Etusivu TyyppiviatCitroën Berlingo -tyyppiviat Citroën Berlingo -tyyppiviat Citroën Berlingon mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain aikavälillä syyskuu 2021–elokuu 2023 ilmoitettuja. Berlingo: Lisälämmittimen johtosarja. HWY. Lisälämmittimen johtosarjan korjaus ja mahdollisesti BSI-ohjainlaitteen ohjelmiston päivitys mahdollisen polttoainevuodon ehkäisemiseksi. Aloitus 2.12.2021. Berlingo, C3, C4 Cactus, C4 Picasso, DS3: Moottorin ohjainlaite. Moottorin ohjainlaitteen ohjelmisto päivitetään. Aloitus 9.12.2022. C4(C41), C4X, DS3 Crossback, Berlingo(K9): Auton ajoakuston ohjelmisto. JPD. Auton ajoakuston ohjelmisto päivitetään, jotta vanhan ohjelmiston aiheuttamalta mahdolliselta moottorin sammumiselta voidaan välttyä. Aloitus 19.1.2023. e-C3, e-C4, e-C4X, e-Berlingo 4, e-Jumpy 4, e-Spacetourer, DS DS3: ECU-ohjelmiston päivitys. Autonvalmistaja on pyytänyt lataamaan ECU-ohjelmiston vähentääkseen mahdollisen mukavuuslaitteiden mahdollisesta vikaantumisesta johtuvan voimansiirron pysähtymisriskiä ja välttääkseen moottorin käynnistymättä jäämisen tai sammumisen riskin. Aloitus 18.5.2023. C3 V4 (B618), C4 Picasso (B78, Jumper V3 (X2/50), Spacetourer, Jumpy 4 (K0), Berlingo (K9 Europe), C4 V3 (C41E), C5 Aircross (C84): Moottorin ohjainlaitteen ohjelmiston päivitys. JTC. Ajoneuvojen moottorinohjausyksikön (ECU) ureapumpun diagnostiikan kalibrointi ei täytä asetettuja vaatimuksia. Tämä johtaa siihen, että kojelaudassa ei ole varoitusta (MIL päällä), jos urean ylipaine sammuttaa SCR-järjestelmän (Selective Catalytic Reduction). Pahimmassa tapauksessa tämä voi johtaa päästöjä koskevien säännösten noudattamatta jättämiseen. Aloitus 17.7.2023. Vanhempia takaisinkutsuja 1. 2 puretec-moottorit: Jakopään hammashihnan rispaantuminen voi aiheuttaa moottorivaurion ja jarrujen tehon heikkenemisen. Hammashihnan osaset tunkeutuessaan alipainepumppuun saattavat aiheuttaa häiriöitä sen toimintaan, seurauksena jarrutehostimen vajaatoiminta tai loppuminen ja moottorivaurio. Hammashihna vaihdetaan ja systeemidiagnoosiohjelma korjataan alipainetoiminnan varmistamiseksi. Valmistusaika 2013–2017, ADAC 3/2021. Turvatyynyjen ohjausyksikkö. Berlingo (II), valm.aika: 10 – 26.11.2017. Turvatyynyjen ohjausyksikkö on saattanut vahingoittua kuljetusten tai asennusten yhteydessä eikä mahdollisesti ole toimintakelpoinen aiheuttaen turvatyynyjen toimimattomuuden. Valmistaja kutsuu kyseisenä aikana valmistetut ajoneuvot takaisin, kertomatta kuitenkaan kyselyistä huolimatta virheen asiakkaalle maksuttomista jatkotoimista. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 2018. Renkaat vanhenevat liian nopeasti menettäen jarrutustehoaan, mikä pidentää jarrutusmatkoja. Valmistaja vaihtaa renkaat antamatta kuitenkaan kyselyihin lisätietoja. ADAC 2/2018. Konepellin kannatin: Kyseisten autojen konepellin lukon kiinnitys etupuskurin poikkipalkissa saattaa olla viallinen. Tästä syystä konepellin lukko ei välttämättä ajan myötä lukitu kunnolla. Toimenpiteessä poikkipalkki vaihdetaan, jos se on viallinen, Traficom 2016. Puutteellinen hitsaussauma takaistuimen rungossa, kiinnitys voi löystyä, istuin voi irrota kolarissa (Berlingo II ja Partner II, ensimmäiset tuotantoerät vuosien 2008/2009 vaihteessa), ADAC, KBA, VOSA 2009. Berlingo I 1997–2008. Etujousitus. Etujousen tuki puuttuu, etujousen tuen asennus, Traficom 2005. Berlingo I 1997–2008. Etujouset voivat katketa ruostumisen vuoksi. Mahdollinen rengasvaurio katkenneiden etujousien vuoksi. Pahimmassa tapauksessa auton hallinnan menetys. Tämän estämiseksi on rakennettava suojus, joka estää katkenneen jousen iskeytymisen renkaaseen. Jousia ei vaihdeta. Työaika 0,5 työpäivää. ADAC, VOSA 2005, KBA 2008. Berlingo I 1997–2008. Jarrutehostimen toiminta voi lakata. Jarrutehostimen alipaineventtiilin mahdollinen häiriö lisää jarrutuksessa tarvittavaa poljinvoimaa, ADAC, VOSA 2000. Berlingo I 1997–2008. Etujousitus voi romahtaa. Olka-akselin työstövirheen vuoksi pallonivel voi irrota ja etujousitus romahtaa. Tarkistus ja tarvittaessa olka-akselin vaihto (Partner), VOSA 2000. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei tilastossa (2018–2013, 2009), Traficom Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2015), Traficom Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2015–2013, 2009), Trafic Etuakselisto (2013–2010), Traficom Ohjausnivelet ja -tangot (2010), Traficom Jousitus ja iskunvaimennus (2012, 2010), Traficom Käyttöjarru (2012, 2010), Traficom Valmistajan kilpi (2015) Traficom Ohjauslaitteet (2004, 2003), AK. Etuakselisto (2004, 2003, 2000, 1999), AK. Käyttöjarru (2003, 2000–1998), AK. Pakokaasupäästöt (1999), AK. Ohjausvaihde, -nivelet ja -tangot, Saksa Pyöräntuenta vanhemmissa ikäryhmissä, Saksa Joissakin yksilöissä vetoakselien kumisuojukset haperot, Saksa Jarruletkut hapertuvat ja jarruputket ruostuvat vanhemmiten, Saksa Kallistuksenvaimentimen ja sen yhdystangon laakerointi kulunut, Saksa Valovikoja erittäin runsaasti, Saksa Pakokaasupäästöt, Saksa Jarruvikoja: Jarrulevyt ja -palat kuluvat nopeasti, Saksa Jarrusatulat jumittavat myös uudemmassa mallissa, mikä nopeuttaa jarrulevyjen ja -palojen kulumista, Saksa Pakoputkisto ruostuu, mutta on kuitenkin laadultaan edeltäjämallia kestävämpi, Saksa Berlingo vanhenee nopeasti. Se johtuu korin heikosta vääntöjäykkyydestä. Sivuovet alkavat toimia vaivalloisesti. Kori helisee jo uutena ja alkaa vanhemmiten kolista, Saksa Kulunut takajousituksen laakerointi voi myös olla kolinan lähteenä, Saksa Moottorin ja vaihteiston öljyvuodot erityisesti yli 9-vuotiaissa, TÜV, GTÜ, DEKRA Jouset katkeavat, Saksa Ohjauslaitteiden ja etuakseliston nivelten väljyys erityisesti uudessa, mutta myös vanhassa mallissa, TÜV, GTÜ Jarrut puoltavat, DEKRA Väljyyttä raidetangonpäissä ja kallistuksenvakaajatangoissa, GTÜ, DEKRA Runsaasti valovikoja, erityisesti takavaloissa ja suuntavaloissa, valaisimien muovit samentuvat vanhoissa, TÜV, GTÜ. Takapyörien jarrutusteho heikko uudemmassa mallissa, TÜV. Pakoputkisto ruostuu nopeasti haperoksi, TÜV, GTÜ. Sähkölaitevikoja, DEKRA, GTÜ. Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Akku (2014–2015). Vanhempia tielle jättäviä vikoja Akku tyhjä (2019–2012). Jäähdytysnesteen lämpötila, sähkövikoja säätöjärjestelmässä (2013). Sytytyspuola rikki (2007 ja 2011–2013). Polttonestesuutin (2011) Polttonestepumppu rikki (2007, 2008, 2011). Kytkimen käyttövaijeri murtunut (2007–2010). Käynnistysmoottori rikki (2008–2009). Turboahdin rikki (diesel 2009). Jakopään hammashihna (2009) Yhteispaineruiskutuksen paineensäätimen tunnistimessa sähkövikoja (diesel 2007–2009). Laturi rikki (2007–2008). Käyttäjien ilmoittamia vikoja Berlingo II 2009–2018: Berlingon ikääntyessä ja kilometrien myötä sen vetelä korirakenne heikkenee entisestään ja alkaa äännellä. Oikuttelevat sähkölaitteet aiheuttavat ongelmia: Lukuisat anturit (tunnistimet) ja sytytyspuola menevät usein rikki. Moottori ylikuumenee tuulettimen lämpötunnistimen vian vuoksi. Tyyppivika: 1.6 HDi-dieselmoottorin turboahdin menee helposti rikki (tiheämpi öljynvaihtoväli saa turboahtimen kestämään paremmin). Käsivalintainen vaihteisto takertelee. Moottorivaurioita jakohihnaongelmien vuoksi. Erityisesti Berlingon 1.2 Puretech -moottorin huollossa pitää olla tarkkana moottorin öljylaadun kanssa. 1.2 Puretech-bensiinimoottoreissa moottorivaurioita väärän öljylaadun käytön vuoksi: Jakopään hammashihna on öljykylvyssä. Väärän öljylaadun käyttö voi tuhota jakohihnan ennenaikaisesti ennen suositeltua vaihtoväliä, seurauksena hihnan rispaantumista ja öljynpaineen laskua, seurauksena voi olla moottorivaurio. Öljynlisäyksen ja öljynvaihdon kanssa oltava tarkkana, jotta varmasti käytetään moottorin valmistajan, PSA:n, hyväksymää öljylaatua. Sisustuksen kovamuoviset osat antavat halvan vaikutelman. Työkalunomaisen pakettiautomaisen tila-auton kunto rapistuu osittain myös huolimattoman käytön ja puutteellisen huollon vuoksi. Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja Berlingo II 2009–2018: Runsaasti vikoja etuakselistossa ja valaisimissa. Takajarrujen teho on heikko. Jäähdytysnesteen lämpötila liian korkea, AB. Moottorissa on öljyvuotoja. Berlingo I 1997–2008: Mittaristo oikuttelee, AB. Ohjaustehostimen pumppu oikuttelee, AB. Laturi ja dieselin turboahdin väsähtävät, AB Jarruvikoja, ADAC. Alusta kolisee (lukuisia mainintoja), ADAC. Varoitus: erittäin vaarallinen vika: Etujouset katkeavat ja voivat iskeytyä renkaaseen! Viasta takaisinkutsukampanja, jossa rakennetaan suojus jousen alle, jotta katkennut kierrejousi ei voisi iskeytyä renkaaseen. AB. Jarrutehostimen takaisinkutsukampanjassa jarrutehostin vaihdetaan, AB 2000 saakka. Runsaasti mainintoja: Kori ja etenkin alusta ja akselistot ääntelevät ja kolisevat, ADAC. Etujouset poikki, ADAC. Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.