14.3.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Opel Grandland on kasvanut kokoa ja saanut täyssähkövaihtoehdon Opel Grandland saa kannettavakseen merkin lippulaivan kunnian, jollei sitä sitten Zafira –pikkubussille halua antaa. Oi niitä aikoja, kun Opelin lippulaivoja olivat Diplomat, Admiral tai Senator. No toisaalta kuuluminen ranskalais-italialaiseen Stellantis –konserniin ei ole vanhan GM-merkin kunniakkaimpia hetkiä muutenkaan. Kooltaan kasvanut toisen sukupolven Grandland on rakennettu Peugeot 3008 / 5008 –malliston pohjalle osuen kooltaan ja hinnaltaan juuri niiden väliin. Useampia kokoja ei ole Grandlandista suunnitteilla, Crosslandin on korvannut mallistossa juuri esitelty Frontera. Grandlandin ranskalaiset sukujuuret eivät erotu ulospäin, pintapellit on muotoiltu erilaisiksi. Sukunäköä ei kyllä ole muihin Opel-uutuuksiinkaan, Grandland erottuu markkinoiden lukuisasta maasturijoukosta valaistulla pleksimaskillaan. Grandland on tarjolla joko hybridinä (136 hv), lataushybridinä (195 hv) tai täyssähköversiona(213 / 320 hV). Kaikki löytyvät jo hinnastosta, mutta lataushybridit tulevat maahan vasta keväämmällä ja sähköinen neliveto syksyllä. Ensimmäisenä kotimaan koeajoon saatiin sähkömalli GS-varusteisena. Valinta ei ollut vaikea, muita varustetasoja ei ainakaan alkuun olekaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Istuimet kestävät istua kauemmas…. Opel Grandland on runsas tiloiltaan. Pitkän kuskinkin taakse sopii toinen samanmoinen. Takaistuimen leveys riittää kolmelle aikuiselle, eikä keskipaikka ole juuri muita huonompi. Istuimet on muotoiltu sopivasti ja istuma-asento on luonteva. Etuistuimien istuinosan etureunan korkeutta ja pituutta voi säätää. Uutena ominaisuutena istuinosassa on vako häntäluuta varten pitkiä taipaleita varten. Tavaratila on kookas ja selkeän kuutiomainen muodoiltaan. Välipohjan saa kahdelle korkeudelle, yläasennossa pohjasta tulee tasainen selkänoja kaadettuna. Selkänoja on kolmiosainen 40:20:40, kätevä vaikkapa hiihtoreissuilla. Kuskin paikalla erot Peugeot-esi-isään löytää vain tarkin autontunnistaja. Siinä missä Pösössä mittareita katsotaan pikkuratin yli, Opelissa on oikean kokoinen ratti ja mittaristo jää sen kehän sisäpuolelle. Aivan suoraan Peugeot-lainaa ovat vain vaihteenvalitsinläpykkä ja ajotilakytkin keskikonsolissa. Kosketusnäytön toimintoja ja valikkorakenteita suunnitellessa saksalaiset ja ranskalaiset logiikat eivät ole kohdanneet, joitakin toimintoja joutuu etsiskelemään. Lämmönsäätö onnistuu perinteisillä kytkimillä. Kojelaudan erikoisuus on läpinäkyvällä kannella varustettu kännykänlatauspaikka, oliko joku sellaista kaivannut? GS-varustelu on varsin kattava, mutta lisävarustelistallekin on jätetty joitain herkkuja poimittaviksi. Vakiovarusteista kehun arvoiset ajovalot käsittävät yli 50 000 pikseliä, valokuvio muokkaantuu rajattomasti muun liikenteen ja olosuhteiden mukaan. ….kuin akku riittäisi Jo Opel Grandlandin säyseämpi sähköversio on tehokkaampi kuin kumpikaan hybrideistä, myöhemmin tulevassa nelivedossa on vielä sata hevosvoimaa enemmän. Lisätehoa ei nyt kostealla kelillä ehtinyt kaivata. Alustan puolesta ei liene estettä enemmällekään teholle, toki aina ohjauksessa voisi tuntoa olla enemmänkin. Ajettavuus ja mukavuus tuntuvat olevan sopivassa tasapainossa, Osa siitä langennee sähköversiossa vakiona olevalle FSD-iskunvaimennukselle, (Frequency selective Damping) joka säätää iskunvaimennusta tärinän taajuuden mukaan. Jos urheilusuoritukset jättää tulevalle tehokkaammalle mallille, tämä perusmalli olisi voinut olla piirun pehmeämpikin. Melutasokin on pidetty vaimeana. Nollakelissä suoritetulla koeajolla sähköä kului 24 kWh/100km, josta ajotietokoneen mukaan lämmitykseen kului 26 prosenttia. Karkeasti voisi tällöin julistaa 300 kilometriä maksimitoimintamatkaksi talvella. Lauhemmassa kelissä 400 km ylittyy varmasti, mutta auton oma ennuste yli 500 km aina liikkeelle lähtiessä on kyllä yltiöoptimistinen. Nyt alkuun akku on kooltaan aina vain 73 kWh, mutta vaihtoehdoksi on tulossa ensin 82 kWh ja ensi talvena jopa 98 kWh. Sitten voidaan yltää pidemmälle. Hyvät ja huonot puolet tilat istuimien muotoilu ajovalot tunnoton ohjaus talvikulutus Opel Grandland GS SÄHKÖAUTO, etuveto 157 kW (213 hv), 345 Nm Akku netto 73 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 160 kW WLTP-kulutus 17,0 kWh / 100 km toimintamatka 430 km Suorituskyky 0–100 km/h 9,0 s huippunopeus 170 km/h Mitat Pituus 4 650 mm Leveys 1 905 mm Korkeus 1 667 mm Akseliväli 2 794 mm Tavaratila 550 – 1 641 l Omamassa 2 207 kg perävaunu 1 200 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 vuotta ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 38 939 € koeajoauto 48 390 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 23.9.2025 Yleinen GSE:n voimalla – Opel Mokka GSE pitää crossoverin raikkaana ja räväkkäänä 21.9.2025 Uutinen Opelin toimitusjohtaja Florian Huettl: “Olemme vakuuttuneita, että tämä on oikea suunta.” 26.8.2025 Uutinen Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – lähes 600-kilowattista sähkökonseptia pääsee kokeilemaan itsekin videopelissä 14.8.2025 Koeajo Koeajo: Opel Frontera Hybrid – uudelleen tulkittuna 30.1.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Opel Astra Electric on matalamman kynnyksen sähköauto 16.1.2025 Uutinen Uusi Opel Frontera alkaen 28 990 euroa – täyssähköllä ja hybridillä sama alkaen -hinta 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 8.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Daihatsu Charade De Tomaso 8.11.2025 Yleinen Kawasaki Ninja ZX-10R – siivekkeiden verran paremmaksi 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan