6.2.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot 508 SW Hybrid – vihdoinkin sähkövoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 508 Hybrid aloittaa ranskalaisvalmistajan hybridimallien uuden aikakauden. Peugeotin ladattavia hybridimalleja on odotettu jo jonkin aikaa, ja vihdoin 508 Hybrid sekä nelivetoinen 3008 Hybrid4 ovat saapumassa kauppoihin. Aloitamme mallistoon tutustumisen 508-mallista, jonka ladattavaa versiota tarjotaan sekä viistoperäiseen että SW-farmarikoriin. Peugeot 508 Hybrid liikkuu 1,6-litraisen bensiinimoottorin ja sähkökoneen avustuksella. Turboahdettu polttomoottori tuottaa 180 hevosvoiman tehon, sähkövoimaa taas löytyy 110 hevosvoimaa. Kahden voimanlähteen yhteisteho yltää 225 hevosvoimaan. Sen turvin 508 liikkuu vaivattomasti, joskaan ei poikkeuksellisen rivakasti. Täyssähköajolla 508 liikkuu vaivatta, eikä polttomoottorin tahantonta käynnistymistä tarvitse pelätä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuntuu tutulta 11,8 kilowattituntinen akku lupaa WLTP-mittauksella viistoperälle 49–54 kilometrin toimintamatkaa ja 508 SW -farmarille 47–52 km. Ensikoeajolla emme saaneet tarkkaa vahvistusta toimintamatkaan tai kulutukseen, vaan päähavainnot koskevat auton ajettavuutta ja hybridijärjestelmän toimivuutta. Pääosin Hybrid-versio noudattaa tavallisen 508-mallin piirteitä, mutta erojakin on. Voimanlähteen vaihtelua ajonaikana ei juuri huomaa, mutta hybridiversion jarrutuntuma antaa syitä moitteelle. …mutta parannettavaa on Jarrujärjestelmä on toteutettu hyvin konservatiivisesti: jarrupolkimen liikeradan alkumatka ohjaa energian talteenottoa ja vasta sen jälkeen vuorossa ovat hydrauliset levyjarrut. Toisin sanoen poljintuntuma on epämääräinen ja polkimen liikerata kohtalaisen pitkä, mitä korostaa vielä pieni viive reagoinnissa. Kyse on millimetreistä ja -sekunneista, mutta näissä asioissa ihmisvartalo on huipputarkka aistimaan epämääräisyyksiä. Parhaimmat hybridi- ja täyssähköautojen jarrujärjestelmät ovat jo täyssähköisiä (brake-by-wire) ja jako energiaa talteen ottavan moottorijarrutuksen ja levyjarrujen välillä tehdään ohjelmistolla, kuljettajalle tuntuma on aina sama. Toinen Peugeot 508 SW Hybridissä mietityttävä seikka on auton alustan toimivuus: hybridijärjestelmän lisämassa tuntuu napakampana alustan toimintana, mutta siitä huolimatta taka-akselin iskunvaimennus tuntuu jo lastaamattomalla autolla riittämättömältä. Todisteena tästä on tavaratilan verho, joka nousi hidastetöyssyssä pohjaamisen seurauksena yläasentoon. Miten käy, kun 508 SW Hybridin lastaa mökkimatkaa varten täyteen? 508 Hybrid -mallit ovat saaneet uuden energiankulutuksesta kertovan valikon kosketusnäyttöön. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku