19.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Viilausta vailla – Peugeot 508 SW GT Hybrid 225 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 508 SW GT Hybrid on näyttävä, mutta hienosäädön puute harmittaa. Hyvää: tyylikäs ulkonäkö, kohtalaisen toimiva hybridivoimalinja. Huonoa: epäjohdonmukainen jarrutuntuma, alustan toiminta. Peugeot aloittaa ladattavien hybridien vyörytyksen kahdella rintamalla. Katumaasturi 3008 Hybrid4 tarjoaa akkuajon ekologisuuden lisäksi sähköistä nelivetoa, aivan sisarmalli Opel Grandland X PHEV AWD:n tapaan. Toinen kärki rakentuu näyttävän 508-mallin ympärille, ja Hybrid-lisänimen saanutta ladattavaa mallia tarjotaan viisioviseen viistoperäkoriin tai SW-farmariin.Peugeot 508 Hybridin perustana on 1,6-litrainen turboahdettu 180-hevosvoimainen bensiinimoottori ja sen perään asennettu 110-hevosvoimainen sähkömoottori. Koska kaksi voimanlähdettä eivät saavuta huipputehoaan samanaikaisesti, on yhteislaskun tuloksena 225 hevosvoiman huipputeho. Saman lukeman Peugeot tarjoaa myös 508 GT -mallissa ilman hybridijärjestelmää. Saa nähdä, kauan tämä malli pysyy tuotannossa?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFarkku tai viistoperäPeugeot kertoo 508:n sähköiseksi toimintamatkaksi viistoperällä 49–54 kilometriä ja farmarilla 47–54 kilometriä, kun mittaus suoritetaan WLTP-syklillä. Sähköenergian auto säilöö tavaratilan alle sijoitettuun ajoakkuun, jonka käytettävä kapasiteetti on 9,3 kWh. Kahdesta korimallista koeajoon valikoituu farmari 508 SW Hybrid. Ulkoisesti uutuusversion erottaa helpoiten takaluukun logosta, joten kovin radikaalisti Peugeot ei voimalinjastaan viesti.508 SW Hybrid liikkuu täyssähköajolla vaivatta, eikä polttomoottori kytkeydy vahingossa päälle. Auton voimalinjaa hallitaan perusmallistakin tutusta ajotilakytkimestä, jonka merkittävin uudistus on täyssähkötilan tuominen valikkoon. Kosketusnäytön valikosta voi myös pyytää autoa säästämään akkua loppumatkan kaupunkiajoa varten. Sähköajoa on mietitty myös uudella kosketusnäytön toiminnolla, joka näyttää varsin selkeästi kulutuksen kummallakin käyttövoimalla.Hybriditilassa 508 vaihtelee voimanlähteiden välillä huomaamattomasti. Täyskaasulla suorituskyky on riittävää, muttei niin reipasta kuin huipputehosta voisi päätellä. Enemmän suorituskykyä kaipaavien kannattaa harkita 3008 Hybrid4 -mallia, tai odottaa tulevaa nelivetoista 508 Peugeot Sport -mallia.Pientä parannettavaaEnemmän sanomista tulee jarrutuntumasta. Polkimen liike on epäjohdonmukainen, sillä alkuun säädetään energian talteenottoa ja vasta syvempi painallus siirtyy levyjarrupuolelle. Järjestelmällä pärjää, mutta se vaatii hieman enemmän tottumista kuin toivoisi. Toivottavasti Peugeot tekee vielä hienosäätöä.Toinen korjauskehotus menee auton alustaan. Juuri mukava kyyti on tavallisen 508:n vahvuuksia, mutta Hybrid-mallia vaivaa yhdistelmä hienoista pintakovuutta ja laajoja koriliikkeitä. Kahden hengen kuormalla ajettaessa hidastetöyssy aiheutti reilun ulosjouston, jonka vastaheilahduksena perä pohjasi ja tavaratilan verho aukesi. Saa nähdä, miten alusta toimii täydellä kuormalla, ellei iskunvaimennusta vielä muokata?Peugeotin latausportti löytyy auton vasemmasta takakyljestä. Huomaavaisesti latauskaapeleille on pieni potero tavaratilan takareunassa välipohjan alla. 508 Hybridin latausjärjestelmän teho on 7,4 kilowattia, mutta järjestelmä toimii yhdellä vaiheella (1 x 32 A), joten kotilatauksessa useimmat joutuvat turvautumaan matalampaan tehoon.Hybriditekniikan saa ajetun GT-varustetason lisäksi edullisempaan GT Lineen ja Allureen, viime mainitun saa viistoperänä 43 974 euroon.Peugeot 508 Hybrid jättää vähän keskeneräisen vaikutelman. Perusta on kunnossa, mutta pahimmat kilpailijat haastaakseen se tarvitsee vielä vähän hienosäätöä – ja siihen Peugeot kyllä pystyy, sen huomaa jo 3008 Hybrid4 -mallista.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Peugeot 508 SW GT Hybrid 225 Hinta alkaen 49 846 € Moottori Ladattava hybridi Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 81 kW (110 hv). Teho 133 kW (180 hv), 6000 r/min Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytettävissä 11,8/9,3 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 47 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 34 g/km Mitat pituus 4778 mm, leveys 1859 mm, korkeus 1420 mm, akseliväli 2793 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1340 / 745 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen