Koeajo: tyylillä ladattu hybridi – DS 7 Crossback E-tense 4×4
Luksuksella ladattu DS 7 Crossback E-tense 4×4 säikäyttää vain hinnallaan. Hyvää: voimalinja, tyyli ja mukavuus, pitkä takuu. Huonoa: hinta verrattuna polttomoottoriversioihin.
PSA-ryhmän strategiassa on selkeä jako sähköistämisen suhteen. Pienemmät automallit saavat täyssähköiset versiot, kookkaampien EMP2-alustaisten mallien luottaessa lataushybrideihin. DS 7 Crossback E-tense 4×4 on tuoreen ranskalaismerkin vastine jälkimmäiseen tilaukseen, kookkaan 7 Crossbackin saadessa vihdoin latauspistokkeen ja sähköisesti toteutetun nelivedon.
Ripeässä tahdissa uuden malliston itselleen rakentanut DS on vihdoin löytänyt asemansa pykälän verran edustuksellisempana merkkinä PSA:n merkkiportfoliossa. DS 7 Crossback onkin upea ilmestys erityisesti täysin varusteltuna, sillä jo etu- ja takavalot erottavat auton parkkipaikan harmaasta massasta. Sisällä tunnelma on sopivan hienostunut, nahkaverhoilun ja erilaisten yksityiskohtien tuodessa uutta twistiä PSA:n tuttuihin ratkaisuihin.
Lataamalla luksusta
DS:ksi sähköistäminen lausutaan E-tense, joka esiintyy myös DS 3 Crossbackin täyssähköversion mallinimessä. DS 7 Crossbackin -tyyliseen edustukselliseen katumaasturiin lataushybridivoimalinja sopii hienosti. Sähkön voi halutessaan säästää kaupunkiajoa varten. Sähköajossa parasta on äänettömyys ja DS on kiinnittänyt huomiota myös jalankulkijoiden varoittamiseen käytetyn huomioäänen eristämiseen pois matkustamosta.
1,6-litraisen 200 hevosvoiman PureTech-bensiinimoottorin lisäksi menoa höystetään kahdella sähkömoottorilla (81 kW/320 Nm edessä, 83 kW/166 Nm takana). Järjestelmän yhteisteho on 300 hv (223 kW) ja yhteisvääntö 520 Nm. Etuakselille voima välittyy kahdeksanpykäläisen automaattivaihteiston kautta, taka-akselin ollessa sähkömoottorin yksinoikeutta. Kahden sähkömoottorin ansiosta eteneminen sähköllä on ripeää ja vaivatonta, polttomoottorin muistuttaessa itsestään välillä hienoisena värinänä.
DS 7 Crossback E-tense 4×4:n akusto on 13,2 kilowattituntia ja yhdellä latauksella voi ajaa parhaimmillaan 58 km WLTP-syklillä mitattuna. Lataaminen tapahtuu Type 2 -pistokkeella parhaimmillaan 0–100% kahdessa tunnissa (7,4 kW 1x32A), 8A-kotitöpselistä puolestaan 7,5 tunnissa. Bensiinitankki on kutistunut 43 litraan, mutta tavaratila on säilynyt 555 litrassa, sillä akusto on sijoitettu takaistuinten alle. Matkustamon tiloista ei onneksi ole tingitty. Sähköajon huippunopeus on 130 km/h.
Muodin hinta
DS 7 Crossback E-tense 4×4:n suurin kankeus saattaa olla hinta, joka asettuu varustelusta ja vertailukohdasta riippuen noin 10 000 euroa polttomoottorimallien yläpuolelle. Vastapainoksi saa toki nelivedon ja enemmän voimalinjaa, mutta loikka tuntuu melkoiselta. DS:n sähköistettyjä E-tense-malleja koskee sama 7 vuoden kilometrirajaton takuu kuin merkin muitakin nykymalleja.
DS 7 Crossback E-tense 4×4:n hinnat alkavat 54 339 eurosta ja autoja voi bongailla Suomen katukuvasta helmikuusta alkaen.