7.2.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot 3008 Hybrid4 on tavallaan ekoauto, ja silti se on valmistajansa historian tehokkain Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeotin uusi nelivetohybridi antaa vakuuttavan ensivaikutelman. Peugeotin hybridipanostuksen kärki on nelivetoinen ja ladattava versio tutusta 3008-katumaasturista. Peugeot 3008 Hybrid4 kantaa valmistajansa kaikkien aikojen tehokkaimman katuauton titteliä, sillä 1,6-litraisen bensiinimoottorin (200hv) lisäksi etenemiseen osallistuvat kaksi sähkömoottoria: edessä 110 ja takana 113 hevosvoimaa. Monimutkaisen yhteenlaskun tuloksena järjestelmän yhteisteho on komeat 300 hevosvoimaa. Vertailun vuoksi esimerkiksi B-ryhmän rallihirviö 205 T16:sta katuversio tuotti vain 200 hevosvoimaa. Näin se maailma muuttuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keveää liikkumista Peugeot 3008 Hybrid4 liikkuukin varsin keveästi, myös täyssähkötilassa. Silloin toimintamatkaa kertyy WLTP-mittauksen mukaan 56–59 kilometriä, kiitos 13,2 kilowattitunnin ajoakun. Valmistaja tosin ei ilmoita, onko kapasiteetti käytettävää vai teoreettista tyyppiä, mutta tarkennamme asian jos tehtaalta tiedon saamme. Kokonaisuutena ladattava Peugeot 3008 jättää positiivisen ennakkovaikutelman – aivan kuten sisarmallinsa Opel Grandland X PHEV tai DS 7 E-Tense. Hiotumpi vaihtoehto Peugeot 3008 Hybrid 4 on paljon hiotumpi tuote kuin samalla koeajomatkalla ajamamme etuvetoinen Peugeot 508 Hybrid. 3008:n jarrutuntuma on luonnollisempi ja alustakin kantaa auton 1915 kilon omamassan paremmin kuin helposti pohjaavassa 508:ssa. Vaikka 508 onkin modernimman ja ylevämmän oloinen auto, menisi ensikoeajon perusteella oma valinta ehdottomasti nelivetoisen 3008 Hybrid4:n puoleen. Toki aina GT-varustellun 3008 Hybrid4:n hinnat alkavat 49 388 eurosta, kun 508 Hybridin saa huokeammalla Allure-varustelulla jo 43 974 eurolla. Kummankin Peugeotin akku latautuu yksivaiheisesti, enimmillään latausteho on 7,4 kilowattia (1x32A). Suomeen sekä 508 Hybrid että 3008 Hybrid4 saapuvat jo maaliskuussa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta