2.3.2016

DS E-Tense – 400 hevosvoimaa sekopäistä ranskalaisuutta

DS E-Tense

Ranskalaisen luksusmerkin konseptiauto osoittaa, että DS on perinyt Citroënilta ainakin terveen hulluuden.

Citroënin alta omaksi merkikseen ponnistanut DS on selvästi oppinut konseptiautojen tekemisen yhdeltä parhaista. DS E-Tense esittelee urheilullisen sähköauton, jonka suunnittelun yksityiskohdat vaihtelevat vitsikkäistä pähkähulluihin.

DS E-Tense

Urheilullisista lähtökohdista mainittakoon alustarakenne, sillä alumiinisten apurunkojen välissä on hiilikuidusta valmistettu keskirunko. Pyöräntuenta on toteutettu niin ikään kunnianhimoisesti päällekkäisillä kolmiotukivarsilla.

DS E-Tense

Voimaa autosta löytyy 402 hevosvoimaa, joka tuotetaan kahdella taka-akselille sijoitetulla Siemensin sähkömoottorilla. Moottorit pyörittävät yhteistä akselia, josta aktiivinen tasauspyörästö jakaa sen tilanteen mukaan takarenkaille. Logiikkana tässä on se, että kaksi pienempää sähkömoottoria on kuulemma helpompi paketoida kuin yksi iso. Lisäksi käytössä on kolmivaihteinen automaattivaihteisto. Painoa konseptiautolla on 1 800 kiloa, josta akuston osuus on noin 500 kilogrammaa. Yhdistetyn kulutuksen toimintasäteeksi luvataan noin 310 kilometriä. 0–100 km/h suoriutuu noin 4,5 sekunnissa.

DS E-Tense

Hulluus kuitenkin ulottuu paljon, paljon pidemmälle. Takaikkunaa ei ole ollenkaan, peruutuskameran hoitaessa sen tehtäviä.  Vaikka DS E-Tense on ulkoa hiukan tavallisen näköinen supercoupe, ovat sisätilat sulaa designia. Vinoneliöiden hallitsema sisusta on kokoelma vihreää nahkaa ja avaruusaluksen suunnittelua, unohtamatta ranskalaista designia. Suuret näytöt mittaristossa ja keskikonsolissa yhdistettynä erikoiseen ohjauspyörään tuovat enemmän mieleen lentämisen kuin ajamisen. Keskitunnelin kennomaisissa koloissa on oma pidike auton mukana tulevalle BRM Chronographesin rannekellolle. Sähköauton hiljaisuutta torjuu Focalin suunnittelema äänentoistojärjestelmä.

DS E-Tense

Oma lukunsa on myös auton yhteyteen suuniteltu kypäräkotelo, josta on vastuussa perinteinen ranskalaisfirma Moynat. Käsityönä vasikannahasta valmistettu kotelo voidaan kiinnittää kuljettajan penkkiin ajon ajaksi tai sillä voi kantaa kypärää mukanaan laukkuna. Inspiraationa laukun suunnitteluun toimivat kuulemma Y-muotoiset hihnat, joilla kiinnitettiin tavaratilassa sijaitseva vararengas.

DS E-Tense

Näillä näkymin E-Tense jää vain konseptiautoksi, mutta aggressiivisesti kasvua hakeva DS saattaa palata suunnitelmiin mikäli se huomaa kaipaavansa niin sanottua halo-mallia. Ainakin E-Tensessä olisi aineksia säväyttämiseen.

DS E-Tense

Lähde ja kuvat: DS

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat