25.3.2022 Ajoneuvot Maistiainen: lataushybridi Citroën C5 X Plug-in Hybrid tarkoittaa monenlaista mukavuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Omituinen Citroën C5 X Plug-in Hybrid liitää kuin taikamattona hidastetöyssyn yli. Hetkeksi mieleen palautuvat kaasunestejousituksen kultaiset muistot. Ranskalaismerkin paluu D-segmenttiin tarkoittaa täysin uudenlaista autoa. Nyt samaan pakettiin on yhdistelty tarkoituksella sedanin, farmarin ja SUV:n linjoja – eikä muita korimalleja heru. Tuoreen lippulaivan 225-hevosvoimainen lataushybridi tuntee nimen Citroën C5 X Plug-in Hybrid.Moni merkki on jopa hylännyt perinteisen D-segmentin, ehkä nimekkäimpinä Ford Mondeo sekä Toyota Avensis, ja ranskalaiset rattaat ruksuttivat näkemään tässä mahdollisuuden kaapata asiakkaita. Ei pidä unohtaa, että Citroënilläkin oli tässä kohti mallistoa jo pidempään aukko edellisen C5:n poistuttua.Alkuperäinen kuvankaunis CXperience-konsepti on pitkällä matkallaan muuttanut keskustojen katujen loisteesta mökkiteiden mutavelleihin. Helmaa ympäröivän mustan muovin lisäksi autoon on lisätty myös maavaraa.Pituutta on luokkaan juurikin sopivat 4,8 metriä. Leveyttä löytyy tarkalleen 1 865 ja korkeutta 1 485 millimetriä.Moottori on esitellyt uuden C5 X -mallin jo kattavasti, joten tämän osalta ei tarvitse tehdä täydellistä kertausta. Itse asiassa sen hinnastokin on ollut selvillä jo jonkin aikaa. Nyt koeajossa on merkin uusi lippulaiva Citroën C5 X Plug-in Hybrid korkeimmalla Shine Pack -varustelulla noin 50 000 euron hintatasoa vastaavana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAdvanced Comfort -aktiivijousitusKatalonian pehmeäreunaisista, joskin hurjan korkeista, hidastetöyssyistä C5 X selviytyy hunajaisen sulavasti yhdellä liikkeellä. Näistä hetkistä tulee parhaimmillaan mieleen jopa merkin maineikas kaasunestejousitus.Onkin lähes huvittavaa, että haastavinta tälle uudelle alustalle tuntuvat olevan poikittaissaumat ja muut terävämmät pienet epätasaisuudet. Ne kun ovat tunnetusti kompastuskiviä juuri ilma- ja kaasunestejousituksille – syy miksi Citroënin kaasunestejousitetuissa malleissa oli usein kilpailijoita korkeampi rengasprofiili. Uuden Advanced Comfort -mukavuusjousituksen tapauksessa vika ei tosin liene teknologiassa, vaan hienosäädössä ja 19 tuuman vannekoossa.Lataushybridin säädettävällä iskunvaimennuksella varustettu Advanced Comfort -aktiivijousitus tarjoaa myös täysin käyttökelpoisen Sport-tilan, joka ei tee autosta kivirekeä, vaan sitä suorastaan haluaa hyödyntää mutkaisella tiestöllä pitämään korin liikkeet kurissa. Aktiivijousitus säätää jatkuvasti yksittäisiä iskunvaimentimia hallitakseen korin liikkeitä myös kuljettajan käytöksen ja tien profiilin mukaan. Jousituksen asetukset ja moottorin sekä vaihteiston toimintaan vaikuttavat ajotilat on naitettu yhteen, eikä niitä voi yhdistellä ristiin.Pehmeimmässä Comfort-ajotilassa löytyy hetkittäin jopa leijailevaa pehmeyttä, jota joko rakastaa tai vihaa. Kokonaisuudessaan jousitusmukavuus on hyvällä tolalla, vaikka pintapehmeyden puolella asiat voisivat olla vieläkin paremmin Citroënin mainostaman täysin ylivertaisen mukavuuden tavoitteiden täyttämiseksi.Mainittu säädettävillä iskunvaimentimilla varustettu Advanced Comfort -aktiivijousitus on vain