6.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 508 GT Hybrid on huomaamaton hybridi, mutta pientä viimeistelyä kaivataan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 508 GT Hybrid on kaikkien aikojen tehokkaimman sarjavalmistetun leijonakeulan, 3008 Hybrid4:n ohella aloituspotku ladattavien hybridien markkinoille. Hyvää: voimalinja, tavaratilaa rokotettu vain vähän. Huonoa: takajousituksen toiminta, käyttöliittymän suomennokset. Peugeot 3008 Hybrid4:stä poiketen Peugeot 508 GT Hybrid on hybridinä aina etuvetoinen. Voimalinja koostuu 180-hevosvoimaisesta 1,6-litraisesta bensiinimoottorista, jonka perässä on 110-hevosvoimainen sähkömoottori. Voimaa etupyörille välittää kahdeksanportainen automaattivaihteisto. 11,8 kWh:n ajoakku on sijoitettu tavaratilan alle, mutta vetoisuus vähenee varsin kohtuullisesti 463 litrasta 431 litraan. Toinen mittamuutos on polttoainesäiliössä: bensiinimallissa tankkiin mahtuu 62, hybridissä 43 litraa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hybridihyppykeppi Tavaratilan suurin rasite kohdistuukin yllättäen jousitukseen. Jo ensikoeajossa kritisoimme rajuja ulosjoustoja kahden hengen kuormalla. Kotimaassa kyydissä oli parhaimmillaan kolme henkeä ja tavaratila lähes täynnä, jolloin auton takapää suorastaan villiintyi. Kun tavallinen 508 keinahtelee eleettömästi ja pehmeästi kuoppien yli, hybridin reaktio on täysin vastakkainen: perä pohjaa erittäin herkästi, ja siitä seuraava heilahdus on todella raju. Miten lie farmarimallin laita, johon tavaraa saa kyytiin vieläkin enemmän? Sen sijaan ensikoeajossa esiintynyttä pintakovuutta ei ilmentynyt ennen aivan terävimpiä töyssyjä. Jarrutuntumakaan ei ole hybridien pahimmasta päästä. Levyjarrujen mukaantulon energian talteenoton kaveriksi huomaa yhä, mutta terävään välialueeseen tottuu nopeasti. Moitteeton voimalinja Voimalinjan työskentely on onneksi saumatonta. Hybriditilassa potkua löytyy tarpeeksi tiukempaankin ajoon, eikä automaattivaihteiston toiminnassakaan ole moitittavaa. Täysin sähköisen electric-ajotilan turvin autolla voi ajaa oikeasti polttomoottorin puuttumatta peliin; tämäkään ei ole itsestäänselvyys sähköistettyjen autojen parissa. Akkua voi säästää halutessaan e-Save -toiminnolla esimerkiksi kaupunkiajoon. Akun varaus esitetään mittaristossa loogisesti samanlaisella palkilla kuin polttoaineen määräkin, mutta vastakkaisella puolella. Täysin sähköiseksi toimintamatkaksi luvataan 48 kilometriä. Käytännön yritykset jäivät 40 kilometrin paikkeille, mikä ei ole huono suoritus sekään. Sähkömoottorin teho tuntuu lukemiaan suuremmalta, työmatka-ajossa lisätehoa jää harvoin kaipaamaan. 10-tuumaiselta kosketusnäytöltä voi tarkastella energiankulutusta, etsiä lähimpiä latauspisteitä ja seurata energiavirtaa ajon aikana – jos löytää oikeat toiminnot. Energiavirta-näkymän saa esille kohdasta ’’Virtaamav’’, kulutushistorian puolestaan paikasta ’’Puhelutiedot’’. Latausasemat löytyvät hieman loogisemmin kohdasta ’’Lataus’’. Toivottavasti käyttöliittymä on jo saanut päivityksen mukana kielikurssin. Mainittakoon vielä, että navigoinnin ääniasetukset kulkevat nimellä "Laulumusiik"... Edullisimmillaan 508 Hybridin saa Allure-varustetasolla 43 974 euron hintaan, farmarimalli SW:n halvin latausversio starttaa 45 359 eurosta. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV Hinta alkaen 48 502 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 730 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 81 kW (110 hv). Teho 133 kW (180 hv), 6000 r/min Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 11,8 / 9,3 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 48 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 34 g/km Mitat pituus 4750 mm, leveys 1859 mm, korkeus 1403 mm, akseliväli 2793 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1330 / 745 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku