jutut 19.12.2017
E18-tie lännestä itään: kutistetut kilometrit
Moottoritie parantaa liikenneturvallisuutta kaikilla tasoilla. E18-osuuden itäpäässä tämän havaitsee erityisen selvästi.
Matkamme länsirannikolta itärajalle on miltei maalissa. Enää on jäljellä viimeinen, Vaalimaalle ulottuva palanen.
Kun moottoritie Koskenkylästä Kotkaan valmistui vuoteen 2014 mennessä, paikattiin yksi E18-tien pahimmista liikenteen ongelmakohdista: vanha väylä kulki useiden taajamien lävitse. Paikallis- ja pitkän matkan liikenteiden erottamisella on aina positiivisia vaikutuksia paitsi liikenneturvallisuuteen, myös valtatien asutukselle aiheuttamiin haittoihin.
Karhulan kohdalla palataan taas vaihteeksi 1970-luvun alkuun, jolloin sai kasteensa karuun betonikaukaloon vuorattu neljän kilometrin moottoritien pätkä. Sitä jatkettiin kohti Haminaa 1990-luvulla, ja vuonna 2015 tämä yhdistettiin Haminan pohjoispuolelta ohittavaan uuteen moottoritiehen.
Hyvä niin, sillä vanhaa kärrypolkua ei oikein valtatieksi kehdannut kutsua. Kuten aina uuden moottoritien valmistuessa, ajatus siitä, että liikenne pakkautui vain vähän aikaa sitten kaupunkiin johtavalle sisääntulotielle – ja Haminan tapauksessa jopa liikenneympyröihin – tuntuu todella etäiseltä.
Runkoverkon viimeinen
Näin pitkä moottoritieyhteys todella tuntuu avaavan aivan uuden maailman: aivan kuin Länsi- ja Itä-Suomi olisivat entistä lähempänä toisiaan. Ja autoilijan näkökulmasta ne ovatkin.
Edistysaskelta voi verrata moottoriteiden niin kutsuttuun toiseen aaltoon, joka alkoi 1980-luvun lopulla. Sen hedelmänä syntyi Suomen ensimmäinen kaupunkien välinen ”maaseutumoottoritie” Vantaan ja Hämeenlinnan välille vuonna 1992.
Tällä vuosituhannella kolmostietä venytettiin Hämeenlinnasta Tampereen ohi, ja nelostietä Lahden ja Heinolan sivuitse Lusiin. Matka-ajat supistuivat erityisesti viikonloppujen meno- ja paluuliikenteessä.
Nyt valmistuva E18-kokonaisuus näyttäytyy tämän runkoverkon viimeisenä osana.
Etana eläkkeelle
Vielä on kuitenkin työn alla se viimeinen linkki, joka yhdistää Haminan ohitustien itäisen pään sekä Vaalimaan raja-aseman.
32 kilometriä uutta moottoritietä valmistuu nykyisen tien pohjoispuolelle. Työt aloitettiin kesällä 2015, ja kohde toteutetaan elinkaarimallilla. Moottoritie ulottuu aivan itärajan tuntumaan, ja sen yhteyteen on syntynyt myös odotusalue rekkaliikenteelle – pahimmillaan niiden muodostamat jonot ulottuivat aina Haminan länsipuolelle asti!
Trippimittarissamme lepää Naantalista kertyneet 336 kilometriä, kun tämänhetkinen moottoritie päättyy. Ajamme vielä Vaalimaalle vanhaa valtatietä – todennäköisesti viimeisen kerran.
Tie saa vielä hetken kantaa valtatiestatusta ja myös E18-tunnusta, mutta keväällä siitä tulee seututie 170. Eläkeläislahjaksi tie saa tuoreen päällysteen sekä uutta kevyen liikenteen väylää – osoitus siitä, miten moottoritien rakentaminen hyödyntää lopulta liikenteen heikoimpiakin osapuolia.
Viimein Vaalimaalla. Rajan tuolle puolen ei nyt ole asiaa, joten käännämme auton kohti länttä viimeisessä mahdollisessa liikenneympyrässä. Sen pohjoiseen johtava haara on vielä suljettu, mutta illan pimeydestä erottuu vihreä Moottoritie alkaa -kyltti.
Lue myös:
- Osa 1. E18-tie lännestä itään: neljä kaistaa halki Suomen
- Osa 2. E18-tie lännestä itään: valtatie 1 on vaihteleva väylä
- Osa 3. E18-tie lännestä itään: modernilla museotiellä
- Osa 4. E18-tie lännestä itään: moottoriliikennetiestä motariksi
- E18-kirja: Suomen hienoin moottoritie – E18-historia yksissä kansissa