22.5.2022

Kun raha ratkaisee – Saudi-Arabia aikoo uudeksi turistiparatiisiksi

Kun korona on nyt selätetty – ainakin toistaiseksi – ja maailma avautuu, uudet pelurit ovat hakemassa itselleen uusia osuuksia turistivirroista. Samalla kysyntä turistien oman moraalin perään kasvaa.

Dubai ja muut Arabiemiraatit ovat olleet pitkään houkutteleva kohde turisteille talvisin. Etenkin Dubai on maanittellut turisteja luksuksella ja houkuttelevilla tax free -hinnoilla. Ja onhan maa erikoinen: aavikon laitaan rakennettu moderni kaupunki pilvenpiirtäjineen ja muine bling bling -houkuttimineen. Koko maa on tavallaan kuin iso ulkoilmahuvipuisto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Öljykaupan korvaaja

Kun maailma pyristelee vähitellen yhä enenevissä määrin eroon fossiilisista polttoaineista, Arabian niemimaan taloudesta vastaavat ovat isojen pohdintojen äärellä. Finanssisektoria voidaan houkutella sinne lisää, mutta se yksistään ei riitä paikkaamaan raakaöljyn myynnistä jäävää aukkoa. Siksi myös Saudi-Arabiassa katseet on kohdistettu nyt turisteihin.

Menossa on iso mainoskampanja, jonka myötä Saudi-Arabia aikoo panostaa seuraavaan 10 vuoden aikana lähes biljoona euroa maan turismiin. Se tekee Saudi-Arabiasta eniten rahaa turismiin panostavan maan. Samalla Saudi-Arabiassa joudutaan toivottavasti miettimään entistä enemmän maan omia poliittisia ratkaisuja.

Tavoitteena 100 miljoonaa turistia

Saudi-Arabia on asettanut viralliseksi tavoitteeksi houkutella maahan 100 miljoonaa turistia vuosittain. Tämä tavoite on asetettu vuoteen 2030. Tähän pyritään sekä kasvattamalla maan tarjontaa turisteille että myös kasvattamalla Saudi-Arabian osuutta kansainvälisten lentojen kauttakulkumaana. Tavoitteena on kolminkertaistaa maan lentoliikenne vuoteen 2030 mennessä. Strategia lienee siis sama kuin mitä sekä Dubai (Emirates) että myös Abu Dhabi (Etihad) ja Qatar (Qatar) ovat jo noudatteneet.

Jotta tämä olisi mahdollista, Saudi-Arabian on ensin kasvatettava infraa. Se ei liene ole kovin suuri ongelma, rahalla kun saa ja kamelilla pääsee. Toinen – ja isompi haaste – on maan poliittinen tilanne. Naisten asema on enemmän kuin arveluttava, eikä myöskään vierastyövoimaa kohdella kovin inhimillisesti. Myös turisteihin on kohdistettu tiukkaa islamilaista lainsäädäntöä. Siksi Saudi-Arabia keikkuu ihmisoikeustilastoissa hyvin peräpäässä. Julkiset teloitukset ovat yhä osa maan oikeuskäytäntöä. Myöskään nollatoleranssi alkoholin suhteen ei istu kaikkien turistien makuun.

Rantakohde?

Kun turistimääriä ryhdytään kasvattamaan, on mielenkiintoista nähdä, millaisella tarjonnalla matkalaisia houkutellaan. Uusi kohde kiinnostaa toki monia aina, mutta tekemistä ei Saudi-Arabiassa ole liikaa – maa kun on oikeastaan vain iso hiekkalaatikko. Tai ei iso vaan jättiläismäinen. Saudi-Arabian pinta-ala on noin 2,2 miljoonaa neliökilometriä. Se on lähes kokonaan hiekka-aavikkoa.


Aavikko toki kiehtoo, ja 1001 yön tarinoiden ympärille voi rakentaa vaikka minkälaisia satuja. Mutta kun aavikolla on yövytty tähtitaivaan alla, kamelilla on ratsastettu ja off roadiakin harrastettu hieman dyyneillä, mitä sitten? Yksi mahdollisuus on rantaloma, Saudi-Arabialla on kuitenkin yhteensä rantaviivaa 2640 kilometriä sekä Persianlahdella että Punaisellamerellä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mekka ja Medina

Ja onhan turismi tuttu ilmiö jo Saudi-Arabiassa. Islamilaisten kaksi pyhintä kaupunkia, Mekka ja Medina, vetävät maahan vuosittain miljoonia vierailijoita. Muille kuin islamin uskoa tunnustaville nämä kaupungit pysynevät kuitenkin kiellettynä. Ja kun kielletty kiehtoo, näen jo otsikot, kun ensimmäiset some-narkomaanit on otettu kiinni Mekassa näiden yritettyä sinne salaa...

Yhteistyötä Arabiemiirikuntien kanssa?

Yksi mahdollisuus alueen turismille olisi myös lisääntyvä yhteistyö. Emiraateissa turismia on jo, ja noiden turistien houkutteleminen Saudi-Arabiaan osana isompaa Arabian niemimaan kierrosta voisi olla yksi vaihtoehto. Mutta kun kaikki maat kuitenkin kilpailevat keskenään turisteista, voidaan kysyä, kuinka mahdollista tällainen yhteishyvän kehittäminen edes on. Potentiaali on kuitenkin olemassa.

Turistin moraali

Saudi-Arabian nostaminen turistien maailmankartalle on ainakin alkanut vauhdikkaasti. Jalkapalloyleisöä on jo kosiskeltu järjestämällä sekä Espanjan että Italian supercupin ottelut. Myös F1 ja Formula E -sirkukset ovat vierailleet jo Saudi-Arabiassa.


Korona-aikaan Saudi-Arabia houkutteli maahan myös matkailualan influenssereita kestitsemällä näitä ylellisesti. Postauksissa ei taidettu mainita kovin usein Saudi-Arabian heikkoa inhimisoikeustilannetta.

Tästä päästäänkin aasinsillan kautta sen isoimman kysymyksen ääreen, mikä on turistien moraalinen vastuu? Se on jokaisen itse päätettävä. Itselleen on ainakin helppo uskotella, ettei turismilla ja politiikalla ole mitään tekemistä keskenään, mutta jokainen tietää kuitenkin totuuden.
Loppupeleissä rahalla on taipumus ratkaista, ja sitä Saudi-Arabiassa riittää – ainakin niin kauan kuin öljytuloja vielä piisaa.

Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Saudi-Arabian turismi, F1, some-kuvakaappaukset

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat