12.10.2025

Maistiainen: Citroën C5 Aircross – hiljainen vallankumous

Kuva Aake Kinnunen
Citroën C5 Aircross ë-C5

Toisen sukupolven Citroën C5 Aircross keksii paikoin jopa koko merkin uudelleen.

Citroën C5 Aircross on ollut yksi ranskalaismerkin viime vuosien menestyjiä. Koska tila-autoja ei saa enää kutsua tila-autoiksi vaan crossovereiksi, on C5 Aircrossilla kuitenkin sukupuuta aina Xsara Picassoon saakka. Palautettakin toki tuli, sillä C5 Aircrossin takapenkkiä pystyi luonnehtimaan korkeintaan riittäväksi.

Nyt vuorossa on kuitenkin täysin uusi Citroën C5 Aircross, joka samalla vie viiksimerkkiä uusille urille. Päämuotoilija Pierre Leclercqin johdolla kehitetty uusi pyöreämpi muotokieli on osittain aerodynamiikan sanelemaa, mutta samalla se erottautuu tehokkaasti esimerkiksi ylikulmikkaista Peugeoteista. Mukaan mahtuu jopa kunnianhimoisia ideoita ja pieniä viittauksia menneeseen.

Citroën C5 Aircross ë-C5

Vielä suurempi yllätys odottaa sisätiloissa. Citroënin C-Zen Lounge -sisustakonsepti kuulostaa kankealta, mutta todellisuudessa C5 Aircross on aidosti mukava paikka olla ja matkustaa. Uusi "vesiputousnäyttö" on sopiva tapa hoitaa auton digiasiat kummalta tahansa etupenkiltä ja näytön sisällön näkee mainiosti myös takapenkiltä. Kangaspintoja ei ole säästelty ja osassa muoveja on käytetty burgundilaisia viiniköynnöksiä täytemateriaalina.

Mielenkiintoisin Citroën C5 Aircross on meikäläisittäin täyssähköversio, joka pohjaa STLA Medium -perusrakenteeseen esimerkiksi Peugeot E-3008 ja Opel Grandland Electricin tavoin. Kaksi akkuversiota, 73 kWh ja 97 kWh, antavat autolle 520 ja 680 kilometrin WLTP-toimintamatkan. Myös lataushybridiversio tulee Suomessa myyntiin, mutta sen osuuden odotetaan jäävän pieneksi.

Citroën C5 Aircross ë-C5

Tarkemmin Citroën C5 Aircrossin hinnoista lähiviikkoina. Myynti on tarkoitus aloittaa 2026 alussa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat