30.1.2025 Koeajo Koeajo: kasvopesty Citroën C4 Hybrid jatkaa mukavuuskärjellä Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroënin C-segmentin pystyperä on löytänyt hyvän sijan Euroopan myyntitilastoissa, mutta nyt C4 uudistuu kevyesti muun malliston vetämänä. Nykymuotoinen Citroën C4 esiteltiin 2020. Malliuutuus yhdisteli tuolloin Cactuksen ja C4:n ideoita samoihin kuoriin kevyesti katumaasturiaineksilla maustaen. Polttomoottoriversion lisäksi mallistoon kuului heti alkuvaiheesta sähköinen ë-C4. Myöhemmin esiteltiin vielä porrasperäversio C4 X, joka on monelta osin sangen lähellä pystyperäpainosta.Pariisin autonäyttelyssä 2024 esitellyssä kasvopesukierroksessa C4:n ja C4 X:n ulkonäkö saivat uutta kulmaa. Merkki on neljän vuoden aikana ryhtynyt siirtymään pois pyöreästä pullamuodosta kohti kulmikkaampaa olemusta. Ensimmäinen muotokieltä oikeassa elämässä toteuttanut auto oli viime vuonna saapunut Citroën ë-C3 ja Pariisissa nähty konseptiversio tulevasta Citroën C5 Aircrossista viimeistelee murroskauden.Uusien särmikkäiden kolmiosaisten valojen yhdistäminen pyöreään autoon ei ole ollut helppoa, mutta lopputulos on silti toimiva. Muotoiluryhmä on tehnyt paljon töitä esimerkiksi helmojen osalta mustan muovien ja korinväristen paneelien suhdetta muuttamalla. Citroënin logo on nyt merkin historiaan viittaavasti hihamerkkityylinen kromiviiksien sijaan. Pikkusisar ë-C3:n tyyliin myös C4 on saanut sinne tänne laitetun korostevärilistan, mutta autoa varten on kehitetty uusi maanläheisempi korosteväri.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvät ja huonot puolet Tilat Mukavuus Tavallisuus Kevyesti viipyilevä vaihteisto Pienesti parantaenSisätiloissa facelift näkyy maltillisemmin. Citroën C4 on saanut seitsemäntuumaisen mittaristonäytön. Näkymien suhteen logiikka on sama kuin monissa muissa PSA-aikakauden autoissa, eli molempien viiksien päissä on painikkeet mittariston ohjailemiseksi. Heijastusnäyttö on tehty erillisellä lasilla ja näkymää voi luonnehtia riittäväksi. Tietoviihdejärjestelmä on saanut ohjelmistopäivityksen, joten vähän viipyilevän suorittamisen takaa löytyy peruskelvollinen kokonaisuus. Citroën on säilyttänyt paksumpipehmusteiset Advanced Comfort -mukavuusistuimet, mutta niitä on muotoiltu uudelleen. Sukunäön tavoittelun lisäksi istuimien sivuttaistukea on korostettu, joten pehmeä istuin ei ole aivan niin penkkimäinen. Mistään urheiluistuimista ei vieläkään ole kyse ja istuinten arkimukavuus on vain parantunut. Istuimen sopivuus omalle rangalle kannattaa toki selvittää koeajon muodossa.Muuten Citroën C4:n olemus on melko ennallaan. C4 X:n takaistuimet ovat hiukan kallistetummat kuin C4:n. Autoissa ei ole suurta eroa polttomoottoriversioiden ja sähköversioiden välillä, sillä sinisiä ë-merkkejä on karsittu ë-C4:n ja ë-C4 X:n kohdalla. Myös manuaali on vaipunut historiaan.Ketjun voiminPolttomoottorivaihtoehtoja on kolme. PureTech 130 perustuu tuttuun 1,2-litraiseen kolmisylinteriseen turboahdettuun voimanlähteeseen, josta saadaan 96 kW (130 hv) tehoa. Vaihteistona on kahdeksanvaihteinen EAT-automaatti.C4:n ja C4 X:n hybridivaihtoehto perustuu samalle perusmoottorille, mutta päivitetty versio on tehty jakoketjulla -hihnan sijaan. Tehovaihtoehdot ovat 74 kW (100 hv) ja 100 kW (136 hv). Sähköapua on tarjolla 21 kW (28 hv) ja hybridi on integroitu kuusivaihteisen “ë-DCS6”-kaksoiskytkinvaihteiston yhteyteen. Sähköapu auttaa alentamaan kulutusta erityisesti kaupunkiajossa. Kaksoiskytkinvaihteisto on kevyesti viipyilevä toiminnassaan. Kulutuslukemien osalta hybridi pääsee noin litran pihimmällä perusbensiiniin verrattuna. Lisäksi sähköiset Citroën ë-C4 ja Citroën ë-C4 X jatkavat mallistossa, mutta niistä tarkemmin omassa koeajossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavuuskärjelläLiikenteessä Citroën C4 on tutulla tolalla. Auton hydraulisilla pohjaanlyöntikumeilla varustetut iskunvaimentimet ja maltillinen rengaskoko (195/60 R18) tekevät autosta mukavan, vaikka auto on enemmän kotonaan tiessä olevien kuoppien kuin terävien hidastetöyssyjen kanssa. Ohjaus ei ole erityisen tunnokas ja se palauttaa tahmeahkosti. Auto on hiukan yllättäen melko kotonaan mutkatiellä, eikä keula lähde aliohjaamaan ensimmäisen haasteen edessä.Päivitetty Citroën C4 ja Citroën C4 X eivät ehkä ole jännittäviä uutuuksia avaruusalusmaisten sähköautojen keskellä, mutta ne hoitavat henkilöauton perustehtäviä hyvin. Pystyperäinen Citroën C4 on pärjännyt hyvin Euroopan mittakaavassa ja porrasperäinen C4 X on jo segmentissään harvinaisuus. Ja vaikka Citroënin taikamattovuosista ollaan kaukana, pystyvät autot erottumaan markkinoiden tarjonnasta juuri mukavuuden avulla.Euroopassa Citroën on tarjoamassa suurimmilla markkina-alueilla huoltoturvaa, joka kattaa voimalinjan komponentit takuun jälkeen aina kahdeksaan vuoteen (tai 160 000 km) saakka, kunhan auto huollatetaan ajallaan valtuutetussa huoltoliikkeessä. Ohjelman mahdollisesta laajenemisesta Suomeen ei ole vielä kerrottavaa.Päivitetyn Citroën C4 -malliston saapuminen Suomeen tapahtuu kevään mittaan, jolloin myös hinnoittelusta tiedetään tarkemmin. Citroën C4 Hybrid 136 Max ë-DCS6 HYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 1 199 cm3 6-v. automaattivaihteisto 100 kW (136 hv), xxx Nm WLTP-kulutus 4,7 l/100km CO2-päästöt 107 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 8,0 s huippunopeus 210 km/h Mitat Pituus 4 350 mm Leveys 1 800 mm Korkeus 1 525 mm Akseliväli 2 670 mm Tavaratila 380–1 250 l Omamassa 1 328 kg perävaunu 1 000 / 700 kg Euro NCAP 4 tähteä (2021) Takuu 3 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 34 790 € (ennen faceliftiä) Lue lisää Kaikki artikkelit 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 26.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C3 Aircross – hittiainekset isommassa paketissa 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 28.11.2024 Koeajo Koeajo: Citroën Berlingo Van – Vuoden pakun uudistettu painos 5.8.2024 Koeajo Koeajo: Citroën ë-Jumpy – tonniluokka yhä voimissaan – etenkin sähköisenä 5.7.2024 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – 29000 euron sähkösitruuna ei jätä happamaksi 29.5.2024 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C3 – sympaattinen sähkösitruuna on hinnoiteltu makeasti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen