Ajoneuvot Esittely Sähköautot 29.6.2022
Koeistuttu: vähän fastback, vähän crossover ja täysin sähköinen Citroën ë-C4 X
Citroën ë-C4 X on ranskalaismerkin markkina-analysoitu uutuus tismalleen C4:n ja C5 X:n välimaastoon. Useimmilla eurooppalaismarkkinoilla uutuus nähdään pelkästään sähköisenä.
Automarkkinoiden murroksessa myös mallinimet alkavat muistuttaa epäonnisia Scrabble-sanapelikäsiä, joissa kaikki mahdolliset merkit lyödään jonoon. Toyotan jälkeen aakkossoppaa keittää Citroën, jonka uusi ë-C4 X on tarkoin harkittu uutuus C4:n ja C5 X:n väliin. Varsinainen uutuus kulkee nimellä C4 X, mutta useimmilla eurooppalaismarkkinoilla mallista nähdään vain täyssähköversio, eli Citroën ë-C4 X.
4,6-metrinen uutuus yhdistää crossoverin, fastbackin ja sedanin muotoja nykytrendien mukaan. Leveys, korkeus, maavara ja akseliväli ovat samat kuin ë-C4:ssä, mutta pituutta on haettu erityisesti uudella takakontilla. Loivasta kattolinjasta huolimatta takaistuimilla on pääntilaa melko hyvin ja polvitilaakin kohtuullisen hyvin.
Citroën on ylpeä myös 540 litran tavaratilasta, joka tosin on melko syvä kaukalo perinteisestä takaluukusta lastattavaksi. Myös luukun saranat ovat muistutus porrasperien perinteistä. Sisätilat ovat muuten yhdistelmä C4:ää ja C5 X:ää, joten muhkeat istuimet ovat varmasti monien mieleen. My Citroën Drive Plus -tietoviihdejärjestelmä on tuttu muun muassa C5 X:stä. Järjestelmän toimintoihin on lisätty mahdollisuus suunnitella sähköautolle sopiva matkareitti lataustaukoineen.
Pinnan alla Citroën ë-C4 X jatkaa Stellantiksen tutulla e-CMP-pohjarakenteella. Akun koko on 50 kilowattituntia ja se riittää noin 360 kilometrin toimintamatkaan WLTP-syklillä. Tehoa on 100 kW (136 hv) ja sen turvin ë-C4 X kiihtyy 0-100 km/h 9,7 sekunnissa ja auton huippunopeus on 150 km/h. Lataaminen onnistuu 100 kW huipputeholla CCS:llä tai Type 2:lla 11 kW teholla. Iskunvaimennuksessa on käytetty Citroënin uutta mukavuusjousitusratkaisua, jossa perinteiset rajoitinkumit on korvattu hydraulisilla rajoittimilla. Samalla iskunvaimentimen profiilia on voitu muuttaa pehmeämmäksi.
Muilla markkinoilla C4 X tulee myyntiin myös polttomoottoriversioina ja auto on osa Citroënin tavoitetta kasvattaa Euroopan ulkopuolisten markkinoiden osuutta. Auto rakennetaan Villaverden tehtaalla Espanjassa.
Citroën ë-C4 X saa Suomen hinnoittelun syksyn tullen ja ensimmäiset asiakastoimitukset sijoittuvat alkuvuoteen 2023. Ei ole täysin perusteetonta odottaa, että myös hinnoittelu asettuu johonkin ë-C4:n yläpuolelle.
Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen