Ajoneuvot | Koeajo | 23.7.2014

Koeajo: Citroën C5

Crosstourer HDi 163

Kaasunestejousitettu C5 on miellyttävä matkakumppani. Hyvää: Jousitusmukavuus, säätyvä maavara, hyvä istuma-asento, automaatti ja naftalämppäri vakiona. Huonoa: Kulutus, ohjaustehostus.

Jaa artikkeli

Iso kissa kosiskelee ostajia maasturilookilla

Citroënin mallistossa C5 on joutunut täyttämään myös malliston lippulaivan saappaat C6:n valmistuksen loputtua. Tämän avittamiseksi eri variaatioiden määrää on lisätty. Maasturien suosion innoittamana C5:n farkkumallista on nyt esitelty Crosstourer -versio.

Muovisilla lokasuojan reunoilla ja metallinvärisillä listoilla puskureissa on haettu seikkailuhenkisempää ilmettä. Juuri muuta ei noin puolentoista tonnin lisähintaan kuulu.

Kaasunestejousitus

Pienemmille poluille siirryttäessä Citroën C5:n valttina on perusmalleja lukuun ottamatta ollut tähänkin asti kaasunestejousitus, jonka maavaraa voi säätää.

Crosstourer -mallissa peruskorkeus on säädetty jo valmiiksi 15 millimetriä korkeammalle, suuremmissa nopeuksissa auto laskeutuu automaattisesti matalammalle. Lumihangessa tai muutoin pohjakosketuksen uhatessa maavaraa voi pienellä nopeudella nostaa aina 20 senttimetriin asti.

Myös lastausta varten korkeutta voi laskea tai nostaa tarpeen mukaan.

Kaasunestejousituksen hyviin puoliin kuuluu tietysti myös verraton mukavuus. Se osaa pehmittää niin mukulakivetyksen, nimismiehen kiharat kuin hidastustöyssytkin. Viimeisimmässä aktiivisessa sukupolvessaan se selviää myös nopeasta ajosta, vaikka suodattaakin liikaa tuntumaa tiehen.

Nykyisin niin samalta tuntuvien autojen jälkeen Sitikan leijuva pehmeys erottuu joukosta ja tuo samalla tuulahduksen isojen kissojen DS:n, CX:n ja XM:n kultavuosilta. Äkkivääräksi tehostetun ohjauksenkin voi antaa anteeksi, niin paljon se tuo mieleen CX:n sompailun. Siihen tottuu nopeasti, kuten kiinteään ratin keskiöönkin.

Neliveto puuttuu

C5 Crosstourer on kuitenkin aina vain etuvetoinen, toisin kuin kilpailijoiden vastaavat mallit. Crosstourerin hinnoittelu vaikuttaakin tyyriiltä, sillä esimerkiksi Opel Insignian saa nelivetoisena samaan hintaan ja samaan hintahaarukkaan osuu jo moni citymaasturikin.

Hinnalle saa vastinetta kuitenkin kaksilitraisen dieselin tehokkaammasta 163 hevosvoimaisesta versiosta ja kuusipykäläisestä automaattivaihteistosta, jotka kuuluvat Crosstourer -malliin vakiona.

Automaatti oikeastaan nostaa hintaa eniten, sillä sen polttoainetta tuhlaileva käytös nostaa päästöjen kautta autoveron osuutta. Perinteisenä momentinmuuntimella toimivana se unohtuu helposti hyrräämään pienellä vaihteella hyödyntämättä dieselin reipasta vääntöä.

Pitää toki muistaa, että C5 on suunniteltu ennen nykyistä downsizing-trendiä ja se kuuluu 1800 kiloisena luokkansa painavimpiin autoihin. Sammutusautomatiikkakin uupuu vielä ja koeajon kulutus nousi seitsemään litraan.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat