12.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: ota rennosti – Citroën C4 Cactus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C4 Cactus kuoriutui crossoverista perheautoksi. Hyvää: persoonallisuus, mukavuus varauksin. Huonoa: ajoittain karkea vaihteisto, takatilat pitkille. Noin viisitoista minuuttia ehtii kulua uuden Citroën C4 Cactuksen ohjaksissa, kun ajatus iskee kuin tyhjästä: eikö tässä ole se uusi mukavuusjousitus? Citroën C4 Cactus saa olla ensimmäinen Citroën Euroopassa, joka on varustettu uudentyyppisellä alustalla. Englanniksi Progressive Hydraulic Cushioniksi kutsuttu järjestelmä ei suinkaan tarkoita paluuta kaasunestejousitukseen.Kyse on tavallisesta kierrejousi-iskunvaimennin-parista, jossa perusjousitusta on voitu virittää pehmeäksi, sillä joustoliikkeiden ääripäissä iskunvaimentimien sisään rakennetut hydrauliset vaimentimet jämäköittävät jousitusta. Tästä voit lukea lisää uudesta jousituksesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVallankumousta saa odottaaKuten aloituksesta voi päätellä, mitään mukavuusvallankumousta uusittu C4 Cactus ei tarjoa. Se ottaa etenkin suuret heitot se leppoisasti keinahdellen, mutta 17-tuumaisilla vanteilla terävämmät töyssyt ja tienpinnan karheus välittyvät luokan mukavimmille tyypilliseen tapaan läpi. Ero perusrengastettuun Volkswagen Golfiin tai pikkusisar C3:een jää pieneksi. Tehdas kertookin jäykentäneensä jousitusta ensimmäisten prototyyppien jälkeen. Silti C4 Cactus on ehdottomasti miellyttävä tuttavuus. Koeajoauton varusteluun kuuluvat uudet istuimet ovat mukavan pintapehmeät, mutta riittävän jämäkät 500 kilometrin leppoisaan ajeluun. Keskimittaiset nauttivat myös takatilojen ryhdikkäästä asennosta, mutta yli 180-senttisillä jalat pakottuvat koukkuun, reisituki katoaa ja pää viistää kattoa.Citroën on säilyttänyt Cactuksessa saranoidut takaikkunat, mikä on mahdollistanut syvät ovikotelot. Ikkunaratkaisu onkin harvoja selkeitä viitteitä C4 Cactuksen alkuperäiseen rooliin persoonallisena, edullisena ja kevyenä crossoverina. Auto keräsi kehuja, mutta jakoi ilmeisesti liikaa mielipiteitä. Toisessa lähdössä Cactus on muokattu tavalliseksi henkilöautoksi poistamalla kattokaiteet, kutistamalla Airbump-sivutyynyt helmajatkeiksi ja lisäämällä keulaan perinteisempi maski. Myös äänieristystä on parannettu.Taidokas roolinvaihtoMuuntautumisleikki on taidokas. Nyt auto näyttää raikkaalta, persoonalliselta ja enemmän kuin valmiilta korvaamaan perinteinen Citroën C4.Ajokäytös sopii rentoon elämään. Turbomoottorin alavääntö liikuttaa poikkeuksellisen keveää autoa vaivatta. Kuusivaihteinen automaatti on luonteeltaan määrätietoinen, ajoittain jopa hieman karkeatoiminen. Citroënin ohjaus ei tihku tunnokkuutta, mutta auto on vaivaton ajaa ja kulkee nöyrästi suoraan. Kaarteissa alusta ei kummemmin kallistele, vaan riittää sellaiseen ajoon, johon C4 Cactus on tehty.Rentoon elämäänCitroën C4 Cactus ei yritä miellyttää kaikkia. Sen tunnelma on leppoisan rento, eikä esimerkiksi pieni tablettimainen mittaristo vaivaa kuljettajaa moottorin pyörintänopeuden kaltaisilla epäolennaisuuksilla. Lisävarusteena nopeusrajoitus kyllä näkyy, ja sen voi tuplanäpäytyksellä komentaa vakionopeudensäätimelle. Hansikaslokero löytyy yhä kojelaudan päältä ja suljetaan kahvan ja listan kaksoisroolia hoitavalla nahkaremmillä.Vaikka toivottu mukavuusvallankumous jääkin toteutumatta, voisi moni auto ottaa oppia C4 Cactuksen tyylistä. Aggressiivisten sporttimaasturien maailmassa Citroënin tyylisuunta on aika virkistävä.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.citroen.fi/c4-cactus Citroën C4 Cactus PureTech 110 Shine Automaatti Hinta alkaen 23 689 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 926 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 105 g/km Mitat pituus 4170 mm, leveys 1710 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2595 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”