana puskurit ovat saaneet uutta ilmettä. Katon takaosasta löytyy spoileri ja pakoputkiston yksi ulostulo on huomiota herättävän iso. 18-tuumaisten vanteiden takaa puolestaan pilkittovat punaiseksi maalatut jarrusatulat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerinteinen pikkusportti parhaimmillaanKäynnistypainikkeen painaminen herättää 1,6-litraisen nelisylinterisen bensaturbon murahduksen kera. Äänimaailmassa on heti i30 N:stä tuttu räyhäkkä nuotti. Ajoasennon saa hyväksi ja istuin tarjoaa jämäkän tuen joka suuntaan, joten on aika suunnata radalle.Pääsimme ottamaan maistiaiset uutuudesta vesisateisella Vantaa Circuitilla. Ajoympäristöstä johtuen napautamme heti ohjauspyörästä löytyvää N-painiketta, joka säätää moottorin vasteen teräväksi, ohjauksen jämäkäksi, aktivoi moottorin kierrosluvun automaattisen täsmäytyksen alaspäin vaihdettaessa ja avaa pakoputkiston läpät äänimaailman vahvistamiseksi.Moottori vetää nöyrästi alakierroksilta lähtien ja lämmittelykierrokselle kokonaisuus tuntuu vaivattomalta. Moottorin kierrosluvun noustessa reagointi luonnollisesti paranee ja moottori vetää innokkaasti aina huipputehon ylälaidalle 6 000 minuuttikierrokseen saakka. 150 kW (204 hv) huipputehon ja 275 Nm turvin pikkusportti liikahtaa parhaimmillaan satasen nopeuteen 6,7 sekunnissa.Kuva: Stelios Kirtselis / HyundaiVaihdekepin sijainti on nopeita vaihtoja ajatellen hieman turhan alhaalla ohjauspyörään nähden, mutta itse vaihtotapahtuma sujuu helposti. Alaspäin vaihdettaessa automatiikka helpottaa kuljettajan tehtävää, sillä moottorin kierrosluku täsmätään automaattisesti. Kytkimen nosto kesken jarrutuksen ei siis aiheuta milloinkaan epämiellyttävää töksähdystä.Liukkaasta ajoalusta huolimatta myös teho saadaan hienosti tiehen. Kiitos tästä kuuluu mekaaniselle kitkalukolle, jonka ansiosta teho ei huku sutimiseen. Auto kulkee myös tarkasti kuljettajan osoittamaan suuntaan ja kaarteisiin jarrutettaessa i20 N osoittaa jopa yliohjaavaa luonnetta. Auto sallii myös vasemman jalan jarrutuksen, mikä ei ole kovin yleistä nykypäivän katuautoissa. Jämäkän oloinen alusta kruunaa hauskan ajoelämyksen.Hyundai i20 N osoittaa, ettei hauskan auton tekeminen ole välttämättä vaikeaa. Kun paino pidetään kurissa, tässä tapauksessa alle 1 200 kiloa, tehoa on sopivasti ja alusta komppaa tätä kokonaisuutta on kasassa varsin hauska paketti. Teksti ja kuvat: Mikko AutioLisää aiheestaKoeajo: Hyundai i20 vaihtoi tyylinsä, mutta onko se yhtä selkeä käyttää? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle