12.4.2021

Isohkon kissan paluu uudella jousituksella – Citroën C5 X

Citroen C5 X

Uusi isohko kissa Citroën C5 X saapuu paikkaamaan malliston aukkoa. Sen mielenkiintoisin ominaisuus lienee Citroën Advanced Comfort -aktiivijousitus.

Citroën C5 X tulee merkin uudeksi lippulaivaksi paikkaamaan jo useiden vuosien ajan vaivannutta aukkoa, vaikka myöhästyikin hieman vuonna 2017 lupaillusta aikataulusta. Se asettuu sellaisia automalleja vastaan kuin konsernisisar Peugeot 508, Škoda Superb ja Volkswagen Passat. Tällä kertaa yhdellä korimallilla yhdistellään sedanin, viistoperän, farmarimallin ja SUV-mallien piirteitä – ehkä eräänlainen crossover tämäkin.

Nyt X-kirjaimella koristeltu C5 lupaa painottaa ennen kaikkea mukavuutta nykyisen Citroën Advanced Comfort -ohjelman kautta istuimista aktiivijousitukseen. Tietoviihdejärjestelmää ohjataan 12-tuumaisen kosketusnäytön kautta ja tavaratilaa tarjotaan 545 litraa. Voimalinjaksi on tulossa myös lataushybridivaihtoehto.

– Uudessa C5 X -mallissa Citroën on luonut kunnianhimoisen, isokokoisen auton matkustamiseen. Se on aito työkalu voittamaan puolelleen ne asiakkaat, jotka haluavat tutkia ja löytää maailmaa. Rohkea ja alkuperäinen tuote, joka ruumillistaa Citroënin keskeisimmän osaamisen: innovaation, huolenpidon ja ennen kaikkea mukavuuden, joka tässä mallissa on noussut eräänlaiseksi elämisen taiteeksi, sanoo Citroënin toimitusjohtaja Vincent Cobée.

Citroen C5 X

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Citroën C5 X

Uuden C5 X:n inspiraationlähteenä on toiminut, aina nimeä myöden, vuoden 2016 Pariisin autonäyttelyssä ensimmäisen kerran nähty CXperience -konseptiauto. Valitettavasti lopputulos on tehnyt aika monta kompromissia ja siirtynyt mökkiteiden SUV-luokan suuntaan arvokkaan eleganssin sijaan.

Ulkomitoiltaan C5 X sijoittuu suoraan luokkansa keskiöön 4 805 mm pituudella, 1 865 mm leveydellä ja 1 485 mm korkeudella. Esimerkiksi pituus osuu juuri Peugeot 508:n ja Škoda Superbin väliin. Akseliväliä on 2 785 millimetriä.

Citroen C5 X

Muoto tuo vahvimmin mieleen korotetun maavaran mökkitiefarmarin. Keula on varsin pitkä ja vyötärölinja korkealla.

Takaluukun muotoilussa on haettu selvästi vaikutteita aina DS Break -farmarimallista asti, mutta valot ovat lipsahtaneen vaakasuuntaan ja isoksi. Lastauskorkeuden kerrotaan jäävän kuitenkin matalaksi ja lastausaukon suureksi.

Citroen C5 X

12 tuumaa ja 545 litraa

Uutuuden sisätilojen tärkeimpinä toimintoina esitellään heijastusnäyttö sekä uusi 12-tuumaisen kosketusnäytön kautta hallittava tietoviihdejärjestelmä. Puhelin on peilattavissa myös langattomasti ja sen lataaminen sujuu langattomasti tai 4 usb-c-pistokkeen kautta. Tietoviihdejärjestelmä on päivitettävissä pilvipalvelun kautta.

Sisätilojen suunnittelussa on haettu avaraa tunnelmaa pelkistetyllä kojelaudalla, laajoilla auton ympäri kiertävillä ikkunapinnoilla sekä suurella lasikatolla. Äänieristystä autetaan laminoiduilla etu- ja takaikkunoilla. Advanced Comfort -mukavuusistuimet on tuotu myös uutuusmalliin.

Tavaratila on perusmuodossaan 545 litraa, mutta laajennettavissa istuimet kaatamalla 1 640 litran vetoisuuteen. Istuimet kaatamalla saavutetaan tasainen lattia ja myös tavaratilan muodon käytännöllisyyteen on kiinnitetty erityistä huomiota.

Citroen C5 X

Lataushybridissä Citroën Advanced Comfort -aktiivijousitus

Myyntiin tulee, ainakin alkuun, bensiini ja lataushybridiversio. Näistä lataushybridi tarjoaa 225 hevosvoimaa järjestelmätehoa ja sähköistä toimintamatkaa lupaillaan yli 50 kilometriä. Valmistajan mukaan lataushybridivoimalinja korostaa auton hiljaisuuteen ja mukavuuteen suuntautuvia vahvuuksia.

Tästä näkökulmasta onkin mielenkiintoista, että lataushybridimalli tuo tarjolle ensimmäistä kertaa Citroën Advanced Comfort -aktiivijousituksen. Se yhdistää Progressive Hydraulic Cushions -mukavuusjousitukseen iskunvaimennuksen kolmiasetuksisen säädön. Aika tulee näyttämään nostaako tämä ranskalaisen viiksimerkin mukavuuden uudelle tasolle – valmistaja haluaa ainakin näin viestiä.

Citroen C5 X

Täysin uusi C5 X tulee saataville sekä bensiinimoottorilla että lataushybridinä joskus vuoden 2021 toisella puoliskolla. Suomeen tämä isohko kissa rantautuu viimeisen vuosineljänneksen aikana.

Termi "iso kissa" varataan jatkossakin edustusautoille, jotka jatkavat lempinimen arvoista ylvästä linjaa. Tähän sukupuuhun kuuluu sellaisia automalleja, kuten DS, CX, XM ja C6. Ihan siihen joukkoon C5 X ei kuitenkaan kurota.

Kuvat ja lähde: Citroën

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat