Matkailu Uutinen 23.1.2017

Finnairille tulee lisää lentokonekalustoa

Tänä vuonna yhtiö saa neljä uutta polttoainepihiä Airbus A350 -laajarunkokonetta.

Finnairilla on nyt seitsemän uutta Airbus A350-900 -laajarunkokonetta. Tänä vuonna tulee neljä konetta lisää, joten vuoden loppupuolella Finnairilla on jo 11 modernia, isoa A350-konetta.

Kaksimoottorinen polttoainepihi A350 korvaa janoiset nelimoottoriset A340-koneet.

Alun pitäen Finnair oli aikeissa poistaa kaksimoottorisia A330-laajarunkokoneita tiiviiseen tahtiin, mutta kiihdytetyn kasvun nimissä on päätetty pitää A350-laivaston rinnalla muutama A330, joihin tehdään kasvojenkohotus, jonka yhteydessä sisustus ja viihdejärjestelmät uusitaan.

A350-koneiden toimitusten viivästyminen 1–3 kuukaudella on osaltaan vaikuttanut A330 -koneiden ennakoitua suurempaan määrään.

Valttina pitkät reitit

Pitkän toimintasäteensä ja nopeutensa ansiosta A350 on parhaimmillaan pitkillä kaukoreiteillä. A350 kykenee ottamaan matkustajien ja matkatavaroiden lisäksi täyden rahtikuorman, mikä lisää kaukolentojen kannattavuutta.

Hiukan pienempi A330 puolestaan on parhaimmillaan lyhyemmillä kaukoreiteillä. A330-laivaston säilyttäminen on osa Finnairin kasvustrategiaa.

Uusi A350 lyhentää lentoaikaa ja tuo uusia kohteita 24 tunnin rotaation piiriin. Ensi kokemukset A350:stä ovat pääosin myönteisiä. Hiljaisuutensa ja tilavuutensa ansiosta kone on saanut hyvää palautetta matkustajilta.

Yleensä uuden konetyypin ensimmäiset koneyksilöt ovat raskaampia ja suorituskyvyltään heikompia kuin tuotannon edetessä valmistetut yksilöt. Finnairin ensimmäinen A350 ei ole sarjan ensimmäisiä, vaan fiksusti valittu 18. valmistunut kone (MSN 18, OH-LWA).

Airbus 350 vuodelta 2014: Istuimet on ryhmitelty 3+3+3 ja jokaisessa selkänojassa on 11'' näytöt.

Airbus 350 (2014): Istuimet on ryhmitelty 3+3+3 ja jokaisessa selkänojassa on 11” näytöt.

Vähäisiä lastentauteja

– Finnairin A350 -koneiden suoritusarvot ovat olleet valmistajan lupaamat ja kulutus jopa pienempi. Näin ollen koneisiin ei ole jouduttu tekemään uusille koneille tyypillisiä PIP-muutoksia (Performance Improvement Package), operatiivinen johtaja Jaakko Schildt kertoo.

Uusissa konetyypeissä on aina lastentauteja, niin 350:ssakin. Mitään erityisen suuria ongelmia ei ole ollut, mutta pientä säätämistä on piisannut.

– Koneissa on vielä paljon opittavaa niin lentäjillä, mekaanikoilla kuin Airbusilla. Nykyisin lähtöluotettavuus on jo samalla tasolla A330-koneidemme kanssa, Schildt taustoittaa.

Hyvä lähtöluotettavuus

Airbusin mukaan viimeisen neljän kuukauden aikana koko maailman A350-laivasto on päässyt jo 98,6 prosentin tekniseen lähtöluotettavuuteen. Seuraavan vuoden aikana Airbus lupailee koneuutuudelle jo yli 99 prosentin teknistä lähtöluotettavuutta. Rolls-Royce Trent XWB -moottorien osalta lähtöluotettavuus on ollut uutuudelle huikea, lähes 99,9 prosenttia!

Pidennetty versio

A350-sarjasta on tulossa A350-900 -perusversion lisäksi pidennetty A350-1000, joka suoritti ensilentonsa marraskuussa 2016. Seitsemän metriä pidennetty A350-1000 tarjoaa 40 istuinpaikkaa enemmän kuin A350-900.

Finnairilla on lisätilaus-optio A350-koneista ja se on mahdollista muuttaa pidempään 1000 -versioon, mikäli tarpeen.

Airbus 350 (2014)

Airbus 350 (2014)

Seitsemän kapearunkoista 2017

Kaukoliikennekapasiteetin kasvu tuo paineita myös syöttöliikenteelle Euroopassa. Kapearunkokoneiden laivasto kasvaa vuonna 2017 seitsemällä Airbus A321-koneella ja kahdeksas tulee ensi vuonna. Suuntaus näyttää vahvasti olevan A320-sarjan suurimpaan versioon, pitkään A321:een.

Finnairin kapearunkokaluston pitkän tähtäimen uusimissuunnitelma tehdään keväällä 2017.

Todennäköisesti kyseessä on joko Airbus A320 -sarjan koneiden uusiminen tai nykyisten, vanhimpien A320-sarjan koneiden facelift-kasvojenkohotus eli sisustuksen ja viihdejärjestelmän uusiminen.

Lentoturvallisuus voidaan säilyttää ikääntyneilläkin koneilla, koska niihin tehdään merkittäviä huolto-, korjaus- ja tarkistustoimenpiteitä määrävälein tiettyjen lentomäärien ja käyttötuntien mukaisesti. Lisäksi pienetkin viat korjataan säntillisesti. Koneiden ikää enemmän lentoturvallisuuteen vaikuttavat esimerkiksi yhtiön turvallisuuskulttuuri, lentomenetelmät, koulutus, avoin raportointi ja koneiden asianmukainen huolto.

Vanhojen koneiden etuna ovat edulliset pääomakustannukset, uusien merkittävin etu on parempi polttoainetalous.  A320-sarjaa on saatavana myös uusina NEO-versioina, joille luvataan 15 prosentin polttoainesäästö uusien moottorien ja koneen aerodynaamisten parannusten ansiosta.  Finnair ei ole vielä ilmoittanut, hankkiiko se A320-sarjan NEO-koneita.

Finnairille lisää henkilöstöä

Uudet koneet ja kapasiteetin kasvattaminen merkitsevät Finnairissa merkittävää rekrytointi- ja koulutusrumbaa.

Viimeisen kahden vuoden aikana Finnairiin on rekrytoitu 800 uutta työntekijää. Ohjaamoihin on palkattu 330 lentäjää ja haussa on vielä 80 kokenutta lentäjää.  Lisäksi tarvitaan 150 lentäjäoppilasta vuosina 2017–2018.

Matkustamohenkilökuntaa on palkattu 381 henkilöä ja haussa on vielä 170 henkilöä. Lisäksi tarvitaan väkeä muun muassa tekniikkaan ja asiakaspalveluun lentokentälle.

Airbus 350 vuodelta 2014

Airbus 350 (2014)

Digitaalisaatio kasvun tukena

Digiaikaan Finnair valmistautuu huolella. Haussa on 70 digiosaajaa kehittämään moderneja digipalveluja niin yhtiön sisäiseen käyttöön kuin asiakasrajapintaan.

Digitaalitekniikkaa hyödynnetään muun muassa älypuhelimiin suunnitellulla sovelluksella, jotka avulla koneen tarvittavat huoltotiedot välittyvät koneesta huoltohenkilöstölle. Sovellus nopeuttaa ja tehostaa toimintaa huoltojen ja tarkastusten osalta. Sovellus tarjoaa selkeän näkymän koneen tilaan. Puhelin- ja radioliikenne sekä paperin käyttö vähenevät merkittävästi.

– Liikenteen sujuvuuteen on panostettu uudella OPS++ -tuotannonohjausjärjestelmällä. Se näyttää aiempaa tarkemmin jokaisen lennon ja koneen. Viivetilanteissa järjestelmä osaa antaa itse optimoidun ehdotuksen liikenteen ohjaamisesta, Schildt selvittää.

– Järjestelmä on parhaillaan koekäytössä ja tukee manuaalista tuotannonohjausta. Lennonsuunnittelun analytiikkaa tehostetaan Aviaso Fuel Efficiency Software-ohjelmalla.

Airbus 350

Airbus 350 (2014)

Lentäjien koulutus laajentuu

A350-sarjan tulo merkitsee suurta koulutustarvetta. 100 lentäjää on nyt A350-koulutuksessa. Yhden A350-kapteenin kouluttaminen tarkoittaa keskimäärin kuuden lentäjän siirtymistä ja koulutusta uusiin tehtäviin, esim. toiseen konetyyppiin tai perämiehestä kapteeniksi.

Koska alkuvaiheessa ei ollut omaa simulaattoria, A350-simulaattorikoulutusta on annettu Toulousessa Ranskassa ja lisäksi myös Miamissa, Singaporessa ja Taipeissa.

Finnair saa loppuvuonna 2015 tilatun CAE 7000 XR-sarjan FFS-simulaattorin (Full Flight Simulator) maaliskuussa 2017. Lisäksi Finnair hankkii toisen A320-sarjan FFS-simulaattorin.

Finnair Flight Academyllä Vantaalla on nykyisin A320-sarjan FFS-, A330/340 FFS-, Embraer E170/190- FFS- ja ATR 72 FFS-simulaattorit.

2 300 lentäjähakemusta

Uusia lentäjiä tarvitaan. Vuoden vaihteessa päättyneeseen lentäjähakuun tuli 2 300 hakemusta. Edessä on satojen lentäjien koulutus tulevina vuosina.

Oppilastarve vuosille 2017–2018 on noin 150 oppilasta. Heidät koulutetaan Suomen ilmailuopistossa Porissa sekä uudella Multi-Crew Pilot Licence eli MPL-koulutuspolulla yhdessä Patria Pilot Trainingin kanssa Tampereella. Patria siirtää toiminnan Helsinki-Malmilta Tampereen Pirkkalan uuteen koulutuskeskukseen.

Nykyisen lentäjähaun lisäksi Finnair on värvännyt jo 300 lentäjäoppilasta ja noin 80 kokeneen lentäjän valintaprosessi on loppusuoralla.

Lähteet: Finnair, www.lentoposti.fi, Airliner World, January 2017: “Finnair blossoms”

Jaa artikkeli