Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225

Ajoneuvot Koeajo 25.3.2022

Maistiainen: lataushybridi Citroën C5 X Plug-in Hybrid tarkoittaa monenlaista mukavuutta

Omituinen Citroën C5 X Plug-in Hybrid liitää kuin taikamattona hidastetöyssyn yli. Hetkeksi mieleen palautuvat kaasunestejousituksen kultaiset muistot.

Ranskalaismerkin paluu D-segmenttiin tarkoittaa täysin uudenlaista autoa. Nyt samaan pakettiin on yhdistelty tarkoituksella sedanin, farmarin ja SUV:n linjoja – eikä muita korimalleja heru. Tuoreen lippulaivan 225-hevosvoimainen lataushybridi tuntee nimen Citroën C5 X Plug-in Hybrid.

Moni merkki on jopa hylännyt perinteisen D-segmentin, ehkä nimekkäimpinä Ford Mondeo sekä Toyota Avensis, ja ranskalaiset rattaat ruksuttivat näkemään tässä mahdollisuuden kaapata asiakkaita. Ei pidä unohtaa, että Citroënilläkin oli tässä kohti mallistoa jo pidempään aukko edellisen C5:n poistuttua.

lataushybridi Citroën C5 X Plug-in Hybrid

Alkuperäinen kuvankaunis CXperience-konsepti on pitkällä matkallaan muuttanut keskustojen katujen loisteesta mökkiteiden mutavelleihin. Helmaa ympäröivän mustan muovin lisäksi autoon on lisätty myös maavaraa.

Pituutta on luokkaan juurikin sopivat 4,8 metriä. Leveyttä löytyy tarkalleen 1 865 ja korkeutta 1 485 millimetriä.

Moottori on esitellyt uuden C5 X -mallin jo kattavasti, joten tämän osalta ei tarvitse tehdä täydellistä kertausta. Itse asiassa sen hinnastokin on ollut selvillä jo jonkin aikaa. Nyt koeajossa on merkin uusi lippulaiva Citroën C5 X Plug-in Hybrid korkeimmalla Shine Pack -varustelulla noin 50 000 euron hintatasoa vastaavana.

Advanced Comfort -aktiivijousitus

Katalonian pehmeäreunaisista, joskin hurjan korkeista, hidastetöyssyistä C5 X selviytyy hunajaisen sulavasti yhdellä liikkeellä. Näistä hetkistä tulee parhaimmillaan mieleen jopa merkin maineikas kaasunestejousitus.

Onkin lähes huvittavaa, että haastavinta tälle uudelle alustalle tuntuvat olevan poikittaissaumat ja muut terävämmät pienet epätasaisuudet. Ne kun ovat tunnetusti kompastuskiviä juuri ilma- ja kaasunestejousituksille – syy miksi Citroënin kaasunestejousitetuissa malleissa oli usein kilpailijoita korkeampi rengasprofiili. Uuden Advanced Comfort -mukavuusjousituksen tapauksessa vika ei tosin liene teknologiassa, vaan hienosäädössä ja 19 tuuman vannekoossa.

Lataushybridin säädettävällä iskunvaimennuksella varustettu Advanced Comfort -aktiivijousitus tarjoaa myös täysin käyttökelpoisen Sport-tilan, joka ei tee autosta kivirekeä, vaan sitä suorastaan haluaa hyödyntää mutkaisella tiestöllä pitämään korin liikkeet kurissa. Aktiivijousitus säätää jatkuvasti yksittäisiä iskunvaimentimia hallitakseen korin liikkeitä myös kuljettajan käytöksen ja tien profiilin mukaan. Jousituksen asetukset ja moottorin sekä vaihteiston toimintaan vaikuttavat ajotilat on naitettu yhteen, eikä niitä voi yhdistellä ristiin.

Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine Pack

Pehmeimmässä Comfort-ajotilassa löytyy hetkittäin jopa leijailevaa pehmeyttä, jota joko rakastaa tai vihaa. Kokonaisuudessaan jousitusmukavuus on hyvällä tolalla, vaikka pintapehmeyden puolella asiat voisivat olla vieläkin paremmin Citroënin mainostaman täysin ylivertaisen mukavuuden tavoitteiden täyttämiseksi.

Mainittu säädettävillä iskunvaimentimilla varustettu Advanced Comfort -aktiivijousitus on vain lataushybridimallin varuste eikä sitä ole saatavilla muihin. Siitä löytyy hieman enemmän pehmeyttä kuin muun malliston Advanced Comfort -mukavuusjousituksesta, mutta valitettavasti aktiivijousituksen mukana tulevat aina suuret 19-tuumaiset vanteet vakiorengaskoon ollessa 17 tuumaa.

Citroën C5 X Plug-in Hybrid

Hybridijärjestelmän polttomoottori on eristetty varsin hyvin suurimmassa osassa arjen tilanteita, mutta kovassa kiihdytyksessä koneen ääni kuitenkin kuuluu läpi selvästi. Lataushybridi onkin kaikin tavoin parhaimmillaan juuri täyssähköisesti edetessä.

Jarrutuksissa jarrutusenergian talteenoton ja mekaanisen jarrun välinen raja tuntuu. Hidastaessa tietyn nopeuden kohdalla mekaaninen jarru nappaa hieman kiinni ja hidastuvuus kasvaa.

Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine Pack

Teoreettinen akkukoko on 12,4 kilowattituntia, jolla pääsimme koeajolenkin alussa 41 kilometriä pelkällä sähköllä varsin tyypillisissä ajo-olosuhteissa. Tämän jälkeen rannikolta vuorille mutkatiepätkiä reippaalla kaasujalalla noustessamme 80 kilometrin tyhjällä akulla ajetun osuuden keskikulutukseksi muodostui noin 6,6 l/100km. Jälkimmäinen ei vastaa kotimaan olosuhteita ja siihen nähden ajotietokoneen lukemat ovat hyviä.

Lienee sanomattakin selvää, että lataushybridimallin 225-hevosvoiman tehot ovat reilut perheautoon. Itse asiassa jopa malliston pienimmällä moottorilla (PureTech 130) tulee toimeen, kunhan sietää korkeiden kierrosten korinaa kiihdytyksissä.

Advanced Comfort -istuimet

Uutuuden ohjaamo onnistuu olemaan samaan aikaan tyylikäs, moderni ja säilyttämään perinteisiä painikkeita ja kytkimiä. Täysin uusi tietoviihdejärjestelmä on merkille iso parannus, mutta vaatii käyttäjältä kolmen sormen hipaisun ja yhden sormen pyyhkäisyn opettelun.

Mittaristo on aina digitaalinen ja tietoviihdejärjestelmän kosketusnäytön koko 10 tai 12 tuumaa varustelusta riippuen. Kalliimpien varustetasojen kolmiulotteisen näkymän tarjoava suuri 12-tuumainen heijastusnäyttö on kieltämättä kiva ylellisyysvaruste.

Mukavuutta löytyy myös erinomaisista Advanced Comfort -istuimista ainakin korkeampien varustetasojen ristiseläntuen säädöllä varustettuna. Näistä löytyy parhaimmissa varustetasoissa myös hieronta- ja tuuletustoiminto.

Takapenkillä on 2 785 millimetrin akselivälin ansiosta suorastaan reilusti jalkatilaa ja kengätkin mahtuvat etuistuimen alle. Tästä syystä matalalla sijaitsevan istuimen reisitukikin riittää aikuiselle. Keskimittainen aikuinen mahtuu taakse vielä hyvin eikä pää ota kiinni kattoon auton sulavasta linjasta huolimatta.

Tavaratilan lastausaukko on erittäin kätevän mallinen eikä nostokynnystä ole. Polttomoottoriversioissa on 545 litraa konttia, mutta lataushybridistä puuttuu kaikki välipohjan alle jäävä tila. Istuimet kaatamalla C5 X tarjoaa parhaimmillaan 1 640 litraa tavaratilaa.

Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine Pack

Lataushybridin odotetaan kattavan myynnistä jopa 80 prosenttia eikä tämä ole ensituntuman perusteella mikään ihme. Se on saatavilla edullisimmillaan 45 573 eurolla Feel Pack -varustelulla.

Kaikkein halvin C5 X on 33 364 euroa maksava PureTech 130 Feel EAT8 Automaatti. Autoja on saatavilla Suomessakin selvästi alkuperäistä arviota aiemmin jo kesällä. Citroën lähtee nyt rikkomaan luokkien välisiä rajoja monenlaista mukavuutta tarjoamalla.

 

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Citroën

Kaikki koeajot

Uusimmat