30.4.2021

Koeajo: millainen uusi Citroën C4 on, kun sähkömoottori vaihdetaan bensakoneeseen?

Citroën C4 PureTech 130

Uusi Citroën C4 on jo tullut tutuksi sähköversiona, mutta millainen se on perinteisellä polttomoottorilla? Hyvää: tyyli, mukavuus. Huonoa: paksu kynnys, lievästi ärsyttävä tietoviihdejärjestelmä.

Toisen polven Citroën C4 on ilmeisesti ollut jonkin sortin auto, joka on unohtunut täysin aikakirjoista. Nyt esitelty kolmas polvi ottaa oppia ensimmäisestä versiosta, joten Citroën on panostanut sopivasti erottuvaan muotoiluun.

Citroën C4 PureTech 130

Uuden keulailmeen lisäksi C4 on jännä kokoelma erilaisia viittauksia ranskalaismerkin aiempiin malleihin. Kyljen Airbumpit tulivat tutuiksi C4 Cactuksessa, kaksiosainen takalasi ensimmäisen polven C4 Coupéssa. Takavalot näyttävät kuvissa helposti turhan kulmikkailta, mutta niissäkin näkyy selvä sukunäkö Citroën GS:ään.

Citroën C4 PureTech 130

Valmistaja on hakenut C4:lle katumaasturimaisempaa tyyliä, mikä yhdessä coupémaisen kattolinjan kanssa erottuu alle 30 000 euron hintaluokassa. Harmaasävyjen ja ainaisten valkoisten keskellä on virkistävää nähdä värivalikoimassa Brun Caramelin ja kuvien Iceland Bleun kaltaisia värejä.

Citroën C4 PureTech 130

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei enempää nostalgiaa

Sisällä matkustamossa olettaisi melkein löytävänsä ensimmäisen C4-polven keskeltä kiinteän ohjauspyörän, mutta hiukan tylsästi asiat ovat normaalimmin. Ohjauspyörän massiivinen alapuola voisi toki olla silmänisku Citroënin yksipuolaisten ohjausvälineiden kauteen.

Valmistajan ylpeydenaiheeksi kohotetut mukavuusistuimet ovat jälleen virkistävän muhkeat, ja verhoilujen taso kehittyy tasaisesti. Senioreiden kannattaa huomioida C4:n poikkeuksellisen paksu kynnyskotelo, joka saattaa tehdä autoon nousemisesta hankalaa.

Citroën C4 PureTech 130

Keskikonsolissa uutta on leveämpi kosketusnäyttö, jonka käyttöliittymä on kehittynyt, mutta parannettavaa löytyy vielä. Leveän asettelun ansiosta eri toimintojen erottaminen on nyt helpompaa. Toisaalta pitkistä hands free -puheluista tuleva varoitus tuntuu tarpeettomalta holhoamiselta.

Citroën C4 PureTech 130

Lisäpisteitä saa näinä päivinä siitä, että ilmastoinnille/lämmityslaitteelle on fyysiset painikkeet ja rullat. Vaikka painikkeita onkin läiskitty hiukan vapaalla kädellä muun muassa kuljettajan vasemman polven luokse, on ergonomia pääosin hyvällä tolalla. Vain mittaristonäkymien vaihtaminen aiheuttaa lieviä ärräpäitä. Tuulilasinäyttö on aina tervetullut lisä, mutta sen automaattinen kirkkaudensäätö reagoi turhan innokkaasti katuvalojen tasaiseen rytmiin.

Citroën C4 PureTech 130

Pehmeästi kova

Ajettaessa C4 on melko lailla mielikuvansa mukainen. Ohjausta voi luonnehtia tunnottomaksi, mutta hiukan verkkainen välitys ja hyvä painotus luovat intuitiivisen perusvireen. Automaattivaihteisto toimii kohtuupehmeästi, mutta hiukan viivytellen. Bensiiniturbon voimavarat riittävät mainiosti, mutta lievää ihmetystä herättää moottorin sammutusautomatiikka, joka ei ole käytössä pikkupakkasilla.

Citroën C4 PureTech 130

Alustassa C4 luottaa Progressive Hydraulic Cushions -iskunvaimennukseen viime aikojen ranskalaismallien tapaan. Crossover-henkisyyden tuoma jämäkkyys tuntuu C5 Aircrossia parempana korinhallintana moottoritiellä, mutta erityisen kovaksi C4:ää ei voi moittia.

Sähköllä vai polttomoottorilla?

Polttomoottorimallistoon kuuluu kolme erilaista Puretech-bensiiniturboa ja yksi Blue HDi -dieselmoottori. C4 onkin melko konstailematon tuttavuus polttomoottorilla varustettuna. Malliston hinnat alkavat alle 20 000 eurosta, useimpien versioiden asettuessa 25 000 euron tuntumaan.

Citroën C4 PureTech 130

Malliston tunnetuimmaksi on kuitenkin noussut Citroën ë-C4 -sähköauto, joka tarjoaa paljon samaa täysin erilaisella voimalinjalla. Jotain mallien samankaltaisuudesta kertoo yhteinen 380 litran tavaratila.

Citroën C4 PureTech 130

Aiemmin koeajamamme ë-C4 tarjoaakin vaihtoehdon heille, jotka ovat valmiita siirtymään sähköautoilijoiksi, mutta toteutuksen haasteet kannattaa selvittää ennen voimalinjavalinnan tekemistä.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Citroën C4 Puretech 130 EAT8 Shine

Hinta alkaen

28 262 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

29 609 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

96 kW (131 hv), 5500 r/min

Vääntö

230 Nm (1750 r/min)

Vääntö

230 Nm (1750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,4 s

Huippunopeus

200 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,8 (yhd.)

CO2-päästöt

130 g/km

Mitat

pituus 4360 mm, leveys 1834 mm, korkeus 1525 mm, akseliväli 2670 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1200 / 670 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat