30.5.2016 Ajoneuvot Suomen tyylikkäin autoletka – Citroën DS Suomessa 60 vuotta! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroënin ikoninen DS juhlisti kuusikymmenvuotista taivaltaan Suomessa kesän upeimmalla autoletkalla. Sunnuntaina 29. toukokuuta tuli kuluneeksi 60 vuotta ensimmäisten Citroën D-mallien maahantuonnista Suomeen. Merkkipäivää juhlittiin jo lauantaina 28. päivä järjestetyllä näyttävällä ajoneuvoparaatilla.Citroën esitteli vallankumouksellisen DS19-mallinsa Pariisin autonäyttelyssä lokakuun 5. päivänä vuonna 1955. Nimi oli tälläkin kertaa enne, sillä mallikirjaimet DS viittaavat ranskankieliseen sanaan déesse, jumalatar. Viidessätoista minuutissa autoa oltiin tilattu jo 743 kappaletta ja ensimmäisen näyttelypäivän jälkeen peräti 12 000 kappaletta. Mallin menestyksestä kertoi myös sen pitkä valmistusaika. Viimeinen DS, numero 1 455 746, rullasi tehtaalta ulos huhtikuussa 1975.Vallankumouksellisen ulkonäön lisäksi DS oli myös huomattavan edellä aikaansa teknisesti. Auton tunnetuin piirre on sen kaasunestejousitus, joka tarjosi taikamattoa muistuttavan matkustusmukavuuden. Lisäksi auton maavara oli kuljettajan päätettävissä, jousituksen pitäessä valittu maavara myös auton ollessa kuormattuna. Ensimmäisenä sarjatuotantoautona DS:ssä oli myös levyjarrut etuakselilla ja myöhemmin malli sai jopa kääntyvät ajovalot. Näiden ja monien muiden innovaatioiden ansiosta DS on siis erittäin hyvä valinta pubivisaveikkaukseksi.DS:n rinnalle saapui vuonna 1957 karsitumpi ID (ransk. idée), joka jatkoi myöhemmin mallinimillä DSpécial ja DSuper. Vuonna 1999 pidetyssä Vuosisadan Auto -äänestyksessä Citroën DS sijoittui T-Fordin ja Minin jälkeen kolmanneksi.Suomessakin Citroën DS oli haluttu uutuus. Ensimmäiset neljää DS:ää rantautuivat maahan 29.5.1956. D-mallien ensimmäisiin asiakkaisiin kuuluivat muun muassa edustusvaunuja hankkivat yritykset, lääkärit, asianajajat sekä tyylikästä muotoilua tai poikkeuksellista mukavuutta hakevat autoilijat. Autolla voitettiin myös rallipoluilla, sillä esimerkiksi Pauli Toivonen paiskoi autoa menestyksekkäästi pitkin pikataipaleita niin Jyväskylässä kuin Monte Carlossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKesän tyylikkäin autoletka käänsi päitäCitroën D-sarjan 60-vuotisjuhlallisuudet päätti toukokuun 28. päivä ajettu autoletka. Lähtöpaikkana nostalgisella kulkueella oli maahantuoja Auto-Bonin pääkonttori Vantaalla ja päätepisteenä Mäntsälän Hirvihaaran Kartano.Paraatin vanhinta DS:ää luotsasi aktiivisena harrastajanakin tunnettu Juuso Juurikkala. Vuosimallin 1958 auto on toiseksi vanhin Suomessa tunnettu DS. Rakkaus merkkiin syttyi puolestaan jo yli 40 vuotta sitten.– Vanhemmillani on ollut vuodesta 1957 asti vain Citroëneja ja olen koko varhaisen elämäni nauttinut Citroënien kyydistä. Ei siinä annettu vaihtoehtoja, Juurikkala hymyilee.Juurikkala oli tyytyväinen paraatin automäärään vaikka moni klassikkovaunu joutui erilaisten esteiden takia jäämään talliin.– Paraatiin ilmoittautui 71 autoa, mutta kaikki eivät valitettavasti eri syiden takia päässeet mukaan. Hieno tilaisuus ja varmasti kesän komein ja tyylikkäin autoletka, jossa oli mukana yli 60 autoa, Juurikkala jatkoi.Suomen nykyinen Citroën D-mallikanta on lähes kokonaisuudessaan merkkikerho Automobile Citroën ry:n jäsenten omistuksessa. Autoja on tiedossa noin 250, joista osa on liikenteessä ja loput entisöinnin alla tai harrastajien säilöön ottamina.Lähde ja kuvat: Auto-Bon Lue lisää Kaikki artikkelit 1.4.2025 Uutinen Vanhassa vara parempi: Volvo hakee edellisen pääjohtajan takaisin eläkkeeltä 1.4.2025 Uutinen Helsingin nastarengaskielto saa jatkoa ja laajenee – nouseeko kuntavaalien kiistakapulaksi? 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle