2.10.2016

Päiväunia ja maistiaisia tulevasta – Pariisin konseptikattaus

Pariisin konseptikattaus GLM-G4

Suunnittelijoiden päiväunia, kuluttajatutkimuksia ja markkinointia mitäjossittelulla – tätä kaikkea ovat Pariisin autonäyttelyn konseptiautot.

Perinteisesti autovalmistajat hyödyntävät autonäyttelyitä konseptimallien esittelyyn, mallien jakautuessa pääpiirteittäin kahteen ryhmään. Toiset konseptiautot ovat tulossa tuotantoon jotakuinkin sellaisenaan, joten yleisöä totutetaan tuleviin muotoihin hiukan tuotantomallia räväkämmällä versiolla. Toisissa taas suunnittelijat ovat nukkuneet makeat päiväunet studion säkkituoleilla, haaveillen maailmasta, jossa autoilun voisi aloittaa puhtaalta pöydältä. Pariisissa nähdyt konseptiautot ovat tosin enemmän tai vähemmän näitä molempia.

Pariisin konseptikattaus Vision Merceds-Maybach

Vision Mercedes-Maybach 6

Lähes kuusimetristä Mercedes-Maybachin konseptiautoa oli mahdotonta olla huomaamatta. Täyssähköinen, nelivetoinen luksuscoupé on kaksipaikkainen ja valtava keulatila toimii älyttömän kokoisena tavaratilana. Vanhahtavaan ulkoasuun on haettu inspiraatiota 1930-luvun luksusmalleista, kuten klassisesta Bugatti Atlanticista, eivätkä silloiset Maybachitkaan ole kaukana muotokielestä.

Pariisin konseptikattaus Vision Mercedes-Maybach 6

Pääsuunnittelija Stefan Lammin mukaan viirumaiset ajovalot ovat tulossa lähivuosina ja keulan jäähdytinritilä ei ole poistumassa sähköautoissakaan. Konseptin epäillään myös vihjailevan S-sarjan yläpuolelle tulevasta luksusmallista, joka saapuisi ensi vuonna. Lopullinen tuote lienee tuskin aivan näin Dick Tracy.

Pariisin konseptikattaus Volkswagen I.D.

Volkswagen Budd-e & I.D.

Volkswagen esitteli sähköautoja varten kehitetyn MEB-alustansa voimaa uudella ja vanhalla konseptilla. Nykyajan Kleinbussiksi pyrkivä Budd-e esiteltiin jo tammikuussa CES-messuilla ja nyt vuorossa oli henkilöautomaisempi I.D. Vaikka I.D. on selvästi kehittyneempi tulevaisuusvisioidensa osalta, auton valmistautuessa voimakkaammin autonomisuuteen ja verkottautumiseen, lienee merkittävämpää se, miten kumpikin konseptimalli hyödyntävät samaa pohjalevyrakennetta.

Pariisin konseptikattaus Volkswagen Budd-e

Samalla tulee selväksi mallien asenne-ero: I.D. ("käyttäjätunniste") on paljon hymyttömämpi ajoneuvo kuin Budd-e ("kaveri"). Volkswagenilla toivotaan varmasti, että vuosi 2020 olisi täällä jo, vaikka paljon onkin vielä tehtävää ennen yhtiön todellista sähkövallankumousta.

Toyota FCV Plus

Pariisin konseptikattaus Toyota FCV Plus

Toyotan pari kertaa esitelty polttokennokonsepti tuntui hiukan oudolta linnulta myyntiin saapuneen vetyauto Mirain vieressä, mutta FCV Plus esittelee yhtiön vety- ja sähköinfrastruktuurivisioita ajoneuvon muodossa. Kuplamainen nelipaikkainen avaruusalus voisi toki olla näppärä kaupunkiliikenteessä, mutta FCV Plus:n todellinen syy on esitellä japanilaisvalmistajan näkemyksiä ajoneuvosta, joka myös jakaisi sähköä takaisin verkkoon. Muut ajoneuvot, laitteet tai koko sähköverkko voisivat hyödyntää FCV Plussan kykyä muuntaa vetyä sähköksi.

Auton voisi jopa pysäköidessä kytkeä osaksi vetyverkkoa, jolloin se toimisi sähkögeneraattorina kauppareissujen ja työpäivien ajan. Villeimmissä visioissa polttokennoyksikön voisi irroittaa ajoneuvosta, jolloin siitä saisi kannettavan generaattorin mökille tai kotiin.

Lexus Kinetic Seat

Pariisin konseptikattaus Lexus Kinetic Seat

Varsinaisen konseptiauton lisäksi Lexus esitteli konseptiaan ajamisergonomian parantamiseksi. Kinetic Seat -istuimessa jalat ja keskivartalo voisivat liikkua keskenään eri suuntiin, vähentäen istumisen aiheuttamaa rasitusta merkittävästi. Istuin on kuitenkin muotoiltu siten, että kiemurtelusta ja keinumisesta huolimatta pää pysyy paikoillaan arkiliikenteestä rata-ajoon. Kehitystyö on edelleen kesken, mutta valmistajan puolelta tuntui olevan kiinnostusta tietää, miten kuluttajat suhtautuisivat ratkaisuun.

BMW Concept X2

Pariisin konseptikattaus BMW Concept X2

Käsittelimme BMW:n X2-konseptia jo aiemmin, mutta baijerilaisten konsepti on näyttävä elämäntapamaasturi X1:n ja X3:n väliin. Rohkeasti X1:n muodoista erottautuva konsepti varmasti rauhoittuu ennen vuonna 2018 tapahtuvaa tuotantoa, mutta toivottavasti ei liikaa: linjakkaat muodot yhdessä harmaiden helmojen ja oranssin värin kanssa tuovat positiivisella tavalla mieleen urheilulenkkarin.

Mercedes-Benz Generation EQ

Pariisin konseptikattaus Mercedes-Benz Generation EQ

Mercedeksen sähkövallankumous siirtyy alamerkki EQ:n alaisuuteen ja valmistajan mukaan nyt nähtävä Generation EQ -konsepti on tuotantovalmiimpi kuin sen muut konseptit. Silti, suoritusarvot jättävät ensivaikutelman jälkeen kaipaamaan hiukan enemmän, joten ehkäpä saksalaisilla on vielä jotain takataskussaan.

Citroën CXperience

Pariisin konseptikattaus Citroën CXperience

Citroënin kuumaa kamaa olevat C4 Cactus ja C3 yhdessä merkin muiden mallien kanssa noudattavat samaa raikasta muotokieltä, mutta miltä nämä jipot vaikuttaisivat isossa edustusautossa? Hybridivoimalinjan sijaan tärkeämpiä yksityiskohtia ovat Citroënin uusi hydraulityynyihin perustuva jousitusjärjestelmä sekä sisustan makea muotoilu yhdessä orgaanisten materiaalivalintojen kanssa. Olisiko seuraava C5 sittenkin hiukan lähempänä klassista CX:ää?

Renault Trezor

Pariisin konseptikattaus Renault Trezor

Ranskalaisvalmistajan Trezor-konsepti näyttää siltä, että se saattaisi seikkailla samassa sarjakuvassa Vision Mercedes-Maybach 6:n kanssa, mutta sen ote on silti saksalaista retroa modernimpi.

Pariisin konseptikattaus Renault Trezor

Makean kuusikulmaisen pintakuvioinnin takaa löytyy auto, joka viittaa Renaultin seuraavan mallistokierroksen muotokieleen. Näyttävä konsepti avaa ohjaamonsa nostamalla koko keulan auki ja ajoneuvo kertoo valojen avulla muille kulkijoille milloin sitä ajetaan itse ja milloin se on autonomisessa tilassa.

DS E-Tense

Pariisin konseptikattaus DS E-Tense

DS:n sähkösporttikonsepti on tuttu juttu, mutta valmistaja oli silti tuonut auton esille merkin tyylille uskollisesti. DS:n tummanpuhuvan messuosaston sokkeloista löytyi nimittäin erillinen pimeä peilihuone, jonka keskelle auto oli laitettu palvottavaksi. Ehkä messujen näyttävin esillepano.

GLM-G4

Pariisin konseptikattaus GLM-G4

Japanilaisen GLM:n GLM-G4-konsepti oli ehkä messujen suurin yllättäjä, sillä pienelle messuosastolle eksyi lähinnä vahingossa muille osastoille kantautuvan pianomusiikin houkuttelemana. Näyttävä sähkösportti lupailee 536 hevosvoimaa ja 0–100 km/t 3,7 sekunnissa sekä noin 400 kilometrin toimintamatkan. Mielenkiintoisinta konseptissa ovat silti ovet. Volkswagen I.D.:n ja Lexus UX Conceptin tavoin B-pilari on jätetty pois aulamaisuutta ajatellen, mutta takana olevan liukuoven sijaan GLM:n näkemyksessä luotetaan takanakin saksioviin, tosin kaappariversiona.

Lexus UX Concept

Pariisin konseptikattaus Lexus UX Concept

Lexuksen istuinkonseptin lisäksi messuosastolta löytyi valmistajan katumaasturikonsepti UX, joka on suunniteltu "nurinpäin". Hopeisten yksityiskohtien on tarkoitus vihjata pinnan alta löytyvistä luista. Vanteet ja renkaat näyttävät nekin erikoisilta, sillä Lexuksen mukaan vannetta on jatkettu renkaan puolelle. Lisäksi UX Concept saattaa olla maailman ensimmäinen auto, joka on suunniteltu tavallisen viivottimen sijaan kolmioviivaimella, niin vihaisesti autosta löytyy kulmia ja kolmioita.

Pariisin konseptikattaus Lexus UX Concept

Varsinainen pihvi odottaa kuitenkin sisällä: UX viittaa teknologiapiireissä termiin "User Experience", käyttäjäkokemus, ja siitä tässäkin on kyse. Harmaat, luisevat istuimet ovat nimittäin Lexuksen Kinetic Seatit istutettuna autoon. Myös kojelaudan pitäisi kätkeä sisäänsä joukko yllätyksiä kolmiulotteisista näytöistä alkaen.

Pariisin konseptikattaus Aston Martin DB10

Aston Martin DB10

Pariisin autonäyttelyn viimeinen halli oli pyhitetty elokuva-autoille ja eräs sisäänkäynnin vierestä löytyvistä konsepteista olikin Aston Martin DB10, joka kehitettiin muuan James Bondin ajokiksi uusimpaan agenttielokuvaan Spectre. Kymmenen kappaleen erikoisautoista kahdeksan käytettiin elokuvan kuvauksissa, kahden muun säilyessä esittelykäyttöön. Olisikohan sittenkin pitänyt pyrkiä agenttikurssille hoitamaan kansainvälisiä suhteita? Elokuva-autoista kerromme kattavammin lisää myöhemmin.

Pariisin konseptikattaus Alpine Vision Gran Turismo

Alpine Vision Gran Turismo

Autopeli Gran Turismo on saavuttanut pitkän taipaleensa aikana hyvät suhteet autovalmistajiin, joten kun pelin pääsuunnittelija Kazunori Yamauchi soitteli autovalmistajille, että tekisivätkö nämä Gran Turismo 6:een konseptiautoja, useimmat vastasivat kyllä. Muutamat valmistajista innostuivat myös kehittämään aidon version autosta virtuaalisen ajokamppeen lisäksi. Alpinen sähkökilpuritutkielma olikin päätynyt osaksi elokuva-autojen näyttelyä.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen, Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat