10.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C5 X Plug-in Hybrid – Autoluokkien väliin mahtuu sitruunaviipale Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C5 X on ison kissan paluu ranskalaismerkin mallistoon. Lokoisien sedanien aika on ohi, joten tällä kertaa tilaa on etsitty crossovereiden ja farmarien risteyksestä. Hyvää: mukavuus, erilaisuus. Huonoa: yksivaiheinen latauslaite, heiluminen. 2016 Pariisin autonäyttelyssä Citroën esitteli CXperience-konseptiauton, jota maalailtiin visiona ranskalaismerkin isosta sedanista. Useampi vuosi myöhemmin suunnitelmat toteutuivat Citroën C5 X:n muodossa. Keulailme ja idea isosta ranskalaisesta ovat jäljellä, mutta lopputulos on automarkkinoiden muutoksenkin takia hiukan... erilainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Salainen mökkifarmari Citroën C5 X on ehkä helpointa ajatella mökkifarmariksi, sillä korotettu maavara (194 mm) ja helmojen seikkailumuovit yhdistyvät pitkän korin tiloihin. Lataushybridiversiossa tavaratilaa on 485 litraa, pelkän polttomoottorin kanssa tavaraa mahtuu 545 litraa. Selkänojat käännettynä tilaa on 1 580 litraa (PHEV) ja 1 640 litraa (muut). Rohkeasti viistetty takaluukku merkitsee, että tila ei ole kuitenkaan erinomaisen kuutiomainen. 4,8 metriä pitkä Citroën C5 X on suunniteltu matkustamo edellä, sillä viiksimerkki panostaa mukavuuteen. Advanced Comfort -istuimet ovatkin muhkealla tavalla mukavat, sillä istuimet vaihtavat tyköistuvan muotoilun paksumpiin pehmusteisiin. Takaistuimillakin tilaa on vanhaa C5:ttä enemmän. Citroën haluaa panostaa myös valoon ja ääneen. Valoja on sijoitettu ympäri matkustamoa lukuisten säilytyslokeroiden yhteyteen. Etu- ja takalasit on laminoitu äänieristystä ajatellen. Luonnollisesti merkki suosittelee myös lataushybridiversion äänetöntä täyssähköajoa. Kojelaudassa on 12-tuumainen tietoviihdejärjestelmä, joka on sukua muille PSA-perheen uutuuksille. Hiukan erikoisesti jäsennellyt valikot vaativat opettelua, mutta järjestelmän kanssa tulee toimeen. Mittaristona on 7-tuumainen digitaalinäyttö. Hiukan yllättäen Citroën C5 X:n tuulilasinäyttö on yksi markkinoiden parhaista. Heilutaan taas Liikkeessä Citroën C5 X on omalla tavallaan tuttu. Lataushybridivoimalinja on tuttu muista konsernituotteista. Sähkön ja polttomoottorin välillä vaihtelu tapahtuu huomaamatta, mutta kahdeksanvaihteinen automaatti voisi olla vaivihkaisempikin. Hallintalaitteet eivät ole verkkaisia, mutta niistä puuttuu monien kilpailijoiden harrastama tarpeeton äkkiterävyys. Täyssähköisen ajon WLTP-toimintamatka yhdellä latauksella on 54 kilometriä ja lataus onnistuu kahdesta tunnista suko-latauksen reiluun seitsemään tuntiin. Kaikki Citroën C5 X:t on varustettu merkin mukavuusjousituksella, joka perustuu hydraulisiin pohjaanlyöntirajoittimiin, joiden myötä myös iskunvaimentimen normaalia toiminta-aluetta on voitu hienosäätää pehmeämmäksi. Lataushybridin yhteydessä käytössä on vielä aktiivitekniikkaa, jossa auto skannaa lähestyvää tienpintaa valmistautuakseen töyssyihin. Lopputulos on kyllä mukava, mutta paikoin jopa korostettua lötköyttä. Erityisesti sivu- tai pituussuuntainen heijaus jää elämään toviksi. Citroën C5 X on hyvä oivallus ranskalaismerkiltä, että sen ei kannata tehdä asioita samalla tavalla kuin kilpakumppaneiden. Mukavuuteen panostaminen ja autoluokkien rikkominen tarkoittavat, että Citroënilla on mahdollisuus erottautua ja olla joillekin ostajille juuri oikea. Segmenttien väliin osuvaa X-ajattelua jatkaa myös tuleva Citroën ë-C4 X, mutta toisaalta C5 on aina ollut jännempi Citroën kuin C4. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine Pack Launch Edition Hinta alkaen 51 389 € Koeajetun auton hinta varusteineen 53 967 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 133 kW (181 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 12,4 kWh. Lataus Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 54 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 233 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,3 (yhd.) CO2-päästöt 30 g/km Mitat pituus 4805 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1485 mm, akseliväli 2785 mm Tavaratila: 485–1580 l Omamassa: 1797 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1350 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu Takuu 3 vuotta / 100 000 km. Ajoakku 8 vuotta / 160 000 km. Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe