4.11.2022

Sähköpyörän koeajo: E/Fat on suomalaista suunnittelua oleva sähköpyörä – vai onko se sittenkin mopo?

E/Fat-sähköpyörä tuotekehitys ja suunnittelu on suomalaista. E/Fat-pyörää voi ajaa myös polkematta, vain kaasukahvaa kääntämällä. Hyvää: Kotimainen suunnittelu, uniikki tuote, mukavuus, vahva moottori, iso akku. Huonoa: Lievä kömpelyys, jarrut.

E/Fat on ei ulkomuodollisesti eroa juurikaan mistään muusta fatbikestä. Siinä on suuret ja muhkeat 26-tuumaiset renkaat edessä ja takana. Sähköpyöräksi sen tunnistaa alaputkeen kiinnitetystä isosta akusta.

Kun E/Fat-pyörää alkaa tutkia tarkemmin, eroja alkaa kuitenkin löytyä. Yksi merkittävä ero muihin fatbike-pyöriin on se, että ohjaustangon oikean puolimmaisesta sarvesta löytyy kaasukahva. Kaasukahva todellakin – ja tämä tekee E/Fatista täysin poikkeavan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suomessa kehitetty

E/Fat on Suomessa kehitetty ja suunniteltu pyörä. Sen kehittäjä on pyöräalalla hyvin tunnettu Raimo Rouvinen. Rouvinen tunnetaan pyöräalalla monesta, mutta muun muassa siitä, että hän on tuonut ensimmäiset maasto- ja bmx-pyörät aikoinaan Suomeen. Rouvinen on erittäin kokenut myös polkupyörien komponenttien suunnittelijana sekä mekaanikkona.

Kun sähköpyöriä alkoi liikkua maailmalla vuoden 2015 paikkeilla, Rouvinen innostui sähköavusteisista läskipyöristä, mutta entisenä endurokuskina hän huomasi, että kaasukahvallisia versioita, sellaisia, joilla voisi löydä löylyä tarvittaessa enduropyörän tapaan lisää, ei löytynyt mistään.

Vuonna 2016 laki muuttui niin, että kaasukahvan lisääminen polkupyörään oli mahdollista – ja Rouvinen aloitti kehitystyön.

Vuonna 2018 syntyi täysin suomalaista kehitystyötä olevan E-Fatin ensimmäinen tuotantomalli. E/Fat ja sen komponentit tulevat Aasiasta, sieltä mistä muutkin sähköpyörät, mutta esimerkiksi pyörän runko, etuiskunvaimennus, sähkömoottori sekä monet muut komponentit on Ruovisen suunnittelemat ja E/Fat-pyörää varten valmistetut. Lisäksi kaikki pyörässä käytettävät komponentit on tarkkaan mietitty olemassa olevista komponenteista siten, että ne varmasti sopivat E/Fat-pyörän käyttötarkoitukseen.

Kaasua kahvasta

E/Fat liikkuu kaasukahvan ansiosta myös ilman poljinvoimaa. Koska E/Fatissa on kaasukahva sekä 1000 watin sähkömoottori, se tarvitsee mopon tapaan liikennevakuutuksen. Liikennevakuutus vakuutusyhtiöstä riippuen maksaa E/Fatille vuodessa noin sadan euron molemmin puolin.

E/Fat on siis L1e-a -ajoneuvoluokkaan kuuuluva polkupyörä, jonka suurin teho lain mukaan saa olla enintään 1000 wattia ja sen moottori voi toimia ilman polkemista. Moottorin on kytkeydyttävä pois päältä kun ajoneuvon nopeus saavuttaa 25 km/h.

Kaasukahvan ja sen vuoksi, että E/Fat liikkuu ilman poljinvoimaa, kysymys kuuluukin, että onko E/Fat sähköpyörä vai sittenkin mopo?

Kysymykseen ei saatu koeajon aikana oikein vastausta, mutta ehkä E/Fat on molempia. Se on hyvin erilainen pyörä verrattuna muihin sähköpyöriin ja sen käyttötarkoitus onkin tarjota monipuolinen sähköavusteinen laite esimerkiksi työmatkalle, retkeilyyn tai vaikka metsästykseen.

Kun E/Fatilla lähtee ensimmäistä kertaa liikkeelle, tulee epätodellinen olo – pyörä liikkuu äänettömästi, mutta vahvan, 95 newtonmetriä vääntöä tarjoavan moottorin ansiosta se liikkuu myös todella rivakasti. Avustettuna pyörä liikkuu todella herkästi – ja kaasukahvasta kääntämällä sillä ei tarvitse välttämättä polkea lainkaan. Pelkällä kaasulla ajettaessa E/Fatin pitäisi kyetä jopa 40 kilometrin mittaiseen lenkkiin, joka on todella paljon. Akkua voi tietysti säästää säätämällä sähkömoottorin sähköavustusta pienemmälle. E/Fat yllätti myös iloisesti siinä, että se on kevyt polkea avustus pois kytkettynä.

Vaivatonta etenemistä

Maastossa E/Fatillä pystyy ja on ehkä kaikkein järkevin ajaa siten, että sen sähköavustus on säädetty ykköselle tai kakkoselle ja ”kaasua” annostellaan kaasukahvasta. Myös liikkeelle lähtö E/Fatilla hankalassa paikassakin on normaalia sähköpyörää helpompaa, kun sillä voi lähteä maastossa raskaan kuormankin kanssa liikkeelle samalla tavalla kuin endurolla tai crossipyörällä vain tarjoamalla ”kaasua” kaasukahvasta. E/Fatin takamoottorissa ei ole momentintunnistusta, joten kaasukahvalla voiman säätö maastossa on erittäin luontevaa.

Sellaiselle, joka pyöräilee intohimoisesti ja haluaa nauttia kirjaimellisesti pyöräilystä ja väkevämmästä maastoajosta, E/Fat ei välttämättä ole oikea laite. Moottorin teho E/Fatilla on niin suuri, että se todellakin liikkuu suurimmalla avustuksella vaivattomasti kuin mopo – eikä E/Fatilla ajaessa saa parhaita niitä kiksejä, mitä esimerkiksi kunnon sähköavusteisella maastopyörällä maastossa saa. Toki E/Fatillakin saa hien pintaan säätämällä avustusta pienemmälle, ja polkemalla sillä, mutta kuten sanottu, samasta hintaluokasta löytyy parempia varsinaisia sähköpyöriä.

Maastossa E/Fat on hieman kömpelö ja esimerkiksi juurakossa vauhdilla edetessä joustamaton perä kärsii välillä pidon puutteesta. E/Fatin etujoustossa on sopivaa herkkyyttä ja 140 millin jousto on todella riittävä pyörän käyttötarkoitukseen nähden.

Hintaluokka on myös hyvä ottaa huomioon siinäkin mielessä, että E/Fat maksaa runsas 3000 euroa, joten sitä ei pidäkään verrata kalliimpiin laitteisiin.

E/Fat on kuitenkin mielenkiintoinen pyörä sellaiselle, joka haluaa sähköpyörältä jotain muuta kuin kovaa maastomenoa tai dh:ta. Se sopii nimenomaan siihen, mihin se on suunniteltukin, kuten ulkoiluun, talvipyöräilyyn ja esimerkiksi retkeilyyn ja metsästykseen erinomaisesti.

Pyörän takamoottori ei rasita voimansiirtoa, kuten ketjua. Takamoottorivetoisena E/Fat onkin suunniteltu hieman rauhallisempaan menoon, retkeilyyn ja työmatkoihin – eikä kovimpien kuskien vehkeeksi, jotka hankkivat keskimoottorisen pelin vaativampaan harrastamiseen.

Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Tuomas Rajala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

E/Fat 1000 W

Hinta: 3199 euroa
Paino: 28 kg
Runko: 6061-T6 Lämpökäsitelty alumiini – Omaa suunnittelua
Rungon koko: M, L
Etuhaarukka: E/FAT Racing, USD 34, lukittava, öljy/ilma, joustomatka 140 mm – Omaa suunnittelua
Ohjaustanko: E/FAT Racing, 750mm, Ø 31,8mm, 15mm rise
Jarrut: Tektro Dorado HD-E715, hydrauliset, 203 mm levyt
Vaihteisto: SRAM X5, 9s
Vaihdevipu: SRAM
Kampisarja: 170 mm, nelikantti-kiinnitys
Takaratas: DNP 11-36, 9S (11-13-15-18-21-24-32-36)
Eturatas: 32T, Materiaali: alumiini
Ketju: KMC X9, 120 lenkkiä
Istuin: MTB / Comfort
Istuinkannatin: 31.6 mm, vakiona solid seatpost, lisävarusteena suspension- tai reverb-seatpost
Rengaskoko: 26”
Vanteet: 26″, 559 x 105 mm, 36H, 6061-T6 alumiini
Renkaat: Kenda Juggernaut Sport 26″ x 4,5" (30TPI) 116-559. Vanneleveys 105 mm.
Sähkömoottori: E/FAT 1000W/52V, 95 Nm, hiiliharjaton vaihteellinen takanapamoottori – Omaa suunnittelua
Akku: LG 18650 Cells 16Ah/52V/832 Wh
Akun latausaika: tyhjästä täydeksi 6–7 tuntia
Takuu: Runkotakuu 12 kk, komponentit 12 kk / 2500 km

Milloin sähköpolkupyörään tarvitaan liikennevakuutus?

Sähköavusteisissa polkupyörissä moottorin teho saa olla korkeintaan 250 wattia ja avustuksen tulee kytkeytyä pois päältä, kun nopeutta on yli 25 kilometriä tunnissa. Tällaisessa sähköpolkupyörässä voi olla niin sanottu lähtöavustus, eli se voi liikkua polkematta enintään 6 kilometriä tunnissa. Lainsäädännössä tällainen laite luokitellaan polkupyöräksi, joka ei tarvitse liikennevakuutusta.

Jos sähköpolkupyörän moottorin teho ylittää kevyiden sähköisten liikkumisvälineiden raja-arvon, eli 250 wattia – tai jos kulkuneuvon nopeus moottorin avustuksella on yli 25 kilometriä tunnissa, tarvitaan pyörälle liikennevakuutus.

Kun pyörä liikkuu moottorin avustuksella yli 25 kilometriä tunnissa tai sen moottorin teho on suurempi kuin 1000 wattia, sitä ei enää luokitella polkupyöräksi, vaan se on rekisteröitävä mopoksi. Silloin laitteelle on hankittava myös liikennevakuutus. Mopoksi rekisteröiminen edellyttää, että laite on myös tyyppihyväksytty mopoksi, eli sen ominaisuudet on myös täytettävä mopolta vaadittavat ominaisuudet.

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat