6.7.2020

Koeajo: Peugeot 508 GT Hybrid on huomaamaton hybridi, mutta pientä viimeistelyä kaivataan

Peugeot 508 GT Hybrid

Peugeot 508 GT Hybrid on kaikkien aikojen tehokkaimman sarjavalmistetun leijonakeulan, 3008 Hybrid4:n ohella aloituspotku ladattavien hybridien markkinoille. Hyvää: voimalinja, tavaratilaa rokotettu vain vähän. Huonoa: takajousituksen toiminta, käyttöliittymän suomennokset.

Peugeot 3008 Hybrid4:stä poiketen Peugeot 508 GT Hybrid on hybridinä aina etuvetoinen. Voimalinja koostuu 180-hevosvoimaisesta 1,6-litraisesta bensiinimoottorista, jonka perässä on 110-hevosvoimainen sähkömoottori. Voimaa etupyörille välittää kahdeksanportainen automaattivaihteisto.

Peugeot 508 GT Hybrid

11,8 kWh:n ajoakku on sijoitettu tavaratilan alle, mutta vetoisuus vähenee varsin kohtuullisesti 463 litrasta 431 litraan. Toinen mittamuutos on polttoainesäiliössä: bensiinimallissa tankkiin mahtuu 62, hybridissä 43 litraa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hybridihyppykeppi

Tavaratilan suurin rasite kohdistuukin yllättäen jousitukseen. Jo ensikoeajossa kritisoimme rajuja ulosjoustoja kahden hengen kuormalla. Kotimaassa kyydissä oli parhaimmillaan kolme henkeä ja tavaratila lähes täynnä, jolloin auton takapää suorastaan villiintyi.

Kun tavallinen 508 keinahtelee eleettömästi ja pehmeästi kuoppien yli, hybridin reaktio on täysin vastakkainen: perä pohjaa erittäin herkästi, ja siitä seuraava heilahdus on todella raju. Miten lie farmarimallin laita, johon tavaraa saa kyytiin vieläkin enemmän?

Peugeot 508 GT Hybrid

Sen sijaan ensikoeajossa esiintynyttä pintakovuutta ei ilmentynyt ennen aivan terävimpiä töyssyjä. Jarrutuntumakaan ei ole hybridien pahimmasta päästä. Levyjarrujen mukaantulon energian talteenoton kaveriksi huomaa yhä, mutta terävään välialueeseen tottuu nopeasti.

Moitteeton voimalinja

Voimalinjan työskentely on onneksi saumatonta. Hybriditilassa potkua löytyy tarpeeksi tiukempaankin ajoon, eikä automaattivaihteiston toiminnassakaan ole moitittavaa. Täysin sähköisen electric-ajotilan turvin autolla voi ajaa oikeasti polttomoottorin puuttumatta peliin; tämäkään ei ole itsestäänselvyys sähköistettyjen autojen parissa.

Peugeot 508 GT Hybrid

Akkua voi säästää halutessaan e-Save -toiminnolla esimerkiksi kaupunkiajoon. Akun varaus esitetään mittaristossa loogisesti samanlaisella palkilla kuin polttoaineen määräkin, mutta vastakkaisella puolella.

Peugeot 508 GT Hybrid

Täysin sähköiseksi toimintamatkaksi luvataan 48 kilometriä. Käytännön yritykset jäivät 40 kilometrin paikkeille, mikä ei ole huono suoritus sekään. Sähkömoottorin teho tuntuu lukemiaan suuremmalta, työmatka-ajossa lisätehoa jää harvoin kaipaamaan.

Peugeot 508 GT Hybrid

10-tuumaiselta kosketusnäytöltä voi tarkastella energiankulutusta, etsiä lähimpiä latauspisteitä ja seurata energiavirtaa ajon aikana – jos löytää oikeat toiminnot. Energiavirta-näkymän saa esille kohdasta ’’Virtaamav’’, kulutushistorian puolestaan paikasta ’’Puhelutiedot’’. Latausasemat löytyvät hieman loogisemmin kohdasta ’’Lataus’’. Toivottavasti käyttöliittymä on jo saanut päivityksen mukana kielikurssin. Mainittakoon vielä, että navigoinnin ääniasetukset kulkevat nimellä "Laulumusiik"...

Edullisimmillaan 508 Hybridin saa Allure-varustetasolla 43 974 euron hintaan, farmarimalli SW:n halvin latausversio starttaa 45 359 eurosta.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV

Hinta alkaen

48 502 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

52 730 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 81 kW (110 hv).

Teho

133 kW (180 hv), 6000 r/min

Vääntö

300 Nm (3000 r/min)

Vääntö

300 Nm (3000 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 11,8 / 9,3 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A).

Toimintamatka

48 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

165 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,3 s

Huippunopeus

230 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,5 (yhd.)

CO2-päästöt

34 g/km

Mitat

pituus 4750 mm, leveys 1859 mm, korkeus 1403 mm, akseliväli 2793 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1330 / 745 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat