30.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: millainen uusi Citroën C4 on, kun sähkömoottori vaihdetaan bensakoneeseen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Citroën C4 on jo tullut tutuksi sähköversiona, mutta millainen se on perinteisellä polttomoottorilla? Hyvää: tyyli, mukavuus. Huonoa: paksu kynnys, lievästi ärsyttävä tietoviihdejärjestelmä. Toisen polven Citroën C4 on ilmeisesti ollut jonkin sortin auto, joka on unohtunut täysin aikakirjoista. Nyt esitelty kolmas polvi ottaa oppia ensimmäisestä versiosta, joten Citroën on panostanut sopivasti erottuvaan muotoiluun.Uuden keulailmeen lisäksi C4 on jännä kokoelma erilaisia viittauksia ranskalaismerkin aiempiin malleihin. Kyljen Airbumpit tulivat tutuiksi C4 Cactuksessa, kaksiosainen takalasi ensimmäisen polven C4 Coupéssa. Takavalot näyttävät kuvissa helposti turhan kulmikkailta, mutta niissäkin näkyy selvä sukunäkö Citroën GS:ään.Valmistaja on hakenut C4:lle katumaasturimaisempaa tyyliä, mikä yhdessä coupémaisen kattolinjan kanssa erottuu alle 30 000 euron hintaluokassa. Harmaasävyjen ja ainaisten valkoisten keskellä on virkistävää nähdä värivalikoimassa Brun Caramelin ja kuvien Iceland Bleun kaltaisia värejä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi enempää nostalgiaaSisällä matkustamossa olettaisi melkein löytävänsä ensimmäisen C4-polven keskeltä kiinteän ohjauspyörän, mutta hiukan tylsästi asiat ovat normaalimmin. Ohjauspyörän massiivinen alapuola voisi toki olla silmänisku Citroënin yksipuolaisten ohjausvälineiden kauteen. Valmistajan ylpeydenaiheeksi kohotetut mukavuusistuimet ovat jälleen virkistävän muhkeat, ja verhoilujen taso kehittyy tasaisesti. Senioreiden kannattaa huomioida C4:n poikkeuksellisen paksu kynnyskotelo, joka saattaa tehdä autoon nousemisesta hankalaa.Keskikonsolissa uutta on leveämpi kosketusnäyttö, jonka käyttöliittymä on kehittynyt, mutta parannettavaa löytyy vielä. Leveän asettelun ansiosta eri toimintojen erottaminen on nyt helpompaa. Toisaalta pitkistä hands free -puheluista tuleva varoitus tuntuu tarpeettomalta holhoamiselta.Lisäpisteitä saa näinä päivinä siitä, että ilmastoinnille/lämmityslaitteelle on fyysiset painikkeet ja rullat. Vaikka painikkeita onkin läiskitty hiukan vapaalla kädellä muun muassa kuljettajan vasemman polven luokse, on ergonomia pääosin hyvällä tolalla. Vain mittaristonäkymien vaihtaminen aiheuttaa lieviä ärräpäitä. Tuulilasinäyttö on aina tervetullut lisä, mutta sen automaattinen kirkkaudensäätö reagoi turhan innokkaasti katuvalojen tasaiseen rytmiin.Pehmeästi kovaAjettaessa C4 on melko lailla mielikuvansa mukainen. Ohjausta voi luonnehtia tunnottomaksi, mutta hiukan verkkainen välitys ja hyvä painotus luovat intuitiivisen perusvireen. Automaattivaihteisto toimii kohtuupehmeästi, mutta hiukan viivytellen. Bensiiniturbon voimavarat riittävät mainiosti, mutta lievää ihmetystä herättää moottorin sammutusautomatiikka, joka ei ole käytössä pikkupakkasilla.Alustassa C4 luottaa Progressive Hydraulic Cushions -iskunvaimennukseen viime aikojen ranskalaismallien tapaan. Crossover-henkisyyden tuoma jämäkkyys tuntuu C5 Aircrossia parempana korinhallintana moottoritiellä, mutta erityisen kovaksi C4:ää ei voi moittia.Sähköllä vai polttomoottorilla?Polttomoottorimallistoon kuuluu kolme erilaista Puretech-bensiiniturboa ja yksi Blue HDi -dieselmoottori. C4 onkin melko konstailematon tuttavuus polttomoottorilla varustettuna. Malliston hinnat alkavat alle 20 000 eurosta, useimpien versioiden asettuessa 25 000 euron tuntumaan.Malliston tunnetuimmaksi on kuitenkin noussut Citroën ë-C4 -sähköauto, joka tarjoaa paljon samaa täysin erilaisella voimalinjalla. Jotain mallien samankaltaisuudesta kertoo yhteinen 380 litran tavaratila.Aiemmin koeajamamme ë-C4 tarjoaakin vaihtoehdon heille, jotka ovat valmiita siirtymään sähköautoilijoiksi, mutta toteutuksen haasteet kannattaa selvittää ennen voimalinjavalinnan tekemistä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Citroën C4 Puretech 130 EAT8 Shine Hinta alkaen 28 262 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 609 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (131 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 130 g/km Mitat pituus 4360 mm, leveys 1834 mm, korkeus 1525 mm, akseliväli 2670 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 670 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin