29.6.2022

Koeistuttu: vähän fastback, vähän crossover ja täysin sähköinen Citroën ë-C4 X

Citroën ë-C4 X sähköauto crossover

Citroën ë-C4 X on ranskalaismerkin markkina-analysoitu uutuus tismalleen C4:n ja C5 X:n välimaastoon. Useimmilla eurooppalaismarkkinoilla uutuus nähdään pelkästään sähköisenä.

Automarkkinoiden murroksessa myös mallinimet alkavat muistuttaa epäonnisia Scrabble-sanapelikäsiä, joissa kaikki mahdolliset merkit lyödään jonoon. Toyotan jälkeen aakkossoppaa keittää Citroën, jonka uusi ë-C4 X on tarkoin harkittu uutuus C4:n ja C5 X:n väliin. Varsinainen uutuus kulkee nimellä C4 X, mutta useimmilla eurooppalaismarkkinoilla mallista nähdään vain täyssähköversio, eli Citroën ë-C4 X.

Citroën ë-C4 X sähköauto crossover

4,6-metrinen uutuus yhdistää crossoverin, fastbackin ja sedanin muotoja nykytrendien mukaan. Leveys, korkeus, maavara ja akseliväli ovat samat kuin ë-C4:ssä, mutta pituutta on haettu erityisesti uudella takakontilla. Loivasta kattolinjasta huolimatta takaistuimilla on pääntilaa melko hyvin ja polvitilaakin kohtuullisen hyvin.

Citroën ë-C4 X sähköauto crossover

Citroën on ylpeä myös 540 litran tavaratilasta, joka tosin on melko syvä kaukalo perinteisestä takaluukusta lastattavaksi. Myös luukun saranat ovat muistutus porrasperien perinteistä. Sisätilat ovat muuten yhdistelmä C4:ää ja C5 X:ää, joten muhkeat istuimet ovat varmasti monien mieleen. My Citroën Drive Plus -tietoviihdejärjestelmä on tuttu muun muassa C5 X:stä. Järjestelmän toimintoihin on lisätty mahdollisuus suunnitella sähköautolle sopiva matkareitti lataustaukoineen.

Pinnan alla Citroën ë-C4 X jatkaa Stellantiksen tutulla e-CMP-pohjarakenteella. Akun koko on 50 kilowattituntia ja se riittää noin 360 kilometrin toimintamatkaan WLTP-syklillä. Tehoa on 100 kW (136 hv) ja sen turvin ë-C4 X kiihtyy 0-100 km/h 9,7 sekunnissa ja auton huippunopeus on 150 km/h. Lataaminen onnistuu 100 kW huipputeholla CCS:llä tai Type 2:lla 11 kW teholla. Iskunvaimennuksessa on käytetty Citroënin uutta mukavuusjousitusratkaisua, jossa perinteiset rajoitinkumit on korvattu hydraulisilla rajoittimilla. Samalla iskunvaimentimen profiilia on voitu muuttaa pehmeämmäksi.

Muilla markkinoilla C4 X tulee myyntiin myös polttomoottoriversioina ja auto on osa Citroënin tavoitetta kasvattaa Euroopan ulkopuolisten markkinoiden osuutta. Auto rakennetaan Villaverden tehtaalla Espanjassa.

Citroën ë-C4 X sähköauto crossover
Airbump forever!

Citroën ë-C4 X saa Suomen hinnoittelun syksyn tullen ja ensimmäiset asiakastoimitukset sijoittuvat alkuvuoteen 2023. Ei ole täysin perusteetonta odottaa, että myös hinnoittelu asettuu johonkin ë-C4:n yläpuolelle.

Citroën ë-C4 X sähköauto crossover

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat