Audin talviajokoulu

Matkailu Kotimaanmatkailu 20.2.2016

Audin talviajokoulu: lunta ja lystiä jäällä

Muoniojärven jääradalla saa nöyrtyä turvallisesti ajotaitojen ja fysiikan lakien edessä.

”Avaa ohjausta, avaa, avaa, odota sen kaasun kanssa, odota vielä, vielä, ja kaasua NYT, kaasua, kaasua, kaasua.”

Ajokouluttajan ohjeet käyvät toteen: kaarretta kylkimyyryä etenevän auton ajolinja oikenee juuri ajoissa ennen seuraavaa mutkaa.

Tiukat käskyt antava Oliver Rudolph ei ole ensimmäistä kertaa ratin takana. Miehellä on ajokouluttajan uraa takana 24 vuoden verran. Audin ajokouluttaja vie talvet autoja jäällä ja lumella Suomen lisäksi Itävallassa ja Ruotsissa.

IMG_5182

Ajokouluttaja Oliver Rudolph ohjaa Audin oikealle ajolinjalle.

Jämäkällä mutta ystävällisellä miehellä on autourheilutaustaa rallista. Kesäisin on vuorossa asvalttiradat kuten Span formularata Belgiassa ja Hockenheim Saksassa. Asvaltilla on alla Audi R8:t ja 610 hevosvoimaa. Muoniojärven jäällä alla ovat Audi S5:t ja 333 hevosvoimaa.

Audi-winter-driving-experience-008

Punaiset ässät liukkaalla

Audi S5 3.0 TFSI quattro S tronicin teho- ja vääntöarvot, nelivedon voimanjako ja aktiivisen takatasauspyörästön lukon toimintaperiaate käydään läpi jäärata-ajoa edeltävässä tunnin koulutuksessa. Myös ali- ja yliohjautuvuus tulee kyllä ymmärretyksi – teoriassa.

Audi-winter-driving-experience-004

Nelivetoisista ässä-Audeista kytketään elektroninen ajonvakautus pois päältä, jottei järjestelmä suitsi menoa ja iloa kolmen kilometrin mittaisella jääradalla.

Rata tulee liukkaammaksi, mutta myös tutummaksi ja ajolinjat alkavat löytyä. Ja juuri kun homma alkaa omasta mielestä sujua kohtalaisesti, istahtaa ajokouluttaja vierustoveriksi.

Oliver Rudolph

Oliver Rudolph

 

Yhden mutkan läpäisee ylivauhtiakin, mutta seuraavan mutkan tullen ohjaamo on täynnä käsiä, eivätkä ne ole Kankkusen vaan omat.

Pitoa on tarjolla ällistyttävästi, sillä alla on Lappi Winter Tyres -talvirenkaat, joissa on tavallista enemmän nastoja ja niissä jäähän purevaa ulkonemaa.

Audi-winter-driving-experience-006

Kolme neuvoa

Rudolphin ohjeiden varassa kierrokset sujuvat jouhevasti. Ohjeet voi tiivistää kolmeen: oikea-aikaisiin, mutta niukkoihin korjausliikkeisiin, maltilliseen kaasun käyttöön ja katseen suuntaan. Rattia tulee ääritilanteissa käännetyksi usein liian hätäisesti ja paljon, jolloin kuskilta katoaa ainakin hetkeksi tarkka käsitys renkaiden asennosta.

Kun muistaa, että antaa autolle lisää kaasua vasta riittävän myöhään, oikaisee auto itsensä nätisti.

”Olisi kiva tietää eroaako kierrosaika, jos ajaa näyttävästi tai siististi, olisiko jälkimmäinen kuitenkin ripeämpi tapa?” pohtii eräs ajoryhmäläisistä kahvitauolla.

IMG_5135

Hellää syleilyä

IMG_5150

Katseen suunnalla on yllättävän paljon merkitystä. Jos se suuntautuu liian lähelle sisäkurviin, eikä sinne missä odottaa seuraava mutka, seuraava mutka tulee vastaan aivan liian äkkiä, jotta kuski ehtii tehdä tarvittavat toimet.

Lumipenkka ottaa hellään syleilyynsä pidon ja pätevyden rajat ylittäneen autokunnan.

Ei ole sattumaa, että Audien hinaussilmukat on jo valmiiksi ruuvattu törröttämään etu- ja takapuskurista.

Hanki kutsuu

Mutka menee niin näyttävässä sivuluisussa, veto päällä tasaisella kaasulla, että sydänalassa liikahtaa. Ja sitten annan kaasua lisää, voimanpesä kuopii väkevästi, mutta hanki kutsuu.

IMG_5235

No, traktorimies pelastaa pulasta, kiskoo auton jäälle ja naksauttaa reiän kaulassa roikkuvaan muoviseen nimikorttiin. Ajopäivän päätteeksi lasketaan reiät.

Moni selviää ilman reikiä. He tietävät jo rajansa.

IMG_5153

Jaa artikkeli

Muonio