12.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: ota rennosti – Citroën C4 Cactus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C4 Cactus kuoriutui crossoverista perheautoksi. Hyvää: persoonallisuus, mukavuus varauksin. Huonoa: ajoittain karkea vaihteisto, takatilat pitkille. Noin viisitoista minuuttia ehtii kulua uuden Citroën C4 Cactuksen ohjaksissa, kun ajatus iskee kuin tyhjästä: eikö tässä ole se uusi mukavuusjousitus? Citroën C4 Cactus saa olla ensimmäinen Citroën Euroopassa, joka on varustettu uudentyyppisellä alustalla. Englanniksi Progressive Hydraulic Cushioniksi kutsuttu järjestelmä ei suinkaan tarkoita paluuta kaasunestejousitukseen.Kyse on tavallisesta kierrejousi-iskunvaimennin-parista, jossa perusjousitusta on voitu virittää pehmeäksi, sillä joustoliikkeiden ääripäissä iskunvaimentimien sisään rakennetut hydrauliset vaimentimet jämäköittävät jousitusta. Tästä voit lukea lisää uudesta jousituksesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVallankumousta saa odottaaKuten aloituksesta voi päätellä, mitään mukavuusvallankumousta uusittu C4 Cactus ei tarjoa. Se ottaa etenkin suuret heitot se leppoisasti keinahdellen, mutta 17-tuumaisilla vanteilla terävämmät töyssyt ja tienpinnan karheus välittyvät luokan mukavimmille tyypilliseen tapaan läpi. Ero perusrengastettuun Volkswagen Golfiin tai pikkusisar C3:een jää pieneksi. Tehdas kertookin jäykentäneensä jousitusta ensimmäisten prototyyppien jälkeen. Silti C4 Cactus on ehdottomasti miellyttävä tuttavuus. Koeajoauton varusteluun kuuluvat uudet istuimet ovat mukavan pintapehmeät, mutta riittävän jämäkät 500 kilometrin leppoisaan ajeluun. Keskimittaiset nauttivat myös takatilojen ryhdikkäästä asennosta, mutta yli 180-senttisillä jalat pakottuvat koukkuun, reisituki katoaa ja pää viistää kattoa.Citroën on säilyttänyt Cactuksessa saranoidut takaikkunat, mikä on mahdollistanut syvät ovikotelot. Ikkunaratkaisu onkin harvoja selkeitä viitteitä C4 Cactuksen alkuperäiseen rooliin persoonallisena, edullisena ja kevyenä crossoverina. Auto keräsi kehuja, mutta jakoi ilmeisesti liikaa mielipiteitä. Toisessa lähdössä Cactus on muokattu tavalliseksi henkilöautoksi poistamalla kattokaiteet, kutistamalla Airbump-sivutyynyt helmajatkeiksi ja lisäämällä keulaan perinteisempi maski. Myös äänieristystä on parannettu.Taidokas roolinvaihtoMuuntautumisleikki on taidokas. Nyt auto näyttää raikkaalta, persoonalliselta ja enemmän kuin valmiilta korvaamaan perinteinen Citroën C4.Ajokäytös sopii rentoon elämään. Turbomoottorin alavääntö liikuttaa poikkeuksellisen keveää autoa vaivatta. Kuusivaihteinen automaatti on luonteeltaan määrätietoinen, ajoittain jopa hieman karkeatoiminen. Citroënin ohjaus ei tihku tunnokkuutta, mutta auto on vaivaton ajaa ja kulkee nöyrästi suoraan. Kaarteissa alusta ei kummemmin kallistele, vaan riittää sellaiseen ajoon, johon C4 Cactus on tehty.Rentoon elämäänCitroën C4 Cactus ei yritä miellyttää kaikkia. Sen tunnelma on leppoisan rento, eikä esimerkiksi pieni tablettimainen mittaristo vaivaa kuljettajaa moottorin pyörintänopeuden kaltaisilla epäolennaisuuksilla. Lisävarusteena nopeusrajoitus kyllä näkyy, ja sen voi tuplanäpäytyksellä komentaa vakionopeudensäätimelle. Hansikaslokero löytyy yhä kojelaudan päältä ja suljetaan kahvan ja listan kaksoisroolia hoitavalla nahkaremmillä.Vaikka toivottu mukavuusvallankumous jääkin toteutumatta, voisi moni auto ottaa oppia C4 Cactuksen tyylistä. Aggressiivisten sporttimaasturien maailmassa Citroënin tyylisuunta on aika virkistävä.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.citroen.fi/c4-cactus Citroën C4 Cactus PureTech 110 Shine Automaatti Hinta alkaen 23 689 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 926 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 105 g/km Mitat pituus 4170 mm, leveys 1710 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2595 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä