7.2.2020

Maistiainen: Peugeot 3008 Hybrid4 on tavallaan ekoauto, ja silti se on valmistajansa historian tehokkain

Peugeotin uusi nelivetohybridi antaa vakuuttavan ensivaikutelman.

Peugeotin hybridipanostuksen kärki on nelivetoinen ja ladattava versio tutusta 3008-katumaasturista. Peugeot 3008 Hybrid4 kantaa valmistajansa kaikkien aikojen tehokkaimman katuauton titteliä, sillä 1,6-litraisen bensiinimoottorin (200hv) lisäksi etenemiseen osallistuvat kaksi sähkömoottoria: edessä 110 ja takana 113 hevosvoimaa. Monimutkaisen yhteenlaskun tuloksena järjestelmän yhteisteho on komeat 300 hevosvoimaa. Vertailun vuoksi esimerkiksi B-ryhmän rallihirviö 205 T16:sta katuversio tuotti vain 200 hevosvoimaa. Näin se maailma muuttuu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Keveää liikkumista

Peugeot 3008 Hybrid4

Peugeot 3008 Hybrid4 liikkuukin varsin keveästi, myös täyssähkötilassa. Silloin toimintamatkaa kertyy WLTP-mittauksen mukaan 56–59 kilometriä, kiitos 13,2 kilowattitunnin ajoakun. Valmistaja tosin ei ilmoita, onko kapasiteetti käytettävää vai teoreettista tyyppiä, mutta tarkennamme asian jos tehtaalta tiedon saamme.

Kokonaisuutena ladattava Peugeot 3008 jättää positiivisen ennakkovaikutelman – aivan kuten sisarmallinsa Opel Grandland X PHEV tai DS 7 E-Tense.

Hiotumpi vaihtoehto

Peugeot 3008 Hybrid4

Peugeot 3008 Hybrid 4 on paljon hiotumpi tuote kuin samalla koeajomatkalla ajamamme etuvetoinen Peugeot 508 Hybrid. 3008:n jarrutuntuma on luonnollisempi ja alustakin kantaa auton 1915 kilon omamassan paremmin kuin helposti pohjaavassa 508:ssa. Vaikka 508 onkin modernimman ja ylevämmän oloinen auto, menisi ensikoeajon perusteella oma valinta ehdottomasti nelivetoisen 3008 Hybrid4:n puoleen. Toki aina GT-varustellun 3008 Hybrid4:n hinnat alkavat 49 388 eurosta, kun 508 Hybridin saa huokeammalla Allure-varustelulla jo 43 974 eurolla.

Kummankin Peugeotin akku latautuu yksivaiheisesti, enimmillään latausteho on 7,4 kilowattia (1x32A). Suomeen sekä 508 Hybrid että 3008 Hybrid4 saapuvat jo maaliskuussa.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat