3.11.2022 Ajoneuvot Käytetty kesäauto: löysimme Rusan Shelliltä lajitoverin ”parasta Type R:ssä on sen puhdas racing-henkisyys” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoja harrastavat tietävät, että muiden harrastajien kanssa riittää usein puhetta tuntikausiksi. Moottori jalkautui Rusan Shellille jututtamaan muita harrastajia, ja eniten huomio kiinnittyi mustaan Civic Type R:ään, jonka omistajaa täytyi päästä jututtamaan enemmänkin. Aiemmin julkaisimme raportin, kun kävimme ajamassa Moottorin käytetyllä kesäautolla korttelirallia. Tuolla reissulla näimme myös pari ”lajitoveria”, eli vastaavaa EP3-korimallin Honda Civic Type R:ää.Aikamme kurvailtua toisaalta palasimme Rusalle, ja huomasimme toisen Civiceistä olevan yhä paikalla, ja päätimme työntyä jututtamaan mustalla yksilöllä liikkuneita kaveruksia.Autokuntaan kuului auton omistaja Henri Teittinen, sekä Henri Lyytikäinen. Kaverukset ovat sanojensa mukaan myös tuttu näky Rusalla, missä Civicillä on tullut pyörittyä useampana viikonloppuna. Molemmat kertovat pitävänsä autoista, ja kumpainenkin myös opiskelee autoalan perustutkintoa Järvenpään ammattiopistossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGolf GTI tai Civic Type RType R:n hankkiminen ei ollut Teittiselle mitenkään itsestäänselvyys.– Katselin kaksi vuotta sitten netistä kaikkia autoja maan ja taivaan väliltä, ja aluksi päädyinkin tämän seitsemännen sukupolven Civicin normimalliin, kunnes tutustuin paremmin Hondan maailmaan ja löysin Type R:n, Teittinen toteaa.Henri Teittinen (vasemmalla) ja Henri Lyytikäinen viihtyvät autojen parissa.– Samaan aikaan minua kiinnosti myös neljännen sukupolven Volkswagen Golf GTI sen tuning-potentiaalin vuoksi. Olin todella kahden vaiheilla kumman hankkisin, mutta jotenkin Hondan racing-tausta vei mukanaan, Teittinen jatkaa.Pienen etsinnän jälkeen löytyi sopiva yksilö. Mustalla Civicillä on ajettu reilu neljännesmiljoona, ja siihen on tehty myös jonkin verran muokkauksia.– Autoon oli vaihdettu koko putkisto, ja intake-puolelle oli vaihdettu Tegiwan vapaavirtausputki ja -suodatin. Lisäksi autoon oli ammattilaisella asennutettu kaiuttimet, sekä lisätty diskanttielementit eteen ja taakse. Subbari ja kolme vahvistinta on upotettu vararenkaan tilalle. Vaihteiston tukikumi oli vaihdettu uretaanipuslaan ja takapyyhin poistettu.Hyvä sellaisenaanKaikkiaan Teittinen kertoo olevansa autoon hyvin tyytyväinen, eikä ole sen vuoksi itse tehnyt autoon kummempia ”tuunauksia”.– Olen toistaiseksi keskittynyt lähinnä kosmeettiseen puoleen. Vaihdekepin kumihaitarin vaihdoin kangasmaiseen ja nupin matalaprofiilisempaan – alkuperäinen alumiininen nuppi tuntui viileämmillä keleillä liian kylmältä. Keskikonsolin päällystin hiilikuitukuvioisella vinyylillä, ikkunoihin asensin tupakkamuovit ja parkkipolttimet vaihdoin ledeiksi.Teittisen Civicin äänentoistoa on paranneltu ammattilaisten toimesta.Vaikka Moottorin Civic on varsin alkuperäiskuntoinen, myös siitä on poistettu takalasinpyyhkijä. Teittinen ei ole aivan tyytyväinen auton käytettävyyteen ilman pyyhkijää.– Ainoa asia minkä edellisen omistajan modauksista olisin jättänyt tekemättä on varmaan takalasin pyyhkijän poisto. Vaikka auto näyttääkin ilman sitä paremmalta, niin talvella ja välikausina takalasista ei näe juuri mitään.Moottorin väliraporteissa on ehditty jo useampaan otteeseen kiittelemään Civicin ajettavuutta ja hauskuutta. Myös Teittinen tuntuu allekirjoittaa Moottorin kokemukset.Ajettavuus vakuuttaa– Autossa parasta on sen puhdas racing-henkisyys. Se on kevyt, jämäkkä, raaka ja luotettava. Moottorin vääntökäyrä on erinomainen ja vaihteiston välitys suunniteltu niin, että joka nopeudelle ja jokaiseen mutkaan löytyy optimaalinen vaihde. Auto on niin vakaa mutkissa, että sitä tuntee ikään kuin ajavansa raiteilla. Kuppimaiset tuolit pitävät hyvin paikallaan, jotta ajamiseen voi keskittyä täysin. Vaihdekeppi on lähellä rattia, niin ei tarvitse kurotella kauas, sekä äänimaailma on ihan mieletön.Mutta kaikista autoista löytyy myös huonoja puolia – eikä Civic Type R tee tässä poikkeusta.– Huonointa autossa on varmaan se, ettei se ole kovin mukava moottoritiellä. 120 km/h -nopeudella ajaessa kierrokset ovat kuutosvaihteella neljän tonnin tuntumassa, ja varsinkin äänekkäällä putkistolla jatkuva mylvintä soi korvissa. Korkeat kierrokset kuluttaa paljon bensaa ja vakkarin puute työmatkoilla ei tunnu kovin mukavalta. Myöskään ohjelmointi vakio ECU:lla on vaikeaa, sillä se on lukittu tehtaalta. Sen tilalle täytyy joka ostaa uusi ECU tai valmiiksi modattu vakio, ja se kustantaakin jo 900 euroa.Vaikka mustan Civicin kilometrilukema lähentelee jo 300 000 kilometriä, joista Teittinen on ajanut n. 24 000, ei autossa ole ilmennyt kovin kummoisia vikoja.– Jarrusatulat piti uusia taakse, etuiskareiden yläpään laakerit on uusittu, yksi ABS-anturi vaihdettu ja nyt pitäisi korjata ilmastointivuoto. En aio luopua Civicistä toivottavasti vielä pitkään aikaan, sillä se on jo melko tärkeä auto minulle, Teittinen kiteyttää.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?