lataushybridimallin varuste eikä sitä ole saatavilla muihin. Siitä löytyy hieman enemmän pehmeyttä kuin muun malliston Advanced Comfort -mukavuusjousituksesta, mutta valitettavasti aktiivijousituksen mukana tulevat aina suuret 19-tuumaiset vanteet vakiorengaskoon ollessa 17 tuumaa. Citroën C5 X Plug-in HybridHybridijärjestelmän polttomoottori on eristetty varsin hyvin suurimmassa osassa arjen tilanteita, mutta kovassa kiihdytyksessä koneen ääni kuitenkin kuuluu läpi selvästi. Lataushybridi onkin kaikin tavoin parhaimmillaan juuri täyssähköisesti edetessä.Jarrutuksissa jarrutusenergian talteenoton ja mekaanisen jarrun välinen raja tuntuu. Hidastaessa tietyn nopeuden kohdalla mekaaninen jarru nappaa hieman kiinni ja hidastuvuus kasvaa.Teoreettinen akkukoko on 12,4 kilowattituntia, jolla pääsimme koeajolenkin alussa 41 kilometriä pelkällä sähköllä varsin tyypillisissä ajo-olosuhteissa. Tämän jälkeen rannikolta vuorille mutkatiepätkiä reippaalla kaasujalalla noustessamme 80 kilometrin tyhjällä akulla ajetun osuuden keskikulutukseksi muodostui noin 6,6 l/100km. Jälkimmäinen ei vastaa kotimaan olosuhteita ja siihen nähden ajotietokoneen lukemat ovat hyviä.Lienee sanomattakin selvää, että lataushybridimallin 225-hevosvoiman tehot ovat reilut perheautoon. Itse asiassa jopa malliston pienimmällä moottorilla (PureTech 130) tulee toimeen, kunhan sietää korkeiden kierrosten korinaa kiihdytyksissä. Advanced Comfort -istuimetUutuuden ohjaamo onnistuu olemaan samaan aikaan tyylikäs, moderni ja säilyttämään perinteisiä painikkeita ja kytkimiä. Täysin uusi tietoviihdejärjestelmä on merkille iso parannus, mutta vaatii käyttäjältä kolmen sormen hipaisun ja yhden sormen pyyhkäisyn opettelun.Mittaristo on aina digitaalinen ja tietoviihdejärjestelmän kosketusnäytön koko 10 tai 12 tuumaa varustelusta riippuen. Kalliimpien varustetasojen kolmiulotteisen näkymän tarjoava suuri 12-tuumainen heijastusnäyttö on kieltämättä kiva ylellisyysvaruste. Mukavuutta löytyy myös erinomaisista Advanced Comfort -istuimista ainakin korkeampien varustetasojen ristiseläntuen säädöllä varustettuna. Näistä löytyy parhaimmissa varustetasoissa myös hieronta- ja tuuletustoiminto.Takapenkillä on 2 785 millimetrin akselivälin ansiosta suorastaan reilusti jalkatilaa ja kengätkin mahtuvat etuistuimen alle. Tästä syystä matalalla sijaitsevan istuimen reisitukikin riittää aikuiselle. Keskimittainen aikuinen mahtuu taakse vielä hyvin eikä pää ota kiinni kattoon auton sulavasta linjasta huolimatta.Tavaratilan lastausaukko on erittäin kätevän mallinen eikä nostokynnystä ole. Polttomoottoriversioissa on 545 litraa konttia, mutta lataushybridistä puuttuu kaikki välipohjan alle jäävä tila. Istuimet kaatamalla C5 X tarjoaa parhaimmillaan 1 640 litraa tavaratilaa.Lataushybridin odotetaan kattavan myynnistä jopa 80 prosenttia eikä tämä ole ensituntuman perusteella mikään ihme. Se on saatavilla edullisimmillaan 45 573 eurolla Feel Pack -varustelulla.Kaikkein halvin C5 X on 33 364 euroa maksava PureTech 130 Feel EAT8 Automaatti. Autoja on saatavilla Suomessakin selvästi alkuperäistä arviota aiemmin jo kesällä. Citroën lähtee nyt rikkomaan luokkien välisiä rajoja monenlaista mukavuutta tarjoamalla.Teksti ja kuvat: Henri Posa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä