15.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: tyylillä ladattu hybridi – DS 7 Crossback E-tense 4×4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luksuksella ladattu DS 7 Crossback E-tense 4x4 säikäyttää vain hinnallaan. Hyvää: voimalinja, tyyli ja mukavuus, pitkä takuu. Huonoa: hinta verrattuna polttomoottoriversioihin. PSA-ryhmän strategiassa on selkeä jako sähköistämisen suhteen. Pienemmät automallit saavat täyssähköiset versiot, kookkaampien EMP2-alustaisten mallien luottaessa lataushybrideihin. DS 7 Crossback E-tense 4x4 on tuoreen ranskalaismerkin vastine jälkimmäiseen tilaukseen, kookkaan 7 Crossbackin saadessa vihdoin latauspistokkeen ja sähköisesti toteutetun nelivedon.Ripeässä tahdissa uuden malliston itselleen rakentanut DS on vihdoin löytänyt asemansa pykälän verran edustuksellisempana merkkinä PSA:n merkkiportfoliossa. DS 7 Crossback onkin upea ilmestys erityisesti täysin varusteltuna, sillä jo etu- ja takavalot erottavat auton parkkipaikan harmaasta massasta. Sisällä tunnelma on sopivan hienostunut, nahkaverhoilun ja erilaisten yksityiskohtien tuodessa uutta twistiä PSA:n tuttuihin ratkaisuihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataamalla luksustaDS:ksi sähköistäminen lausutaan E-tense, joka esiintyy myös DS 3 Crossbackin täyssähköversion mallinimessä. DS 7 Crossbackin -tyyliseen edustukselliseen katumaasturiin lataushybridivoimalinja sopii hienosti. Sähkön voi halutessaan säästää kaupunkiajoa varten. Sähköajossa parasta on äänettömyys ja DS on kiinnittänyt huomiota myös jalankulkijoiden varoittamiseen käytetyn huomioäänen eristämiseen pois matkustamosta. 1,6-litraisen 200 hevosvoiman PureTech-bensiinimoottorin lisäksi menoa höystetään kahdella sähkömoottorilla (81 kW/320 Nm edessä, 83 kW/166 Nm takana). Järjestelmän yhteisteho on 300 hv (223 kW) ja yhteisvääntö 520 Nm. Etuakselille voima välittyy kahdeksanpykäläisen automaattivaihteiston kautta, taka-akselin ollessa sähkömoottorin yksinoikeutta. Kahden sähkömoottorin ansiosta eteneminen sähköllä on ripeää ja vaivatonta, polttomoottorin muistuttaessa itsestään välillä hienoisena värinänä.DS 7 Crossback E-tense 4x4:n akusto on 13,2 kilowattituntia ja yhdellä latauksella voi ajaa parhaimmillaan 58 km WLTP-syklillä mitattuna. Lataaminen tapahtuu Type 2 -pistokkeella parhaimmillaan 0–100% kahdessa tunnissa (7,4 kW 1x32A), 8A-kotitöpselistä puolestaan 7,5 tunnissa. Bensiinitankki on kutistunut 43 litraan, mutta tavaratila on säilynyt 555 litrassa, sillä akusto on sijoitettu takaistuinten alle. Matkustamon tiloista ei onneksi ole tingitty. Sähköajon huippunopeus on 130 km/h.Muodin hintaDS 7 Crossback E-tense 4x4:n suurin kankeus saattaa olla hinta, joka asettuu varustelusta ja vertailukohdasta riippuen noin 10 000 euroa polttomoottorimallien yläpuolelle. Vastapainoksi saa toki nelivedon ja enemmän voimalinjaa, mutta loikka tuntuu melkoiselta. DS:n sähköistettyjä E-tense-malleja koskee sama 7 vuoden kilometrirajaton takuu kuin merkin muitakin nykymalleja. DS 7 Crossback E-tense 4x4:n hinnat alkavat 54 339 eurosta ja autoja voi bongailla Suomen katukuvasta helmikuusta alkaen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic Hinta alkaen 67 294 € Moottori Ladattava hybridi. Bensiinimoottori 1 598 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 147 kW (200 hv), 6000 r/min Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Akku 13,2 kWh litiumioni takaistuinten alla. Toimintamatka 58 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 221 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,3 (yhd.) CO2-päästöt 30 g/km Mitat pituus 4573 mm, leveys 1906 mm, korkeus 1621 mm, akseliväli 2738 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Muu tieto Sähkömoottorit edessä/takana 81+83 kW (110+112 hv), 320+166 Nm. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla