26.10.2025

Koeajo: Citroën C5 Aircross – todennäköisesti mukavampi kyyti kuin sulla

Kuva Aake Kinnunen
Citroën C5 Aircross ë-C5 sähköauto

Citroën C5 Aircross siirtyy toiseen polveen vahvalla kehitysaskeleella, joka tuntuu vihdoin merkin maineen arvoiselta.

Toisen polven Citroën C5 Aircross on toisaalta jatko-osa menestyneelle ykköspolvelle, mutta toisaalta se vie koko Citroënia uuteen aikaan lippulaivan roolissa. Tästä nähtiin jo viitteitä Pariisin autonäyttelyssä viime vuonna, jossa C5 Aircross esiteltiin konseptiversiona, joskin ilman sisustaa.

Citroën C5 Aircross ë-C5 sähköauto

Selkein muutos on päivittynyt muotokieli. Light Wings -valot tulivat osaksi mallistoa jo hetki sitten, mutta niiden inspiraatio on selvästi C5 Aircrossin takavaloissa, joista muotoilijatiimi on poikkeuksellisen ylpeä. Citroën on myös löytänyt pelkistyksen ja pyöreiden muotojen ilosanomat erotukseksi esimerkiksi kulmikkaasta Peugeotista. Pelkistyksen takana on ilmanvastus, joka on sähköaikana pakollinen haaste, mutta lopputuloksena sitruuna erottuu leijonasta ja Opelin salamasta selvästi. C-pilarin ritiläyksityiskohta on muuten viittaus Citroëneissa nähtyihin ritilöihin, joiden alkujuuret löytyvät ikonisesta BX:stä.

Citroën C5 Aircross ë-C5 sähköauto

Pinnan alla uutta STLA Medium -perusrakenne. Rakenne on läheistä sukua EMP2:lle, joten Citroën C5 Aircross saa myös koko joukon polttomoottorivaihtoehtoja, joista lataushybridi ja täyshybridi nähdään Suomen hinnastossa, vaikka niiden oletetaan jäävän vähemmistörooliin. Täyssähköinen ë-C5 Aircross puolestaan kaapannee suuren osan myynnistä ja se on sukua muille STLA Medium -autoille, kuten Peugeot E-3008/5008 ja Opel Grandland.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvät ja huonot puolet

  • Mukavuus
  • Tilat
  • Rentous
  • Muhkeiden muotojen hahmottaminen sivukujilla
  • Hintojen odottaminen

Mukavuuskärjellä

Ilahduttavinta uudessa Citroën C5 Aircrossissa on tapa, jolla auto panostaa matkustajien mukavuuteen. Kojelautaa on karsittu tarkoituksella ja uusi “vesiputous”-mallinen kojelaudan kosketusnäyttö ottaa haltuunsa suuren osan toiminnoista, ollen kuitenkin nähtävissä kaikille autossa oleville. Kookas 13-tuumainen näyttö asettuu poikkeuksellisen hyvin osaksi kojelautaa ja keskikonsolia. Nykytrendin mukaisesti näytön alle ja taakse jää säilytyslokerotilaa. Hauskana yksityiskohtana kojelaudan kaiuttimet näkyvät auton oviaukoissa. Inspiraatiota on muotoilutiimin mukaan haettu viihde-elektroniikan ja teollisen muotoilun parista. 

Citroën C5 Aircross ë-C5 sähköauto

Kuljettajan mittaristonäytön koko on 10 tuumaa ja se on nyt perinteinen ë-C3:n heijastusmittariston sijaan. Lisäksi käytössä on erikseen tuulilasin heijastusnäyttö. C-Zen Lounge -sisustatyylin mukaisesti kangaspintoja on käytetty kosketettavissa pinnoissa, kovan muovin jäädessä vain esimerkiksi ovien yläosiin.

C5 Aircross on sisätiloiltaan riittoisa, joten edeltäjän “riittävä, mutta…” on jäänyt menneisyyteen myös takarivin osalta. Ja merkin perustajan teeseihin kuului, että autoon on voitava mennä hattu päässä, mikä onnistuu sekin. Samalla takaistuimet ovat muuttuneet perinteisemmiksi 40/20/40 -kokoisiksi edellisen polven tasajaosta ja myös kakkosrivin jakkarat ovat lämmitettävät. Citroënin Advanced Comfort -istuimissa uskotaan paksuun pehmusteeseen, mutta ilahduttavasti myös sivuttaistuki on parantunut takavuosista. 

Tilaa on muhkeasti viidelle ja kasvaneiden ulkomittojen suurin anti onkin takapenkin kasvaneissa jalkatiloissa. Tavaratilaa on 460 litraa ja se on laajennettavissa 1 600 litraan. Keulatilaa ei ole. 

Ulkomitoissa venähdystä on tapahtunut 150 mm pituudessa, josta 60 mm tulee kasvaneesta akselivälistä. Citroën huomauttaa, että takaistuimen jalkatilat ovat identtiset C5 X:n kanssa, mutta korkeutta on toki korimallista johtuen enemmän. Ulkopuolella on myös pienemmistä malleista tuttu vaihdettava väriklipsu, joskin pienemmässä roolissa. Muotoilijoiden mukaan väriklipsua käytetään myös yhdistämään ulkopuolta ja kojelautaa väriraidalla.

Sähköä ensin

Nyt koeajettuna oli Comfort Rangeksi nimetty 79/73 kilowattitunnin (brutto/netto) akkuversio, jonka toimintamatka on 520 kilometriä yhdistetyllä WLTP-syklillä. Myöhemmin tulee tarjolle myös 101/96 kWh pitkän matkan akkuversio, joka riittää 681 km toimintamatkaan. 

Citroën C5 Aircross ë-C5 sähköauto

Lataamisessa C5 Aircross on alan perustasoa, joten Type 2 AC -asiointi- ja kotilatauksessa huipputeho on 11 kW, 22 kW laturioption saapuessa lisävarusteeksi ensi vuonna. CCS-pikalatauksen huipputeho on 160 kW, joten 10-80% lataus vie tyypilliset puolisen tuntia. Lisäksi auto tukee virran ulosottoa V2L-standardilla. 

Lämpöpumppu löytyy varustevaihtoehdoista ja akku on lämmitettävissä pikalatausta varten. 

Citroën C5 Aircross ë-C5 sähköauto

Tehoa etuvetoisesta ë-C5 Aircrossista löytyy 157 kW (214 hv) pienemmän Comfort-akun kanssa, 170 kW (231 hv) isomman akun yhteydessä. Molemmissa tapauksissa 0–100 km/h jää hiukan alle yhdeksän sekunnin, riittäen arkiajamiseen mainiosti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuin ennen vanhaan

Citroën C5 Aircross on liikenteessä muistutus siitä, että Andrén autoissa on tyypillisesti ollut pikkuisen paremmat alustat. Myös tällä kertaa viiksimerkki loihtii yltiönapakoiden STLA Medium -autojen jälkeen perusrakenteesta mukavuutta, joka saa miettimään, miksi koskaan on kiinnostunut “urheilullisesti” viritetyistä kivirekiautoista arkikäytössä. 

Citroën C5 Aircross ë-C5 sähköauto

Eittämättä ratkaisun avaimena ovat jälleen Citroënin progressiiviset hydraulivaimentimet niin sanotun pohjaanlyöntikumin tilalla, joiden ansiosta varsinaiset iskunvamentimet voivat olla melko pehmeät. C5 Aircross ei silti lorpahtele mutkasta toiseen vaan pitää ajettavuuden edeltäjää paremmin kasassa myös moottoritiellä. Espanjan tiestö on toki suomalaisia routa-arpia tasaisempaa, mutta C5 Aircross on selvästi sisarmalliaan parempi mukavuudessa.

Pitkäaikaiset Citroënistit eivät toki ikinä tule hyvksymään korvaajaa kaasunestejousitukselle, eikä siihen pysty C5 Aircrosskaan. Nykyautoksi, erityisesti tässä luokassa, suoritus on silti erinomainen. Myös äänieristys on hyvällä tolalla, mutta todelliseen testiin rengasmelun suhteen tarvitaan suomalaista karkeakarvaista asvalttia.

Palman ahtaat kadut ja kujat muistuttavat kuitenkin nopeasti, että C5 Aircross ei ole pieni kaupunkiauto, vaan ennemmin sähköelefantti posliinikaupassa.

Citroën C5 Aircross ë-C5 sähköauto

Tunnoton ohjaus ei ole mitenkään yllätys tässä autoluokassa ja Citroënilla, mutta kevyt ohjaus ja miellyttävän rauhalliseksi ohjelmoitu kaasupoljin tekevät ajamisesta silti vaivattoman helppoa.

Odotuslistalle

Citroën C5 Aircross saa Suomen hinnat marraskuussa, jolloin kuullaan Comfort Range -täyssähkömallin lisäksi lataushybridin ja täyshybridin hinnoittelusta. Perässä seuraa mahdollisimman pian Long Range -isoakkuversio. 

Varsinainen myynti alkaa alkuvuodesta 2026.

Markkinoilla on hyvin tilaa citroënmaiselle tulkinnalle tämän luokan crossoverista ja auto erottuu erityisesti Peugeotista ja Opelista selkeästi erilaisella otteella. Myös STLA Medium on päässyt ensimmäisistä kasvukivuistaan perusrakenteena, joten viiksilogoa ei kannata unohtaa perheautoa etsittäessä.

Citroën ë-C5 Aircross Comfort Range Max

SÄHKÖAUTO, etuveto

157 kW (214 hv), 343 Nm

Akku brutto / netto 79,7 / 73,7 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 160 kW

WLTP-kulutus 17,6 kWh / 100 km

toimintamatka 520 km

Suorituskyky 0–100 km/h 8,9 s

huippunopeus 170 km/h

 

Mitat 

Pituus 4 650 mm

Leveys 1 870 mm

Korkeus 1 695 mm

Akseliväli 2 790 mm

Tavaratila 460 – 1 600 l

Omamassa 2 184 kg

perävaunu 1 250 / 750 kg

 

Euro NCAP 4 tähteä (2025)

Takuu 3 v / 100 000 km

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 48 590 € (Saksa)

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat