2.8.2018

Suuri ja mahtava saattue tekee paluun – Vladimir Putinin Kortezh, eli Aurus Senat Venäjältä

Kortezh_Aurus Senat

2010-luvun alussa Venäjällä heräsi ajatus omasta edustusautosta, paluusta omavaraisuuden aikaan. Limusiinin ensimmäinen kansainvälinen esiintyminen Venäjän rajojen ulkopuolella nähtiin kesällä Helsingissä.

Moskova. 25.12.1991. Tiedotusvälineet seuraavat herkeämättä, kun Neuvostoliiton presidentin Mihail Gorbatshovin autosaattue kurvaa kohti Kremliä tiedotustilaisuutta varten. Seuraavana päivänä Neuvostoliitto lakkaisi olemasta, ja tilalle tulisi Jeltsinin johdolla Venäjän federaatio – Mersuineen.

Tähän on kuitenkin tullut muutos.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tsaita ja Tsaikaa

Neuvostoliitto muistetaan vahvasta armeijasta, satojen neliökilometrien pelloista ja suurista kerrostalokortteleista, mutta sangen pienistä autoista. Aatteen hengen mukaista oli se, että kaikki saisivat samanlaiset eväät arkeen, ja tästä innoittuneena kansanautojen tehtaat valmistivat myös puoluejohdon ajokit. Niin syntyivät legendaariset Tsaikat ja Zimit, joiden takapenkillä johtajat nauttivat teen jos toisenkin.

Vielä 1960-luvulla johtajat ajelivat useimmiten avoautoilla, kenties niistä legendaarisin on neliovinen avo, GAZ-13B Tsaika. Niissä johtajat kuitenkin altistuivat ulkopuolisille vaaroille, ja niin tilalle oli keksittävä umpikorinen ratkaisu, Venäläiseen tapaan pitkä limusiini.

Limusiineja valmistivat sekä GAZ Gorkin autotehtaalla että ZiL, joista viimeisin oli 1980-luvulla suosituin. Sehän valmisti myös ZiL-4104:n, Gorbatshovin limusiinin.

Nykyään vanhat neuvostolimusiinit ovat haluttujen, mutta harvinaisten kulttiautojen asemassa.

Neuvostoliiton hajottua otettiin heti käyttöön autokalustoa lännestä, nimittäin Mercedes-Benziltä. Boris Jeltsiniä kuljetettiin S-sarjalaisen malliversiolla W140. Eikä todellakaan millään tavallisella ässällä, vaan tietenkin limusiiniversio Pullmanilla. Dmitri Medvedevin ja Vladimir Putinin aikakaudelle siirryttäessä ainoa muutos on ollut tyyppimerkintä, viimeisin on edellisen sukupolven S600 Pullman Guard, W221.

Saattueen uudelleenvenäläistäminen

2010-luvun alussa Venäjällä heräsi ajatus omasta edustusautosta, paluusta omavaraisuuden aikaan. Hanke nytkähti liikkeelle vuonna 2012 presidentti Putinin määräyksestä. Tavoitteena oli kehittää ’maailmanluokan’ limusiini Rolls-Roycen, Bentleyn ja Mercedes-Maybachin tapaan.

Kehitystyö lähti käyntiin Moskovassa, Central Scientific Research Automobile & Engine Instituten (NAMI) tiloissa. Loistoauton lisäksi tuotantosuunnitelmissa on myös tila-auto sekä (tietenkin) SUV.

Monen vuoden projekti on valmistumassa ja Kortezhiksi (suomeksi saattue) nimetyn limusiinin/sedanin virallinen esittely on tulossa elokuussa Moskovan autonäyttelyssä. Uuden merkin nimi on Aurus, ja tämän edustussedanin mallinimi Senat.

Kortezh, eli siis Aurus Senat nähtiin ajossa ensin vahvojen naamioiden alla. Sitten koitti 7. toukokuuta, presidentti Putinin virkaanastujaispäivä.

https://youtube.com/watch?v=bcGdJahE-Zc

Muutamat venäläiset medialähteet olivat vihjailleet Kortezhin ensiesiintymisestä tositoimissa tuona merkkipäivänä. Se toteutui kuin toteutuikin, ja televisiokuvissa näkyi ensi kerran neljännesvuosisataan Venäjän presidentin liikkuvan kotimaisella virka-autolla.

Televisiossa Putinin Senat-limusiini odotti työhuoneeltaan saapunutta presidenttiä, ja lähti sitten usean moottoripyörän saattueessa ajamaan kohti Kremlin palatsin toista päätä. Vauhti oli rauhallinen ja Kortezh eteni pääkaupungin kaduilla ajetun lyhyen matkan arvokkaasti. Presidentin auton sisätilojen minkäänlaista näkymistä TV:ssä vältettiin, varmasti turvallisuussyistä.

Eräs erikoinen yksityiskohta kuitenkin oli se, että kun paria päivää myöhemmin koitti kuuluisa voitonpäivän paraati Punaisella torilla, ajoivat maan armeijan korkeat upseerit siinä neuvostoaikaisilla ”Gorbatshovin” ZiL-limusiineilla, kuitenkin tällä kertaa avokattoisilla 41044-malleilla.

Presidentti Putin suoritti alkukesästä muutaman valtiovierailun, joissa ei kuitenkaan nähty Senatia tositoimissa, vaan Ässämersu toimi edelleen virkaatekevänä vaununa. Heinäkuussa koitti tapaaminen Yhdysvaltain presidentin kanssa.

Aurus Senat

Muutamaa päivää ennen sitä toivat venäläiset kuljetuskoneet presidentin saattueen ajoneuvoja Suomeen, ja ne olivatkin Auruksia. Mukana oli limusiinin lisäksi lyhyen akselivälin versio vilkut katollaan ja tila-auto Arsenal.

Helsingin huipputapaaminen todella oli uuden Kortezhin ensiesiintyminen ulkomailla.

Useat salakuvat osoittavat valmistajan testanneen autoa erilaisissa olosuhteissa, maantieltä Siperian arktisille alueille. Ensimmäisessä vaiheessa valmistetaan 5 000 Aurusia valtion virkamiehille. Kunnianhimoisena tavoitteena on, että jo ensi vuoden aikana tehtaalta tulisi ulos 2 000 autoa. Suunnitelmien mukaan vuodesta 2020 eteenpäin Auruksia tehtäisiin myös kilpailijoiden tapaan aivan yleiseen myyntiin asiakkaille. Sitä sopii odottaa.

Venäjän valtio on tukenut projektia yli miljardilla, ja myös maan varsin omavarainen armeija on kiinnostunut aikanaan tuotantoon tulevan SUV-mallin mahdollisesta sotilasversiosta.

Tekniikassa suuria lukuja

Tekniikasta on vain vähän kerrottavaa, kahdesta syystä; ensinnäkin siitä ei aluksi turvallisuussyistä paljon julkisuuteen hiiskuta, ja toiseksi siinä ei ole mitään yllättävää. Männät ovat V-asennossa ja iskutilavuutta on riittämiin.

NAMI:n insinöörit ovat suunnitelleet auton, mutta teknisiksi yhteistyökumppaneiksi on valittu stuttgartilaiset autoteknologiajätit Porsche ja Bosch. Myös muutamat muut tunnetut autonvalmistajat, kuten Mazda ja Ford sekä Isuzu ja SsangYong ovat olleet mukana projektissa venäläisen OAO-yhtymän kautta. Näiden lisäksi venäläisen kaupunkibussiteollisuuden kovin nimi, LiAZ on ollut osa tätä laajaa yhteistyökumppaneiden kirjoa.

Moottorivaihtoehtoja Senatissa on näillä näkymin kolme, 4,4-litrainen 600-heppainen Porsche-sukuinen V8-hybridi, josta 112 hevosta tulee sähkömoottorilta. Hybridivoimalinja on kieltämättä yllättävä veto tähän autoon.

Väkevämpiin versioihin asennetaan peräti yli 800 hevosvoimaan yltävä 6,6-litrainen V12. Kilpailijoiden puolella vastaavan kokoiset 12-sylinteriset jäävät kaikki alle 600:n, oli kyse sitten Mercedes-Maybach S600:sta, uudesta Rolls-Royce Phantomista tai Bentley Mulsannesta.

Kevyemmän luokan versioissa tullaan näkemään myös 245:n hevosvoiman 2,2-litrainen bensiiniturbo. Kaikkien jatkeena on venäläisten omaa tuotantoa oleva KATE:n 9-vaihteinen automaatti.

Valtionjohdon autojen panssarointi on tuhtia, ja esimerkiksi Putinin käytössä oleva jatkettu malli, eli Aurus Senat Kortezh painaa kuusi ja puoli tonnia. Presidentin limusiinilla on pituutta 6,6 metriä, ja se on varustettu V8-versiolla. Maavaraa autolla on ruhtinaalliset 20 senttimetriä.

Kortezh_Aurus Senat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Perinteikäs muotoilu

Aurus Senatin muotoilun lähtökohta on tietysti ollut se, että korin linjojen tulisi olla mahdollisimman harkitut ja arvokkaat sekä perinteitä kunnioittavat. Sedan on varsin kookas, muttei silti aivan jättimäinen ”panssarivaunu”, joten muotoilijat ovat onnistuneet melko hyvin piilottamaan suuret mitat varsin sopusuhtaisten, vaikka paikoin perin kolhojenkin linjojen alle.

Jotain ennestään tuttua autossa on, katsoipa sitä mistä kulmasta tahansa. Keulassa näkee joitain yhtäläisyyksiä mainittuun uunituoreeseen Rolls-Royce Phantomiin ainakin ajovalojen ja maskin kohdalla. Korin kylkilinjoissa ja katossa on havaittavissa tuttua loistoautotyyliä, ja ehkä jotain Bentley Flying Spuria löytyy takapäästä. Toisaalta myös niitä klassisia venäläislimusiineja on onnistuttu mukailemaan ja ’modernisoimaan’. Silti Senat näyttää Senatilta.

Sisätilat ovat kuvien perusteella varsin täyteläiset, sieltä löytyy paljon nahkaa, puuta ja alcantaraa. Kojelaudan muodot ovat mahtipontiset, samalla tavalla kuin S-sarjan Mercedeksessä, mutta materiaalikerroksia on muutama lisää. Hieno, tähän autoon sopiva, yksityiskohta ovat valtavan suuret Venäjän vaakunat kaksipäisine kotkineen oviverhoiluissa ja ohjauspyörän keskiössä. Saa nähdä, pääsevätkö ne kaikkiin tuotantomalleihin, vai onko tämä hallinnon yksinoikeus. Toisaalta tämä hyvin nationalistinen yksityiskohta purisi vain Venäjän rajojen sisäpuolella.

Kojelaudalta löytyvät tämän autoluokan jo vakiintuneena standardina suuret näytöt, joissa digitaaliset mittarit ja viihde- sekä informaatiojärjestelmät.

Limusiiniversion hulppea matkustamo on ’tavalliseen tapaan’ kuusipaikkainen, edessä kaksi istuinta ja takana ”seurustelutila”, eli kaksi ja kaksi vastakkain. Matkustamo näyttää houkuttelevalta ja mukavuusvarusteissa löytyy. Kesäkuun alussa uutiskanava Russia Today näytti videon, jossa Vladimir Putin esittelee ylpeänä uutta Senatiaan ensimmäistä kertaa Abu Dhabin kruununprinssi Al Nahyanille. Tulikohan kaupat?

Samalle perusrakenteelle tehtävä suuri tila-auto kilpailee Mercedeksen V-sarjan ja esimerkiksi Volkswagen Multivanin kanssa. Moottoripuoli tosin on kilpailijoita väkevämpää, sillä pitkänmallisen keulan alta löytyy Senatista tuttu 600 hevosvoiman V8. Vetotapa on neliveto.

Arsenal on hyvin suuri auto. Muotoilultaan sen ei voi sanoa muistuttavan enemmän mainittuja ’kilpailijoitaan’, kuin mitään muutakaan autoa. Loivasti laskeva, pitkä konepelti ja suuri, Senatista tuttu maski, yhdistettynä opera-ikkunaan, valtaviin sivulaseihin, liukuvaan takaoveen ja taaksepäin kallistettuun pystyyn perään pariovineen on vallan ennennäkemätön yhdistelmä.

Presidentin saattueessa Arsenal on siis jo nähty käytössä, se on täten valmis auto. Sen sijaan lähitulevaisuudessa on odotettavissa lisää tietoa merkin vielä nimettömänä pysyttelevästä maasturista. Jossain vaiheessa tulossa on myös maltillisempi sedan-malli.

Kaiken kaikkiaan koko Senatin olemuksen kromiosineen ja itsevarmuutta huokuvine pokkauksineen voisi sanoa huokuvan perivenäläistä, mahtipontista tyyliä.

Mielenkiintoiselta vaikuttava projekti ’Kortezh’ ja koko Aurus kaiken kaikkiaan on. Nähtäväksi jää, miten Aurus herättää itäiset loistoautot takaisin eloon.

Mielenkiinnolla odotamme auton tuloa näytteille, kaikkien ihasteltavaksi. Arvoitukseksi todellakin jää myös, nähdäänkö näitä autoja joskus Suomessa liikenteessä.

Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Roman Razinkov Video: Russia Today

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat