6.2.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot 508 SW Hybrid – vihdoinkin sähkövoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 508 Hybrid aloittaa ranskalaisvalmistajan hybridimallien uuden aikakauden. Peugeotin ladattavia hybridimalleja on odotettu jo jonkin aikaa, ja vihdoin 508 Hybrid sekä nelivetoinen 3008 Hybrid4 ovat saapumassa kauppoihin. Aloitamme mallistoon tutustumisen 508-mallista, jonka ladattavaa versiota tarjotaan sekä viistoperäiseen että SW-farmarikoriin. Peugeot 508 Hybrid liikkuu 1,6-litraisen bensiinimoottorin ja sähkökoneen avustuksella. Turboahdettu polttomoottori tuottaa 180 hevosvoiman tehon, sähkövoimaa taas löytyy 110 hevosvoimaa. Kahden voimanlähteen yhteisteho yltää 225 hevosvoimaan. Sen turvin 508 liikkuu vaivattomasti, joskaan ei poikkeuksellisen rivakasti. Täyssähköajolla 508 liikkuu vaivatta, eikä polttomoottorin tahantonta käynnistymistä tarvitse pelätä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuntuu tutulta 11,8 kilowattituntinen akku lupaa WLTP-mittauksella viistoperälle 49–54 kilometrin toimintamatkaa ja 508 SW -farmarille 47–52 km. Ensikoeajolla emme saaneet tarkkaa vahvistusta toimintamatkaan tai kulutukseen, vaan päähavainnot koskevat auton ajettavuutta ja hybridijärjestelmän toimivuutta. Pääosin Hybrid-versio noudattaa tavallisen 508-mallin piirteitä, mutta erojakin on. Voimanlähteen vaihtelua ajonaikana ei juuri huomaa, mutta hybridiversion jarrutuntuma antaa syitä moitteelle. …mutta parannettavaa on Jarrujärjestelmä on toteutettu hyvin konservatiivisesti: jarrupolkimen liikeradan alkumatka ohjaa energian talteenottoa ja vasta sen jälkeen vuorossa ovat hydrauliset levyjarrut. Toisin sanoen poljintuntuma on epämääräinen ja polkimen liikerata kohtalaisen pitkä, mitä korostaa vielä pieni viive reagoinnissa. Kyse on millimetreistä ja -sekunneista, mutta näissä asioissa ihmisvartalo on huipputarkka aistimaan epämääräisyyksiä. Parhaimmat hybridi- ja täyssähköautojen jarrujärjestelmät ovat jo täyssähköisiä (brake-by-wire) ja jako energiaa talteen ottavan moottorijarrutuksen ja levyjarrujen välillä tehdään ohjelmistolla, kuljettajalle tuntuma on aina sama. Toinen Peugeot 508 SW Hybridissä mietityttävä seikka on auton alustan toimivuus: hybridijärjestelmän lisämassa tuntuu napakampana alustan toimintana, mutta siitä huolimatta taka-akselin iskunvaimennus tuntuu jo lastaamattomalla autolla riittämättömältä. Todisteena tästä on tavaratilan verho, joka nousi hidastetöyssyssä pohjaamisen seurauksena yläasentoon. Miten käy, kun 508 SW Hybridin lastaa mökkimatkaa varten täyteen? 508 Hybrid -mallit ovat saaneet uuden energiankulutuksesta kertovan valikon kosketusnäyttöön. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe