19.12.2017

Jäähyväismatkalla – Delta JumboJet tänään viimeisellä matkustajalennolla

Jumbojet

Amerikkalaisyhtiöiden viimeinen Boeing 747 poistuu matkustajakäytöstä.

Tätä kirjoitettaessa (19.12. klo 15.00) Delta Air Linesin lento DL158 Soul-Incheonin kentältä Detroitiin on juuri Tyynen Valtameren päällä Alaskasta etelään. Rekisteritunnukseltaan N666US pahaenteinen Boeing 747-451ER taittaa matkaa 35 000 jalan korkeudessa 510 solmun maanopeudella (avauskuvassa sisarkone N665US). Lento jää historiaan viimeisenä amerikkalaisen lentoyhtiön aikataulunmukaisena matkustajalentona Boeing 747 ”Jumbojetillä.” 61 miljoonaa mailia lentänyt kone päätyy vuoden vaihteessa autiomaahan romutettavaksi sisaralustensa kanssa.

Samaan aikaan toinen Deltan 747 on Amerikan kiertueella Deltan liikenteen solmukohtien, hubien (DTW, ATL, MSP) ja Boeingin tehtaan (PAE) välillä. Soulin lento myytiin loppuun kuukausia sitten lentokoneharrastajien toimesta. Kiertueelle pääsivät mukaan vain työntekijöistä arpomalla valitut ja kanta-asiakkaista eniten maileja keränneet matkustajat. Jopa siirtolennolle autiomaahan olisi matkustajia jonoksi asti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

United Airlines lopetti aiemmin

Valtava tunku lennoille on pieni yllätys, sillä Delta ei ole ollut suuri 747-operaattori. Delta kyllä aloitti liikenteen sillä yhtenä ensimmäisistä yhtiöistä vuonna 1970, mutta luopui siitä jo 1976 öljykriisin tyrehdytettyä matkustajamäärien kasvun. Nyt poistuvat koneet (16 kpl) ovat tulleet yhtiöön Northwest Airlinesiin yhtymisen seurauksena 2008. Amerikkalaisista yhtiöistä pitkäaikaisin 747-operaattori United Airlines lopetti tyypin käytön kuukautta aiemmin. 47-vuotisen uran päätteeksi lennettiin San Fransiscosta Honoluluun, kuten liikenteen alkaessakin 1970.

Ruutukaappaus Flightaware-palvelusta näyttää koneen N666US sijainnin klo 15.00.

Kokonaan ”Jumbot” eivät tietenkään häviä USA:nkaan taivaalta. Eurooppalaiset ja aasialaiset yhtiöt lentävät matkustajalentoja sillä pidempään, varsinkin Lufthansalla, Korean Airilla ja Air Chinalla on käytössä vielä tuorein versio 747-8i. Myös rahtikoneena 747 on lyömätön. Koko konehan on alun perin suunniteltu USA:n ilmavoimien tarjouskilpailuun rahtikoneeksi, joka voidaan lastata avautuvan nokkaosan kautta. Tästä johtuva kaksikerroksisen nokkaosan ansiosta Jumbo on yksi helpoimmin tunnistettavista matkustajakoneista.

Tuplasti edeltäjäänsä suurempi

Ilmavoimat valitsi kuitenkin Lockheed Galaxyn ja Boeing aloitti siviiliversion rakentamisen suurella riskillä. 747 oli silloin yli tuplasti suurempi kuin edeltäjänsä. Aluksi myynti olikin nihkeää, mutta vuosien saatossa kasvaneet matkustajamäärät ja koneeseen tehdyt parannukset saivat kokonaismyyntiluvun nousemaan yli 1500:n. Viisikymmentä vuotta sitten alkanut valmistus ei pääty vieläkään, uusimpia versioita on vielä joitakin toimittamatta. Ilmeisesti myös presidentin AirForceOne-koneet vaihdetaan vielä uusiin ennen tuotantolinjan sulkemista.

On oikeastaan perin merkillistä, että sen enempää Boeing 747:ää kuin Airbusin jättiläistä 380:a ei ole myyty enää vuosiin. Lentoliikenteen matkustajamäärät ovat kaikkien aikojen suurimmat suuremmat ja tuplautuvat kymmenen vuoden syklissä. Lentokentät ja ilmatila ovat ruuhkaisempia kuin koskaan ja kaiken lisäksi lentolippujen hinta on painunut kaikkien aikojen alhaisimmalle tasolle. Silti lentoyhtiöt tilaavat nelimoottoristen jättien sijaan mieluummin kokoluokkaa pienempiä kaksimoottorisia koneita (B787, B777, A330, A350). Näillä voidaan lentää kannattavasti pienempien kenttien välillä ja lisätä vuorojen määrää isommille kentille. Mutta Lontoon Heathrown tavoin muutkin pääkentät alkavat olla tulo- ja lähtöslottien puolesta loppuunmyytyjä. Voisiko nyt kohiseva kasvu vielä tuoda ostajia Jumbolle vai siirtyvätkö kaikki saattohoitoon?

Teksti: Petri Munukka, kuva: Delta Airlines

Luetuimmat