27.5.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Hyundai i20 N – hauskuuden ytimessä Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Hyundai panostaa mallistonsa sähköistymisen lisäksi sporttisuuteen. Urheilullisten N-mallien joukkoon on liittynyt uutena tulokkaana kompakti i20 N. Hyundai on kunnostautunut automarkkinoilla monella osa-alueella. Suurille massoille suunnattavien mallien kohdalla kärkenä kulkevat sähköistetyt mallit. Tuotekehitys etenee myös laajalla rintamalla ja Hyundai on aktiivisesti mukana esimerkiksi polttokennoteknologian kehityksessä. Ja näiden lisäksi panostusta riittää myös perinteiseen polttomoottoritekniikkaan ja urheilullisiin malleihin. Hyundai urheilullisimmat mallit voi tunnistaa N-logosta. Tämän tarinan ensimmäinen osa Euroopassa oli i30 N, joka on kerännyt alusta alkaen paljon kiitosta ajamisen hauskuudesta ja onnistuneesta fiiliksestä. Nyt N-mallisto saa mielenkiintoisen laajennuksen alaspäin uuden i20:n koriin tehdyn N-version myötä. i20 on perinteinen pikkuauto, jolla on mittaa hieman yli neljä metriä. Jo N-mallin ulkonäkö antaa viitteitä siitä, että nyt olemme jonkin hieman reippaammin kulkevan version vierellä. Sekä edessä että takana puskurit ovat saaneet uutta ilmettä. Katon takaosasta löytyy spoileri ja pakoputkiston yksi ulostulo on huomiota herättävän iso. 18-tuumaisten vanteiden takaa puolestaan pilkittovat punaiseksi maalatut jarrusatulat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perinteinen pikkusportti parhaimmillaan Käynnistypainikkeen painaminen herättää 1,6-litraisen nelisylinterisen bensaturbon murahduksen kera. Äänimaailmassa on heti i30 N:stä tuttu räyhäkkä nuotti. Ajoasennon saa hyväksi ja istuin tarjoaa jämäkän tuen joka suuntaan, joten on aika suunnata radalle. Pääsimme ottamaan maistiaiset uutuudesta vesisateisella Vantaa Circuitilla. Ajoympäristöstä johtuen napautamme heti ohjauspyörästä löytyvää N-painiketta, joka säätää moottorin vasteen teräväksi, ohjauksen jämäkäksi, aktivoi moottorin kierrosluvun automaattisen täsmäytyksen alaspäin vaihdettaessa ja avaa pakoputkiston läpät äänimaailman vahvistamiseksi. Moottori vetää nöyrästi alakierroksilta lähtien ja lämmittelykierrokselle kokonaisuus tuntuu vaivattomalta. Moottorin kierrosluvun noustessa reagointi luonnollisesti paranee ja moottori vetää innokkaasti aina huipputehon ylälaidalle 6 000 minuuttikierrokseen saakka. 150 kW (204 hv) huipputehon ja 275 Nm turvin pikkusportti liikahtaa parhaimmillaan satasen nopeuteen 6,7 sekunnissa. Kuva: Stelios Kirtselis / Hyundai Vaihdekepin sijainti on nopeita vaihtoja ajatellen hieman turhan alhaalla ohjauspyörään nähden, mutta itse vaihtotapahtuma sujuu helposti. Alaspäin vaihdettaessa automatiikka helpottaa kuljettajan tehtävää, sillä moottorin kierrosluku täsmätään automaattisesti. Kytkimen nosto kesken jarrutuksen ei siis aiheuta milloinkaan epämiellyttävää töksähdystä. Liukkaasta ajoalusta huolimatta myös teho saadaan hienosti tiehen. Kiitos tästä kuuluu mekaaniselle kitkalukolle, jonka ansiosta teho ei huku sutimiseen. Auto kulkee myös tarkasti kuljettajan osoittamaan suuntaan ja kaarteisiin jarrutettaessa i20 N osoittaa jopa yliohjaavaa luonnetta. Auto sallii myös vasemman jalan jarrutuksen, mikä ei ole kovin yleistä nykypäivän katuautoissa. Jämäkän oloinen alusta kruunaa hauskan ajoelämyksen. Hyundai i20 N osoittaa, ettei hauskan auton tekeminen ole välttämättä vaikeaa. Kun paino pidetään kurissa, tässä tapauksessa alle 1 200 kiloa, tehoa on sopivasti ja alusta komppaa tätä kokonaisuutta on kasassa varsin hauska paketti. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Lisää aiheesta Koeajo: Hyundai i20 vaihtoi tyylinsä, mutta onko se yhtä selkeä käyttää? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista