7.2.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot 3008 Hybrid4 on tavallaan ekoauto, ja silti se on valmistajansa historian tehokkain Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeotin uusi nelivetohybridi antaa vakuuttavan ensivaikutelman. Peugeotin hybridipanostuksen kärki on nelivetoinen ja ladattava versio tutusta 3008-katumaasturista. Peugeot 3008 Hybrid4 kantaa valmistajansa kaikkien aikojen tehokkaimman katuauton titteliä, sillä 1,6-litraisen bensiinimoottorin (200hv) lisäksi etenemiseen osallistuvat kaksi sähkömoottoria: edessä 110 ja takana 113 hevosvoimaa. Monimutkaisen yhteenlaskun tuloksena järjestelmän yhteisteho on komeat 300 hevosvoimaa. Vertailun vuoksi esimerkiksi B-ryhmän rallihirviö 205 T16:sta katuversio tuotti vain 200 hevosvoimaa. Näin se maailma muuttuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeveää liikkumistaPeugeot 3008 Hybrid4 liikkuukin varsin keveästi, myös täyssähkötilassa. Silloin toimintamatkaa kertyy WLTP-mittauksen mukaan 56–59 kilometriä, kiitos 13,2 kilowattitunnin ajoakun. Valmistaja tosin ei ilmoita, onko kapasiteetti käytettävää vai teoreettista tyyppiä, mutta tarkennamme asian jos tehtaalta tiedon saamme.Kokonaisuutena ladattava Peugeot 3008 jättää positiivisen ennakkovaikutelman – aivan kuten sisarmallinsa Opel Grandland X PHEV tai DS 7 E-Tense.Hiotumpi vaihtoehtoPeugeot 3008 Hybrid 4 on paljon hiotumpi tuote kuin samalla koeajomatkalla ajamamme etuvetoinen Peugeot 508 Hybrid. 3008:n jarrutuntuma on luonnollisempi ja alustakin kantaa auton 1915 kilon omamassan paremmin kuin helposti pohjaavassa 508:ssa. Vaikka 508 onkin modernimman ja ylevämmän oloinen auto, menisi ensikoeajon perusteella oma valinta ehdottomasti nelivetoisen 3008 Hybrid4:n puoleen. Toki aina GT-varustellun 3008 Hybrid4:n hinnat alkavat 49 388 eurosta, kun 508 Hybridin saa huokeammalla Allure-varustelulla jo 43 974 eurolla.Kummankin Peugeotin akku latautuu yksivaiheisesti, enimmillään latausteho on 7,4 kilowattia (1x32A). Suomeen sekä 508 Hybrid että 3008 Hybrid4 saapuvat jo maaliskuussa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle