Ajoneuvot | Koeajo | 6.2.2020

Maistiainen: Peugeot 508 SW Hybrid – vihdoinkin sähkövoimaa

Peugeot 508 Hybrid aloittaa ranskalaisvalmistajan hybridimallien uuden aikakauden.

Jaa artikkeli

Peugeotin ladattavia hybridimalleja on odotettu jo jonkin aikaa, ja vihdoin 508 Hybrid sekä nelivetoinen 3008 Hybrid4 ovat saapumassa kauppoihin. Aloitamme mallistoon tutustumisen 508-mallista, jonka ladattavaa versiota tarjotaan sekä viistoperäiseen että SW-farmarikoriin.

Peugeot 508 Hybrid liikkuu 1,6-litraisen bensiinimoottorin ja sähkökoneen avustuksella. Turboahdettu polttomoottori tuottaa 180 hevosvoiman tehon, sähkövoimaa taas löytyy 110 hevosvoimaa. Kahden voimanlähteen yhteisteho yltää 225 hevosvoimaan. Sen turvin 508 liikkuu vaivattomasti, joskaan ei poikkeuksellisen rivakasti. Täyssähköajolla 508 liikkuu vaivatta, eikä polttomoottorin tahantonta käynnistymistä tarvitse pelätä.

Peugeot 508 SW Hybrid

Tuntuu tutulta

11,8 kilowattituntinen akku lupaa WLTP-mittauksella viistoperälle 49–54 kilometrin toimintamatkaa ja 508 SW -farmarille 47–52 km. Ensikoeajolla emme saaneet tarkkaa vahvistusta toimintamatkaan tai kulutukseen, vaan päähavainnot koskevat auton ajettavuutta ja hybridijärjestelmän toimivuutta.

Pääosin Hybrid-versio noudattaa tavallisen 508-mallin piirteitä, mutta erojakin on. Voimanlähteen vaihtelua ajonaikana ei juuri huomaa, mutta hybridiversion jarrutuntuma antaa syitä moitteelle.

Peugeot 508 SW Hybrid

…mutta parannettavaa on

Jarrujärjestelmä on toteutettu hyvin konservatiivisesti: jarrupolkimen liikeradan alkumatka ohjaa energian talteenottoa ja vasta sen jälkeen vuorossa ovat hydrauliset levyjarrut. Toisin sanoen poljintuntuma on epämääräinen ja polkimen liikerata kohtalaisen pitkä, mitä korostaa vielä pieni viive reagoinnissa. Kyse on millimetreistä ja -sekunneista, mutta näissä asioissa ihmisvartalo on huipputarkka aistimaan epämääräisyyksiä. Parhaimmat hybridi- ja täyssähköautojen jarrujärjestelmät ovat jo täyssähköisiä (brake-by-wire) ja jako energiaa talteen ottavan moottorijarrutuksen ja levyjarrujen välillä tehdään ohjelmistolla, kuljettajalle tuntuma on aina sama.

Peugeot 508 SW Hybrid

Toinen Peugeot 508 SW Hybridissä mietityttävä seikka on auton alustan toimivuus: hybridijärjestelmän lisämassa tuntuu napakampana alustan toimintana, mutta siitä huolimatta taka-akselin iskunvaimennus tuntuu jo lastaamattomalla autolla riittämättömältä. Todisteena tästä on tavaratilan verho, joka nousi hidastetöyssyssä pohjaamisen seurauksena yläasentoon. Miten käy, kun 508 SW Hybridin lastaa mökkimatkaa varten täyteen?

Peugeot 508 SW Hybrid

508 Hybrid -mallit ovat saaneet uuden energiankulutuksesta kertovan valikon kosketusnäyttöön.

Jaa artikkeli

Keskustelu