19.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Viilausta vailla – Peugeot 508 SW GT Hybrid 225 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 508 SW GT Hybrid on näyttävä, mutta hienosäädön puute harmittaa. Hyvää: tyylikäs ulkonäkö, kohtalaisen toimiva hybridivoimalinja. Huonoa: epäjohdonmukainen jarrutuntuma, alustan toiminta. Peugeot aloittaa ladattavien hybridien vyörytyksen kahdella rintamalla. Katumaasturi 3008 Hybrid4 tarjoaa akkuajon ekologisuuden lisäksi sähköistä nelivetoa, aivan sisarmalli Opel Grandland X PHEV AWD:n tapaan. Toinen kärki rakentuu näyttävän 508-mallin ympärille, ja Hybrid-lisänimen saanutta ladattavaa mallia tarjotaan viisioviseen viistoperäkoriin tai SW-farmariin. Peugeot 508 Hybridin perustana on 1,6-litrainen turboahdettu 180-hevosvoimainen bensiinimoottori ja sen perään asennettu 110-hevosvoimainen sähkömoottori. Koska kaksi voimanlähdettä eivät saavuta huipputehoaan samanaikaisesti, on yhteislaskun tuloksena 225 hevosvoiman huipputeho. Saman lukeman Peugeot tarjoaa myös 508 GT -mallissa ilman hybridijärjestelmää. Saa nähdä, kauan tämä malli pysyy tuotannossa? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Farkku tai viistoperä Peugeot kertoo 508:n sähköiseksi toimintamatkaksi viistoperällä 49–54 kilometriä ja farmarilla 47–54 kilometriä, kun mittaus suoritetaan WLTP-syklillä. Sähköenergian auto säilöö tavaratilan alle sijoitettuun ajoakkuun, jonka käytettävä kapasiteetti on 9,3 kWh. Kahdesta korimallista koeajoon valikoituu farmari 508 SW Hybrid. Ulkoisesti uutuusversion erottaa helpoiten takaluukun logosta, joten kovin radikaalisti Peugeot ei voimalinjastaan viesti. 508 SW Hybrid liikkuu täyssähköajolla vaivatta, eikä polttomoottori kytkeydy vahingossa päälle. Auton voimalinjaa hallitaan perusmallistakin tutusta ajotilakytkimestä, jonka merkittävin uudistus on täyssähkötilan tuominen valikkoon. Kosketusnäytön valikosta voi myös pyytää autoa säästämään akkua loppumatkan kaupunkiajoa varten. Sähköajoa on mietitty myös uudella kosketusnäytön toiminnolla, joka näyttää varsin selkeästi kulutuksen kummallakin käyttövoimalla. Hybriditilassa 508 vaihtelee voimanlähteiden välillä huomaamattomasti. Täyskaasulla suorituskyky on riittävää, muttei niin reipasta kuin huipputehosta voisi päätellä. Enemmän suorituskykyä kaipaavien kannattaa harkita 3008 Hybrid4 -mallia, tai odottaa tulevaa nelivetoista 508 Peugeot Sport -mallia. Pientä parannettavaa Enemmän sanomista tulee jarrutuntumasta. Polkimen liike on epäjohdonmukainen, sillä alkuun säädetään energian talteenottoa ja vasta syvempi painallus siirtyy levyjarrupuolelle. Järjestelmällä pärjää, mutta se vaatii hieman enemmän tottumista kuin toivoisi. Toivottavasti Peugeot tekee vielä hienosäätöä. Toinen korjauskehotus menee auton alustaan. Juuri mukava kyyti on tavallisen 508:n vahvuuksia, mutta Hybrid-mallia vaivaa yhdistelmä hienoista pintakovuutta ja laajoja koriliikkeitä. Kahden hengen kuormalla ajettaessa hidastetöyssy aiheutti reilun ulosjouston, jonka vastaheilahduksena perä pohjasi ja tavaratilan verho aukesi. Saa nähdä, miten alusta toimii täydellä kuormalla, ellei iskunvaimennusta vielä muokata? Peugeotin latausportti löytyy auton vasemmasta takakyljestä. Huomaavaisesti latauskaapeleille on pieni potero tavaratilan takareunassa välipohjan alla. 508 Hybridin latausjärjestelmän teho on 7,4 kilowattia, mutta järjestelmä toimii yhdellä vaiheella (1 x 32 A), joten kotilatauksessa useimmat joutuvat turvautumaan matalampaan tehoon. Hybriditekniikan saa ajetun GT-varustetason lisäksi edullisempaan GT Lineen ja Allureen, viime mainitun saa viistoperänä 43 974 euroon. Peugeot 508 Hybrid jättää vähän keskeneräisen vaikutelman. Perusta on kunnossa, mutta pahimmat kilpailijat haastaakseen se tarvitsee vielä vähän hienosäätöä – ja siihen Peugeot kyllä pystyy, sen huomaa jo 3008 Hybrid4 -mallista. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Peugeot 508 SW GT Hybrid 225 Hinta alkaen 49 846 € Moottori Ladattava hybridi Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 81 kW (110 hv). Teho 133 kW (180 hv), 6000 r/min Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytettävissä 11,8/9,3 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 47 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 34 g/km Mitat pituus 4778 mm, leveys 1859 mm, korkeus 1420 mm, akseliväli 2793 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1340 / 745 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan