19.12.2017 Matkailu Jäähyväismatkalla – Delta JumboJet tänään viimeisellä matkustajalennolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Amerikkalaisyhtiöiden viimeinen Boeing 747 poistuu matkustajakäytöstä. Tätä kirjoitettaessa (19.12. klo 15.00) Delta Air Linesin lento DL158 Soul-Incheonin kentältä Detroitiin on juuri Tyynen Valtameren päällä Alaskasta etelään. Rekisteritunnukseltaan N666US pahaenteinen Boeing 747-451ER taittaa matkaa 35 000 jalan korkeudessa 510 solmun maanopeudella (avauskuvassa sisarkone N665US). Lento jää historiaan viimeisenä amerikkalaisen lentoyhtiön aikataulunmukaisena matkustajalentona Boeing 747 ”Jumbojetillä.” 61 miljoonaa mailia lentänyt kone päätyy vuoden vaihteessa autiomaahan romutettavaksi sisaralustensa kanssa. Samaan aikaan toinen Deltan 747 on Amerikan kiertueella Deltan liikenteen solmukohtien, hubien (DTW, ATL, MSP) ja Boeingin tehtaan (PAE) välillä. Soulin lento myytiin loppuun kuukausia sitten lentokoneharrastajien toimesta. Kiertueelle pääsivät mukaan vain työntekijöistä arpomalla valitut ja kanta-asiakkaista eniten maileja keränneet matkustajat. Jopa siirtolennolle autiomaahan olisi matkustajia jonoksi asti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy United Airlines lopetti aiemmin Valtava tunku lennoille on pieni yllätys, sillä Delta ei ole ollut suuri 747-operaattori. Delta kyllä aloitti liikenteen sillä yhtenä ensimmäisistä yhtiöistä vuonna 1970, mutta luopui siitä jo 1976 öljykriisin tyrehdytettyä matkustajamäärien kasvun. Nyt poistuvat koneet (16 kpl) ovat tulleet yhtiöön Northwest Airlinesiin yhtymisen seurauksena 2008. Amerikkalaisista yhtiöistä pitkäaikaisin 747-operaattori United Airlines lopetti tyypin käytön kuukautta aiemmin. 47-vuotisen uran päätteeksi lennettiin San Fransiscosta Honoluluun, kuten liikenteen alkaessakin 1970. Ruutukaappaus Flightaware-palvelusta näyttää koneen N666US sijainnin klo 15.00. Kokonaan ”Jumbot” eivät tietenkään häviä USA:nkaan taivaalta. Eurooppalaiset ja aasialaiset yhtiöt lentävät matkustajalentoja sillä pidempään, varsinkin Lufthansalla, Korean Airilla ja Air Chinalla on käytössä vielä tuorein versio 747-8i. Myös rahtikoneena 747 on lyömätön. Koko konehan on alun perin suunniteltu USA:n ilmavoimien tarjouskilpailuun rahtikoneeksi, joka voidaan lastata avautuvan nokkaosan kautta. Tästä johtuva kaksikerroksisen nokkaosan ansiosta Jumbo on yksi helpoimmin tunnistettavista matkustajakoneista. Tuplasti edeltäjäänsä suurempi Ilmavoimat valitsi kuitenkin Lockheed Galaxyn ja Boeing aloitti siviiliversion rakentamisen suurella riskillä. 747 oli silloin yli tuplasti suurempi kuin edeltäjänsä. Aluksi myynti olikin nihkeää, mutta vuosien saatossa kasvaneet matkustajamäärät ja koneeseen tehdyt parannukset saivat kokonaismyyntiluvun nousemaan yli 1500:n. Viisikymmentä vuotta sitten alkanut valmistus ei pääty vieläkään, uusimpia versioita on vielä joitakin toimittamatta. Ilmeisesti myös presidentin AirForceOne-koneet vaihdetaan vielä uusiin ennen tuotantolinjan sulkemista. On oikeastaan perin merkillistä, että sen enempää Boeing 747:ää kuin Airbusin jättiläistä 380:a ei ole myyty enää vuosiin. Lentoliikenteen matkustajamäärät ovat kaikkien aikojen suurimmat suuremmat ja tuplautuvat kymmenen vuoden syklissä. Lentokentät ja ilmatila ovat ruuhkaisempia kuin koskaan ja kaiken lisäksi lentolippujen hinta on painunut kaikkien aikojen alhaisimmalle tasolle. Silti lentoyhtiöt tilaavat nelimoottoristen jättien sijaan mieluummin kokoluokkaa pienempiä kaksimoottorisia koneita (B787, B777, A330, A350). Näillä voidaan lentää kannattavasti pienempien kenttien välillä ja lisätä vuorojen määrää isommille kentille. Mutta Lontoon Heathrown tavoin muutkin pääkentät alkavat olla tulo- ja lähtöslottien puolesta loppuunmyytyjä. Voisiko nyt kohiseva kasvu vielä tuoda ostajia Jumbolle vai siirtyvätkö kaikki saattohoitoon? Teksti: Petri Munukka, kuva: Delta Airlines Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?