20.2.2016 Kotimaanmatkailu Audin talviajokoulu: lunta ja lystiä jäällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muoniojärven jääradalla saa nöyrtyä turvallisesti ajotaitojen ja fysiikan lakien edessä. ”Avaa ohjausta, avaa, avaa, odota sen kaasun kanssa, odota vielä, vielä, ja kaasua NYT, kaasua, kaasua, kaasua.” Ajokouluttajan ohjeet käyvät toteen: kaarretta kylkimyyryä etenevän auton ajolinja oikenee juuri ajoissa ennen seuraavaa mutkaa. Tiukat käskyt antava Oliver Rudolph ei ole ensimmäistä kertaa ratin takana. Miehellä on ajokouluttajan uraa takana 24 vuoden verran. Audin ajokouluttaja vie talvet autoja jäällä ja lumella Suomen lisäksi Itävallassa ja Ruotsissa. Ajokouluttaja Oliver Rudolph ohjaa Audin oikealle ajolinjalle. Jämäkällä mutta ystävällisellä miehellä on autourheilutaustaa rallista. Kesäisin on vuorossa asvalttiradat kuten Span formularata Belgiassa ja Hockenheim Saksassa. Asvaltilla on alla Audi R8:t ja 610 hevosvoimaa. Muoniojärven jäällä alla ovat Audi S5:t ja 333 hevosvoimaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Punaiset ässät liukkaalla Audi S5 3.0 TFSI quattro S tronicin teho- ja vääntöarvot, nelivedon voimanjako ja aktiivisen takatasauspyörästön lukon toimintaperiaate käydään läpi jäärata-ajoa edeltävässä tunnin koulutuksessa. Myös ali- ja yliohjautuvuus tulee kyllä ymmärretyksi – teoriassa. Nelivetoisista ässä-Audeista kytketään elektroninen ajonvakautus pois päältä, jottei järjestelmä suitsi menoa ja iloa kolmen kilometrin mittaisella jääradalla. Rata tulee liukkaammaksi, mutta myös tutummaksi ja ajolinjat alkavat löytyä. Ja juuri kun homma alkaa omasta mielestä sujua kohtalaisesti, istahtaa ajokouluttaja vierustoveriksi. Oliver Rudolph Yhden mutkan läpäisee ylivauhtiakin, mutta seuraavan mutkan tullen ohjaamo on täynnä käsiä, eivätkä ne ole Kankkusen vaan omat. Pitoa on tarjolla ällistyttävästi, sillä alla on Lappi Winter Tyres -talvirenkaat, joissa on tavallista enemmän nastoja ja niissä jäähän purevaa ulkonemaa. Kolme neuvoa Rudolphin ohjeiden varassa kierrokset sujuvat jouhevasti. Ohjeet voi tiivistää kolmeen: oikea-aikaisiin, mutta niukkoihin korjausliikkeisiin, maltilliseen kaasun käyttöön ja katseen suuntaan. Rattia tulee ääritilanteissa käännetyksi usein liian hätäisesti ja paljon, jolloin kuskilta katoaa ainakin hetkeksi tarkka käsitys renkaiden asennosta. Kun muistaa, että antaa autolle lisää kaasua vasta riittävän myöhään, oikaisee auto itsensä nätisti. ”Olisi kiva tietää eroaako kierrosaika, jos ajaa näyttävästi tai siististi, olisiko jälkimmäinen kuitenkin ripeämpi tapa?” pohtii eräs ajoryhmäläisistä kahvitauolla. Hellää syleilyä Katseen suunnalla on yllättävän paljon merkitystä. Jos se suuntautuu liian lähelle sisäkurviin, eikä sinne missä odottaa seuraava mutka, seuraava mutka tulee vastaan aivan liian äkkiä, jotta kuski ehtii tehdä tarvittavat toimet. Lumipenkka ottaa hellään syleilyynsä pidon ja pätevyden rajat ylittäneen autokunnan. Ei ole sattumaa, että Audien hinaussilmukat on jo valmiiksi ruuvattu törröttämään etu- ja takapuskurista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hanki kutsuu Mutka menee niin näyttävässä sivuluisussa, veto päällä tasaisella kaasulla, että sydänalassa liikahtaa. Ja sitten annan kaasua lisää, voimanpesä kuopii väkevästi, mutta hanki kutsuu. No, traktorimies pelastaa pulasta, kiskoo auton jäälle ja naksauttaa reiän kaulassa roikkuvaan muoviseen nimikorttiin. Ajopäivän päätteeksi lasketaan reiät. Moni selviää ilman reikiä. He tietävät jo rajansa. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku