23.8.2022 Ajoneuvot Roadtrip kesäautolla – toisen reissupäivän kohokohtana Virolahden Museotie Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessa ei tunnetusti pääse juuri nauttimaan Keski-Euroopan tapaan mutkikkaista päällysteteistä. Mutkateiden metsästyksen toinen päivä keskittyi vahvasti 35 kilometrin pituiselle museotielle, joka oli ehdottomasti koukkaamisen arvoinen. Edellispäivän Savon mutkateiden kiertämisen jälkeen oli seuraavana aamuna aika suunnata kohti eteläisempää Suomea. Päivän suunnitelma rakentui pitkälti paljon kehutun Virolahden Museotien ympärille – jossa karttakuvankin mukaan tiedossa oli mutka jos toinenkin.Käytetty Civicimme starttasi aamulla Punkaharjulta, mutta ennen liikkeelle lähtöä tehtiin alkutarkastus. Tavallisen lähtötarkastuksen lisäksi tällä kertaa tarkastettiin myös rengaspaineet, sillä etenkään vauhdikkaassa mutkassa ei halua huomata jonkin renkaan päässeen tyhjenemään.Kaikki oli auton puolesta yhä ok, ja seuraavaksi yritettiin löytää edes jokseenkin kuutostietä mielenkiintoisempi reitti Virolahdelle. Pelkästään karttakuvan perusteella reitin valitseminen on aina hakuammuntaa, mutta koska reissussa ei varsinaisesti ole kiire, päätimme jatkaa valtateiden välttelyä pienellä riskillä.Ensimmäinen välipysäkki oli määritelty Imatralle. Kuutostiestä päästiin erkanemaan lähes alkumatkasta yhdystielle 4063. Summassa valittu tienpätkä oli yllättävän mukava aamun avaus. Sankassa sumussa oli tarjolla pitkiä ja loivia mutkia pääsääntöisesti 80 km/h -nopeusrajoitusalueella. Tien varrella oli myös jokunen pieni maalaiskahvila, mutta aikaisesta liikkeelle lähdöstä johtuen nämä eivät kuitenkaan olleet vielä auki.Iloa kesti lähes Imatralle saakka, josta päätimme koukata Lappeenrantaan Rantatien kautta. Tästä tiestä ei ollut kuitenkaan juuri iloa, nopeusrajoitukset olivat matalat eikä tie ollut muutenkaan kovin kummoinen. Pohjois-Karjalan järvi- ja männikkömaisemat sentään piristivät mieltä jossain määrin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohokohdan ääreenLappeenrannasta poikkesimme heti pois kuutostieltä matkalla Virolahdelle. Seututie 387 ei ollut myöskään erityisen nautinnollinen, ja jälkiviisaana olisi kannattanut jyystää valtatietä Taavettiin asti, vaikka se olisikin ollut ajallisesti hieman hitaampi vaihtoehto.Virolahdella jo pidempään kestänyt tylsähkö köröttely sai loppua. Kyseessä on Suomen pisin museotie, joka on Visitvirolahden mukaan myös Suomen vanhimpia tunnettuja maanteitä. Tieosuus on osa Turusta Viipuriin johtanutta Kuninkaantietä, ja sen linjaus noudattelee yhä 1700-luvun kartoista löytyvää linjaa – niin mäkineen kuin mutkineen.Kolmisen sataa vuotta sitten teiden profiilit ovat tietysti olleet täysin erilaisia kuin nykyään, nyppylöitä ei ole räjäytelty tieltä pois, ja mutkiakin on saanut olla – hevoskärryperspektiivistä ja -vauhdista mutkat ovat hyvin eri tuntuisia kuin autosta katsottuna.Ja tämäkös Civicin ratissa istuvalle kelpaa. Mutkia todella on todella tiuhaan. Nopeusrajoitus on tosin käytännössä koko matkalta 60 km/h, mutta tiestä nauttii silti koko matkalta. Tai siis voisi nauttia, mutta osuudella on myös paljon muuta liikennettä, joista osa hidastaa mutkissa varmuuden vuoksi lähes kävelynopeuteen.Ohitusta jatkuvasti mutkittelevalla tiellä on muutamaa paikkaa vaille mahdotonta tehdä turvallisesti, joten parasta on välillä pysähtyä odottelemaan ja antaa edessä ajavien jatkaa matkaansa rauhassa. Museotie on Suomen mittakaavassa ehkä jopa ainutlaatuisen mutkantäyteinen osuus, jota voisi jäädä sahaamaan edestakaisin useampaankin otteeseen. Etenkin jos tien saisi suljettua muulta liikenteeltä.Museotien varrella pysähdyttiin Klamilan satamaan valmistamaan lounasta retkikeittimen voimin. Jauhemuusin teko ja säilykelihan lämmitys otti yllättävän paljon aikaa, joten totesimme ettemme ehdi enää saman päivän aikana tutkimaan kuin yhtä Instagramista saamaamme vinkkiä mutkateiden suhteen. Vinkki oli kuitenkin hieman epämääräinen, sillä siinä kehotettiin tutkimaan teitä itäisellä Uusimaalla.Mutkissa viihtyyTaas kerran pikaisella kartantarkastelulla valitsimme summassa mutkikkaan näköisen reitin. Välillä Civicillä eksyttiin myös sorapintaisen tien puolelle muutaman kilometrin matkan ajaksi, josta palattiin nöyrästi Seututie 354:lle.Kouvolan Elimäen jälkeen kuitenkin meno mukavoitui taas. Seututie 174 tarjosi alkupäästä loivaa mutkaa, mutta reitti kulki enimmäkseen avarien peltoaukeiden välillä, jolloin näkyvyys pysyi erinomaisena. Myrskylän jälkeen siirryttiin maantielle 1605, jossa mutkat olivat seututietä tiukempia, mutta niin oli monin paikoin myös nopeusrajoitukset.Vaikkei näillä osuuksilla taaskaan päässyt rajoitusten vuoksi kokemaan juuri vauhdin huumaa, huomasi Civicin ratissa viihtyvänsä erinomaisesti. Kun tie kääntyilee jatkuvasti johonkin suuntaan ja tarjoaa paikoittain korkeuserojakin, ei matkanteko tunnu lainkaan pakolliselle puurtamiselle, mitä ainakin hyvin usein moottori- ja valtateiden ajaminen on.Lisäksi ratissa on paljon skarpimpi olo, kun rattia täytyy edes välillä kääntää johonkin suuntaan, ei välillä mihinkään muuhun kiinnitä edes huomiota. Ei siihen, että aktiivisubwoofer lakkasi jälleen toimimasta, ei puhelimessa kuuluviin viestiääniin, eikä oikeastaan välillä edes vieruskaverin puheeseen.Eikä selvästikään myöskään ajan kuluun. Pornaisissa pysähdytään suunnittelemaan illan agendaa, ja hyvin nopeasti todetaan kellon olevan jo sen verran, että varataan majoitus Järvenpäästä. Lyhyen reissun on määrä päättyä seuraavana päivänä, mutta ehkä aikaisella herätyksellä ehtisi vielä koukkaaman kiekan Uusimaan läntiselle puolelle – ajatus kotimatkasta turhankin tuttua nelostietä pitkin ei tunnu nimittäin erityisen houkuttelevalle ajatukselle.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?