10.7.2022

Koeajo: Citroën C5 X Plug-in Hybrid – Autoluokkien väliin mahtuu sitruunaviipale

Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine Pack lataushybridi farmari farkku

Citroën C5 X on ison kissan paluu ranskalaismerkin mallistoon. Lokoisien sedanien aika on ohi, joten tällä kertaa tilaa on etsitty crossovereiden ja farmarien risteyksestä. Hyvää: mukavuus, erilaisuus. Huonoa: yksivaiheinen latauslaite, heiluminen.

2016 Pariisin autonäyttelyssä Citroën esitteli CXperience-konseptiauton, jota maalailtiin visiona ranskalaismerkin isosta sedanista. Useampi vuosi myöhemmin suunnitelmat toteutuivat Citroën C5 X:n muodossa. Keulailme ja idea isosta ranskalaisesta ovat jäljellä, mutta lopputulos on automarkkinoiden muutoksenkin takia hiukan... erilainen.

Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine Pack lataushybridi farmari farkku

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Salainen mökkifarmari

Citroën C5 X on ehkä helpointa ajatella mökkifarmariksi, sillä korotettu maavara (194 mm) ja helmojen seikkailumuovit yhdistyvät pitkän korin tiloihin. Lataushybridiversiossa tavaratilaa on 485 litraa, pelkän polttomoottorin kanssa tavaraa mahtuu 545 litraa. Selkänojat käännettynä tilaa on 1 580 litraa (PHEV) ja 1 640 litraa (muut). Rohkeasti viistetty takaluukku merkitsee, että tila ei ole kuitenkaan erinomaisen kuutiomainen.

Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine Pack lataushybridi farmari farkku

4,8 metriä pitkä Citroën C5 X on suunniteltu matkustamo edellä, sillä viiksimerkki panostaa mukavuuteen. Advanced Comfort -istuimet ovatkin muhkealla tavalla mukavat, sillä istuimet vaihtavat tyköistuvan muotoilun paksumpiin pehmusteisiin. Takaistuimillakin tilaa on vanhaa C5:ttä enemmän.

Citroën haluaa panostaa myös valoon ja ääneen. Valoja on sijoitettu ympäri matkustamoa lukuisten säilytyslokeroiden yhteyteen. Etu- ja takalasit on laminoitu äänieristystä ajatellen. Luonnollisesti merkki suosittelee myös lataushybridiversion äänetöntä täyssähköajoa.

Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine Pack lataushybridi farmari farkku

Kojelaudassa on 12-tuumainen tietoviihdejärjestelmä, joka on sukua muille PSA-perheen uutuuksille. Hiukan erikoisesti jäsennellyt valikot vaativat opettelua, mutta järjestelmän kanssa tulee toimeen. Mittaristona on 7-tuumainen digitaalinäyttö. Hiukan yllättäen Citroën C5 X:n tuulilasinäyttö on yksi markkinoiden parhaista.

Heilutaan taas

Liikkeessä Citroën C5 X on omalla tavallaan tuttu. Lataushybridivoimalinja on tuttu muista konsernituotteista. Sähkön ja polttomoottorin välillä vaihtelu tapahtuu huomaamatta, mutta kahdeksanvaihteinen automaatti voisi olla vaivihkaisempikin. Hallintalaitteet eivät ole verkkaisia, mutta niistä puuttuu monien kilpailijoiden harrastama tarpeeton äkkiterävyys. Täyssähköisen ajon WLTP-toimintamatka yhdellä latauksella on 54 kilometriä ja lataus onnistuu kahdesta tunnista suko-latauksen reiluun seitsemään tuntiin.

Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine Pack lataushybridi farmari farkku

Kaikki Citroën C5 X:t on varustettu merkin mukavuusjousituksella, joka perustuu hydraulisiin pohjaanlyöntirajoittimiin, joiden myötä myös iskunvaimentimen normaalia toiminta-aluetta on voitu hienosäätää pehmeämmäksi. Lataushybridin yhteydessä käytössä on vielä aktiivitekniikkaa, jossa auto skannaa lähestyvää tienpintaa valmistautuakseen töyssyihin. Lopputulos on kyllä mukava, mutta paikoin jopa korostettua lötköyttä. Erityisesti sivu- tai pituussuuntainen heijaus jää elämään toviksi.

Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine Pack lataushybridi farmari farkku

Citroën C5 X on hyvä oivallus ranskalaismerkiltä, että sen ei kannata tehdä asioita samalla tavalla kuin kilpakumppaneiden. Mukavuuteen panostaminen ja autoluokkien rikkominen tarkoittavat, että Citroënilla on mahdollisuus erottautua ja olla joillekin ostajille juuri oikea. Segmenttien väliin osuvaa X-ajattelua jatkaa myös tuleva Citroën ë-C4 X, mutta toisaalta C5 on aina ollut jännempi Citroën kuin C4.

Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine Pack lataushybridi farmari farkku

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine Pack Launch Edition

Hinta alkaen

51 389 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

53 967 €

Moottori

Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

133 kW (181 hv), 5500 r/min

Vääntö

250 Nm (1750 r/min)

Vääntö

250 Nm (1750 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen 12,4 kWh. Lataus Type 2 7,4 kW (1 x 32 A).

Toimintamatka

54 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

165 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,8 s

Huippunopeus

233 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,3 (yhd.)

CO2-päästöt

30 g/km

Mitat

pituus 4805 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1485 mm, akseliväli 2785 mm
Tavaratila: 485–1580 l
Omamassa: 1797 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1350 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

Takuu 3 vuotta / 100 000 km. Ajoakku 8 vuotta / 160 000 km.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat