30.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: millainen uusi Citroën C4 on, kun sähkömoottori vaihdetaan bensakoneeseen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Citroën C4 on jo tullut tutuksi sähköversiona, mutta millainen se on perinteisellä polttomoottorilla? Hyvää: tyyli, mukavuus. Huonoa: paksu kynnys, lievästi ärsyttävä tietoviihdejärjestelmä. Toisen polven Citroën C4 on ilmeisesti ollut jonkin sortin auto, joka on unohtunut täysin aikakirjoista. Nyt esitelty kolmas polvi ottaa oppia ensimmäisestä versiosta, joten Citroën on panostanut sopivasti erottuvaan muotoiluun.Uuden keulailmeen lisäksi C4 on jännä kokoelma erilaisia viittauksia ranskalaismerkin aiempiin malleihin. Kyljen Airbumpit tulivat tutuiksi C4 Cactuksessa, kaksiosainen takalasi ensimmäisen polven C4 Coupéssa. Takavalot näyttävät kuvissa helposti turhan kulmikkailta, mutta niissäkin näkyy selvä sukunäkö Citroën GS:ään.Valmistaja on hakenut C4:lle katumaasturimaisempaa tyyliä, mikä yhdessä coupémaisen kattolinjan kanssa erottuu alle 30 000 euron hintaluokassa. Harmaasävyjen ja ainaisten valkoisten keskellä on virkistävää nähdä värivalikoimassa Brun Caramelin ja kuvien Iceland Bleun kaltaisia värejä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi enempää nostalgiaaSisällä matkustamossa olettaisi melkein löytävänsä ensimmäisen C4-polven keskeltä kiinteän ohjauspyörän, mutta hiukan tylsästi asiat ovat normaalimmin. Ohjauspyörän massiivinen alapuola voisi toki olla silmänisku Citroënin yksipuolaisten ohjausvälineiden kauteen. Valmistajan ylpeydenaiheeksi kohotetut mukavuusistuimet ovat jälleen virkistävän muhkeat, ja verhoilujen taso kehittyy tasaisesti. Senioreiden kannattaa huomioida C4:n poikkeuksellisen paksu kynnyskotelo, joka saattaa tehdä autoon nousemisesta hankalaa.Keskikonsolissa uutta on leveämpi kosketusnäyttö, jonka käyttöliittymä on kehittynyt, mutta parannettavaa löytyy vielä. Leveän asettelun ansiosta eri toimintojen erottaminen on nyt helpompaa. Toisaalta pitkistä hands free -puheluista tuleva varoitus tuntuu tarpeettomalta holhoamiselta.Lisäpisteitä saa näinä päivinä siitä, että ilmastoinnille/lämmityslaitteelle on fyysiset painikkeet ja rullat. Vaikka painikkeita onkin läiskitty hiukan vapaalla kädellä muun muassa kuljettajan vasemman polven luokse, on ergonomia pääosin hyvällä tolalla. Vain mittaristonäkymien vaihtaminen aiheuttaa lieviä ärräpäitä. Tuulilasinäyttö on aina tervetullut lisä, mutta sen automaattinen kirkkaudensäätö reagoi turhan innokkaasti katuvalojen tasaiseen rytmiin.Pehmeästi kovaAjettaessa C4 on melko lailla mielikuvansa mukainen. Ohjausta voi luonnehtia tunnottomaksi, mutta hiukan verkkainen välitys ja hyvä painotus luovat intuitiivisen perusvireen. Automaattivaihteisto toimii kohtuupehmeästi, mutta hiukan viivytellen. Bensiiniturbon voimavarat riittävät mainiosti, mutta lievää ihmetystä herättää moottorin sammutusautomatiikka, joka ei ole käytössä pikkupakkasilla.Alustassa C4 luottaa Progressive Hydraulic Cushions -iskunvaimennukseen viime aikojen ranskalaismallien tapaan. Crossover-henkisyyden tuoma jämäkkyys tuntuu C5 Aircrossia parempana korinhallintana moottoritiellä, mutta erityisen kovaksi C4:ää ei voi moittia.Sähköllä vai polttomoottorilla?Polttomoottorimallistoon kuuluu kolme erilaista Puretech-bensiiniturboa ja yksi Blue HDi -dieselmoottori. C4 onkin melko konstailematon tuttavuus polttomoottorilla varustettuna. Malliston hinnat alkavat alle 20 000 eurosta, useimpien versioiden asettuessa 25 000 euron tuntumaan.Malliston tunnetuimmaksi on kuitenkin noussut Citroën ë-C4 -sähköauto, joka tarjoaa paljon samaa täysin erilaisella voimalinjalla. Jotain mallien samankaltaisuudesta kertoo yhteinen 380 litran tavaratila.Aiemmin koeajamamme ë-C4 tarjoaakin vaihtoehdon heille, jotka ovat valmiita siirtymään sähköautoilijoiksi, mutta toteutuksen haasteet kannattaa selvittää ennen voimalinjavalinnan tekemistä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Citroën C4 Puretech 130 EAT8 Shine Hinta alkaen 28 262 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 609 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (131 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 130 g/km Mitat pituus 4360 mm, leveys 1834 mm, korkeus 1525 mm, akseliväli 2670 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 670 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen