10.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C5 X Plug-in Hybrid – Autoluokkien väliin mahtuu sitruunaviipale Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C5 X on ison kissan paluu ranskalaismerkin mallistoon. Lokoisien sedanien aika on ohi, joten tällä kertaa tilaa on etsitty crossovereiden ja farmarien risteyksestä. Hyvää: mukavuus, erilaisuus. Huonoa: yksivaiheinen latauslaite, heiluminen. 2016 Pariisin autonäyttelyssä Citroën esitteli CXperience-konseptiauton, jota maalailtiin visiona ranskalaismerkin isosta sedanista. Useampi vuosi myöhemmin suunnitelmat toteutuivat Citroën C5 X:n muodossa. Keulailme ja idea isosta ranskalaisesta ovat jäljellä, mutta lopputulos on automarkkinoiden muutoksenkin takia hiukan... erilainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Salainen mökkifarmari Citroën C5 X on ehkä helpointa ajatella mökkifarmariksi, sillä korotettu maavara (194 mm) ja helmojen seikkailumuovit yhdistyvät pitkän korin tiloihin. Lataushybridiversiossa tavaratilaa on 485 litraa, pelkän polttomoottorin kanssa tavaraa mahtuu 545 litraa. Selkänojat käännettynä tilaa on 1 580 litraa (PHEV) ja 1 640 litraa (muut). Rohkeasti viistetty takaluukku merkitsee, että tila ei ole kuitenkaan erinomaisen kuutiomainen. 4,8 metriä pitkä Citroën C5 X on suunniteltu matkustamo edellä, sillä viiksimerkki panostaa mukavuuteen. Advanced Comfort -istuimet ovatkin muhkealla tavalla mukavat, sillä istuimet vaihtavat tyköistuvan muotoilun paksumpiin pehmusteisiin. Takaistuimillakin tilaa on vanhaa C5:ttä enemmän. Citroën haluaa panostaa myös valoon ja ääneen. Valoja on sijoitettu ympäri matkustamoa lukuisten säilytyslokeroiden yhteyteen. Etu- ja takalasit on laminoitu äänieristystä ajatellen. Luonnollisesti merkki suosittelee myös lataushybridiversion äänetöntä täyssähköajoa. Kojelaudassa on 12-tuumainen tietoviihdejärjestelmä, joka on sukua muille PSA-perheen uutuuksille. Hiukan erikoisesti jäsennellyt valikot vaativat opettelua, mutta järjestelmän kanssa tulee toimeen. Mittaristona on 7-tuumainen digitaalinäyttö. Hiukan yllättäen Citroën C5 X:n tuulilasinäyttö on yksi markkinoiden parhaista. Heilutaan taas Liikkeessä Citroën C5 X on omalla tavallaan tuttu. Lataushybridivoimalinja on tuttu muista konsernituotteista. Sähkön ja polttomoottorin välillä vaihtelu tapahtuu huomaamatta, mutta kahdeksanvaihteinen automaatti voisi olla vaivihkaisempikin. Hallintalaitteet eivät ole verkkaisia, mutta niistä puuttuu monien kilpailijoiden harrastama tarpeeton äkkiterävyys. Täyssähköisen ajon WLTP-toimintamatka yhdellä latauksella on 54 kilometriä ja lataus onnistuu kahdesta tunnista suko-latauksen reiluun seitsemään tuntiin. Kaikki Citroën C5 X:t on varustettu merkin mukavuusjousituksella, joka perustuu hydraulisiin pohjaanlyöntirajoittimiin, joiden myötä myös iskunvaimentimen normaalia toiminta-aluetta on voitu hienosäätää pehmeämmäksi. Lataushybridin yhteydessä käytössä on vielä aktiivitekniikkaa, jossa auto skannaa lähestyvää tienpintaa valmistautuakseen töyssyihin. Lopputulos on kyllä mukava, mutta paikoin jopa korostettua lötköyttä. Erityisesti sivu- tai pituussuuntainen heijaus jää elämään toviksi. Citroën C5 X on hyvä oivallus ranskalaismerkiltä, että sen ei kannata tehdä asioita samalla tavalla kuin kilpakumppaneiden. Mukavuuteen panostaminen ja autoluokkien rikkominen tarkoittavat, että Citroënilla on mahdollisuus erottautua ja olla joillekin ostajille juuri oikea. Segmenttien väliin osuvaa X-ajattelua jatkaa myös tuleva Citroën ë-C4 X, mutta toisaalta C5 on aina ollut jännempi Citroën kuin C4. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine Pack Launch Edition Hinta alkaen 51 389 € Koeajetun auton hinta varusteineen 53 967 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 133 kW (181 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 12,4 kWh. Lataus Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 54 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 233 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,3 (yhd.) CO2-päästöt 30 g/km Mitat pituus 4805 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1485 mm, akseliväli 2785 mm Tavaratila: 485–1580 l Omamassa: 1797 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1350 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu Takuu 3 vuotta / 100 000 km. Ajoakku 8 vuotta / 160 000 km. Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan