7.2.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot 3008 Hybrid4 on tavallaan ekoauto, ja silti se on valmistajansa historian tehokkain Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeotin uusi nelivetohybridi antaa vakuuttavan ensivaikutelman. Peugeotin hybridipanostuksen kärki on nelivetoinen ja ladattava versio tutusta 3008-katumaasturista. Peugeot 3008 Hybrid4 kantaa valmistajansa kaikkien aikojen tehokkaimman katuauton titteliä, sillä 1,6-litraisen bensiinimoottorin (200hv) lisäksi etenemiseen osallistuvat kaksi sähkömoottoria: edessä 110 ja takana 113 hevosvoimaa. Monimutkaisen yhteenlaskun tuloksena järjestelmän yhteisteho on komeat 300 hevosvoimaa. Vertailun vuoksi esimerkiksi B-ryhmän rallihirviö 205 T16:sta katuversio tuotti vain 200 hevosvoimaa. Näin se maailma muuttuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keveää liikkumista Peugeot 3008 Hybrid4 liikkuukin varsin keveästi, myös täyssähkötilassa. Silloin toimintamatkaa kertyy WLTP-mittauksen mukaan 56–59 kilometriä, kiitos 13,2 kilowattitunnin ajoakun. Valmistaja tosin ei ilmoita, onko kapasiteetti käytettävää vai teoreettista tyyppiä, mutta tarkennamme asian jos tehtaalta tiedon saamme. Kokonaisuutena ladattava Peugeot 3008 jättää positiivisen ennakkovaikutelman – aivan kuten sisarmallinsa Opel Grandland X PHEV tai DS 7 E-Tense. Hiotumpi vaihtoehto Peugeot 3008 Hybrid 4 on paljon hiotumpi tuote kuin samalla koeajomatkalla ajamamme etuvetoinen Peugeot 508 Hybrid. 3008:n jarrutuntuma on luonnollisempi ja alustakin kantaa auton 1915 kilon omamassan paremmin kuin helposti pohjaavassa 508:ssa. Vaikka 508 onkin modernimman ja ylevämmän oloinen auto, menisi ensikoeajon perusteella oma valinta ehdottomasti nelivetoisen 3008 Hybrid4:n puoleen. Toki aina GT-varustellun 3008 Hybrid4:n hinnat alkavat 49 388 eurosta, kun 508 Hybridin saa huokeammalla Allure-varustelulla jo 43 974 eurolla. Kummankin Peugeotin akku latautuu yksivaiheisesti, enimmillään latausteho on 7,4 kilowattia (1x32A). Suomeen sekä 508 Hybrid että 3008 Hybrid4 saapuvat jo maaliskuussa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan