3.11.2025

Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua

Kuva Moottorin arkisto
Opel Mokka-e

Ohjelmistopäivitys rikkoi täyssähköisen Opel Mokka-e:n latauksen ja aiheutti yli 3 500 euron kulun. Laskun maksajaa haettiin kuluttajariitalautakuntaa myöten.

Kuluttaja vei kesällä 2023 noin kaksi vuotta vanhan sähköautonsa merkkikorjaamolle maksuttomaan ohjelmistopäivitykseen. Vuosimallin 2021 Opel Mokka-e -sähköauton hän oli ostanut käytettynä kesällä 2022 toisesta autoliikkeestä, ja sen oli maahantuonut Suomeen automerkin virallinen maahantuoja.

Ohjelmistopäivityksen aikana auton sisäinen latauslaite, niin sanottu obc-laturi, vioittui. Korjaamo totesi laitteen rikkoutuneen, eikä sitä saatu enää yhteyteen testauslaitteilla. Laturi vaihdettiin uuteen, ja kuluttaja sai korjauksen takuun piiriin kuuluvana veloituksetta.

Ongelmat eivät kuitenkaan päättyneet siihen. Vain viisi kuukautta myöhemmin, noin 6 500 kilometrin ajon jälkeen, myös uusi laturi lakkasi toimimasta. Auto ei enää suostunut lataamaan normaalisti, ja vian korjaus kävi kalliiksi. Lasku laturin uudesta vaihdosta ja vianetsinnästä nousi yli 3 500 euroon.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentit (1)

  • ERKKI VIERI

    Kaikki tällaiset sähköautoa koskevat jutut ovat mielenkiintoisia ja niistä voi ottaa opiksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat