20.9.2023 Pääkirjoitus: Rengastestin sivuvirtoja Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos renkaalla ei ole tyyppihyväksyntää, ei sitä saisi myydä eikä käyttää Suomessa. Kun rengastestiin kootaan kitkarenkaiden parhaimmistoa ja edullisia nastarenkaita, moni lukija varmasti kohauttaa kulmiaan: mikä ihmeen järki näiden vertailussa on?Vertailuryhmä ei todella ole tavallisimmasta päästä, mutta syy sen kokoamiseen löytyy yleisestä keskustelusta. Talvirengaskauden kynnyksellä vain odotamme, milloin esiin putkahtaa seuraava väittely aiheesta kitkat vai nastat. Kummankin vaihtoehdon kannattajat uskovat vankasti oman näkemyksensä olevan juuri se oikea. Tuttuja väitteitä eri leireistä: ”Nastarengas on aina jäällä parempi kuin kitkarengas” tai ”Kitkat ovat kehittyneet niin paljon, että voittavat nastat helposti.”Vahvaan uskomukseen perustuvassa keskustelussa unohdetaan helposti, että tuotteissa kuin tuotteissa on aina erilaatuisia vaihtoehtoja. Edellä mainittuihin uskomuksiin päästäänkin helposti kiinni, kun edullinen, mutta runsaasti nastoitettu nastarengas ja testeissä menestynyt kitkarengas asetetaan vastakkain samoissa olosuhteissa. Vertailuryhmässä oli tällä kertaa neljä testeissä menestynyttä ja laadukkaaksi koettua kitkarengasta ja neljä edullista nastarengasta.Lumella tulokset ovat harvinaisen selkeitä: laadukkaat kitkat vievät suvereenisti voiton halvoista nastarenkaista. Jäällä ja märällä asfaltilla tulokset hajautuvat enemmän. Huomion arvoista on kuitenkin se, että edullinen, liki 200 nastaa rengasta kohden sisältävä rengas sijoittuu nimenomaan jääkokeissa hännille. Kitkat päihittävät testijoukon nastarenkaat erityisesti ajettavuudellaan. Kiihdytyksessä ja jarrutuksessa jäällä osa nastarenkaista sekoittaa kitkarenkaiden rintamaa.Tutut väitteet voidaan siis kumota. Laadukas kitka voi olla jäällä parempi kuin edullinen nastarengas. Kitkat eivät toisaalta kykene kaikissa olosuhteissa yksiselitteisesti päihittämään edes halvimpia nastarenkaita. Kun kaikki testatut ominaisuudet lasketaan yhteen, testin tulostaulukon kärjen miehittävät testeissä aiemminkin menestyneet kitkarenkaat. Nasta ei ole tae pidosta, vaan rengas on kokonaisuus, jonka laatu määräytyy kaikkien suunnittelussa tehtyjen ratkaisujen ja materiaalivalintojen kautta. Hyvä rengas on hyvä, olipa siinä nastoja tai ei.Joskus testaamiseen liittyy myös ylimääräisiä mausteita. Tällä kertaa yksi nastarenkaista hylättiin, koska renkaalla ei ole tyyppihyväksyntää. Samasta syystä hylättiin Moottorin pakettiautorengastestissä kaksi vuotta sitten yksi nastarengas. Jos renkaalla ei ole tyyppihyväksyntää, ei sitä saisi myydä eikä käyttää Suomessa. Myyjän ja vielä vähemmän asiakkaan on kuitenkin vaikeaa tai jopa mahdotonta varmistua siitä, onko myynnissä oleva rengas tyyppihyväksytty. Asiaa valvoo pistokokeilla Traficom. Esimerkiksi vuosi sitten Traficom kielsi yhden rengasmallin myynnin, kun sen tekemissä kokeissa havaittiin, että kyseisen renkaan nastat eivät täyttäneet tyyppihyväksynnän vaatimuksia.Viranomaisen pistokokeet eivät tietenkään kata kaikkia myynnissä olevia tuotteita. Renkaiden testauksen yhteydessä havaitut puutteet lisäävät siis tietoisuutta siitä, että markkinoilla on edelleen tuotteita, joiden ominaisuudet eivät ole sillä tasolla kuin pitäisi. Tässä testissä löytyi yksi sellainen. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”