15.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: tyylillä ladattu hybridi – DS 7 Crossback E-tense 4×4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luksuksella ladattu DS 7 Crossback E-tense 4x4 säikäyttää vain hinnallaan. Hyvää: voimalinja, tyyli ja mukavuus, pitkä takuu. Huonoa: hinta verrattuna polttomoottoriversioihin. PSA-ryhmän strategiassa on selkeä jako sähköistämisen suhteen. Pienemmät automallit saavat täyssähköiset versiot, kookkaampien EMP2-alustaisten mallien luottaessa lataushybrideihin. DS 7 Crossback E-tense 4x4 on tuoreen ranskalaismerkin vastine jälkimmäiseen tilaukseen, kookkaan 7 Crossbackin saadessa vihdoin latauspistokkeen ja sähköisesti toteutetun nelivedon.Ripeässä tahdissa uuden malliston itselleen rakentanut DS on vihdoin löytänyt asemansa pykälän verran edustuksellisempana merkkinä PSA:n merkkiportfoliossa. DS 7 Crossback onkin upea ilmestys erityisesti täysin varusteltuna, sillä jo etu- ja takavalot erottavat auton parkkipaikan harmaasta massasta. Sisällä tunnelma on sopivan hienostunut, nahkaverhoilun ja erilaisten yksityiskohtien tuodessa uutta twistiä PSA:n tuttuihin ratkaisuihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataamalla luksustaDS:ksi sähköistäminen lausutaan E-tense, joka esiintyy myös DS 3 Crossbackin täyssähköversion mallinimessä. DS 7 Crossbackin -tyyliseen edustukselliseen katumaasturiin lataushybridivoimalinja sopii hienosti. Sähkön voi halutessaan säästää kaupunkiajoa varten. Sähköajossa parasta on äänettömyys ja DS on kiinnittänyt huomiota myös jalankulkijoiden varoittamiseen käytetyn huomioäänen eristämiseen pois matkustamosta. 1,6-litraisen 200 hevosvoiman PureTech-bensiinimoottorin lisäksi menoa höystetään kahdella sähkömoottorilla (81 kW/320 Nm edessä, 83 kW/166 Nm takana). Järjestelmän yhteisteho on 300 hv (223 kW) ja yhteisvääntö 520 Nm. Etuakselille voima välittyy kahdeksanpykäläisen automaattivaihteiston kautta, taka-akselin ollessa sähkömoottorin yksinoikeutta. Kahden sähkömoottorin ansiosta eteneminen sähköllä on ripeää ja vaivatonta, polttomoottorin muistuttaessa itsestään välillä hienoisena värinänä.DS 7 Crossback E-tense 4x4:n akusto on 13,2 kilowattituntia ja yhdellä latauksella voi ajaa parhaimmillaan 58 km WLTP-syklillä mitattuna. Lataaminen tapahtuu Type 2 -pistokkeella parhaimmillaan 0–100% kahdessa tunnissa (7,4 kW 1x32A), 8A-kotitöpselistä puolestaan 7,5 tunnissa. Bensiinitankki on kutistunut 43 litraan, mutta tavaratila on säilynyt 555 litrassa, sillä akusto on sijoitettu takaistuinten alle. Matkustamon tiloista ei onneksi ole tingitty. Sähköajon huippunopeus on 130 km/h.Muodin hintaDS 7 Crossback E-tense 4x4:n suurin kankeus saattaa olla hinta, joka asettuu varustelusta ja vertailukohdasta riippuen noin 10 000 euroa polttomoottorimallien yläpuolelle. Vastapainoksi saa toki nelivedon ja enemmän voimalinjaa, mutta loikka tuntuu melkoiselta. DS:n sähköistettyjä E-tense-malleja koskee sama 7 vuoden kilometrirajaton takuu kuin merkin muitakin nykymalleja. DS 7 Crossback E-tense 4x4:n hinnat alkavat 54 339 eurosta ja autoja voi bongailla Suomen katukuvasta helmikuusta alkaen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic Hinta alkaen 67 294 € Moottori Ladattava hybridi. Bensiinimoottori 1 598 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 147 kW (200 hv), 6000 r/min Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Akku 13,2 kWh litiumioni takaistuinten alla. Toimintamatka 58 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 221 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,3 (yhd.) CO2-päästöt 30 g/km Mitat pituus 4573 mm, leveys 1906 mm, korkeus 1621 mm, akseliväli 2738 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Muu tieto Sähkömoottorit edessä/takana 81+83 kW (110+112 hv), 320+166 Nm. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle