Etusivu TyyppiviatCitroën C1 -tyyppiviat Citroën C1 -tyyppiviat Citroën C1:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.Peugeot 108 ja Toyota Aygo ovat samassa tehtaassa valmistettuja sisarmalleja. Takaisinkutsuja Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja. Ei takaisinkutsuja kyseisenä aikana. Kaksi vanhempaa, mutta tärkeää takaisinkutsua: Ohjausakseli voi murtua ja auto voi muuttua ohjauskyvyttömäksi. Ohjausakselin läpimitta on riittämätön ja akseli saattaa murtua suurilla ohjausvoimilla aiheuttaen riskejä ääritilanteissa. Ajoneuvon edustaja tarkistaa ohjausakselin ja vaihtaa tämän tarvittaessa parempaan versioon. Työ kestää n. 4 h ja on asiakkaalle maksuton. Ajoneuvon haltijoille on saatavilla olevan osoitteiston puitteissa ilmoitettu virheestä. Työ merkitään Citroënin sisäiseen tiedostoon. Koskee valmistusaikaa 9/2014–10/2014. ADAC 7/2016. C1 (II) (2018): Tankki voi vuotaa. Valmistusprosessin epätarkkuuden takia, saattaa polttoainetankissa esiintyä epätiiveyttä. Huolto tarkastaa tankin valmistusnumeron ja vaihtaa tankin tarvittaessa. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla GNA. ADAC 5/2019. Vanhempia takaisinkutsuja Tankki voi vuotaa. Citroën C1 (II), valm.aika: v. 2018. Valmistusprosessin epätarkkuudesta johtuen saattaa polttoainetankissa esiintyä epätiiveyttä. Huolto tarkastaa tankin valmistusnumeron ja vaihtaa tankin tarvittaessa. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”GNA”. ADAC 5/2019. Takaovien lasit. C1 (I) valm.aika: 2005–2014. On vaarana, että takasivulasin liimaus eturenastaan irtoaa. Ensimmäiset oireet irtoamisesta ovat tuulen suhina, melu ja epätiiveys. Pahimmassa tapauksessa lasi irtoaa kokonaan pudoten tielle. Kiinnitys korjataan tai vaihdetaan lasi. Työ kestää 0,4–3,2 h. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 2/2019. Takaovien lasit. Takaovien ikkunoiden liimaus voi olla heikko eikä pidä niveltä. Tarkistus ja tarvittaessa liimaustyön tekeminen ikkunan saranoihin ja kiinnikkeisiin. 181 autoa. Traficom 3.12.2018. Ohjausakseli voi murtua ja auto voi muuttua ohjauskyvyttömäksi. Ohjausakselin läpimitta on riittämätön ja akseli saattaa murtua suurilla ohjausvoimilla aiheuttaen riskejä ääritilanteissa. Ajoneuvon edustaja tarkistaa ohjausakselin ja vaihtaa tämän tarvittaessa parempaan versioon. Työ kestää n. 4 h ja on asiakkaalle maksuton. Ajoneuvon haltijoille on saatavilla olevan osoitteiston puitteissa ilmoitettu virheestä. Työ merkitään Citroënin sisäiseen tiedostoon. Koskee valmistusaikaa 9/2014–10/2014. ADAC 7/2016 Istuimen johtosarja. Kyseessä olevissa autoissa kuljettajan istuimen istuinlämmityksen ohjausjohtosarja saattaa koskettaa istuimen runkorakennetta, ja istuimen liikkeet voivat vaurioittaa sitä. Kyseinen vaurio voi aiheuttaa takavalojen ja rekisterikilven valon virransyötön katkeamisen. Toimenpiteessä kyseisen johtosarjan kunto tarkastetaan, mahdollisesti vaurioitunut johtosarja vaihdetaan ja kaikissa tapauksissa johtosarjan kulkureittiä muutetaan siten, ettei se joudu kosketuksiin istuimen runkorakenteen kanssa, Traficom 2015. Etuiskunvaimentimet. Etuiskunvaimentimien varren karkaisu saattaa olla puutteellinen. Toimenpiteessä etuiskunvaimentimet uusitaan, Traficom 2014. Taka-akselipalkki, puutteellinen hitsaussauma, saattaa johtaa korin ja taka-akselipalkin välisen tukivarren murtumiseen, mikä voi johtaa auton hallinnan menetykseen (vuosimalli 2013), KBA 2014. Käynnistysmoottori ei mahdollisesti pysähdy moottorin käynnistyttyä vaan jatkaa pyörimistään, ylikuormittuu ja simahtaa, ADAC 2011. Kaasupolkimen mekanismi. Kaasupoljin voi takerrella ja palautua hitaammin vapaa-asentoon ja pahimmassa tapauksessa juuttua osakaasu-asentoon. Kaasupoljin korjataan, Traficom 2010, kampanja valmistunut 2010, Traficom. Kaasupolkimen mahdollinen juuttuminen saattaa aiheuttaa vaarallisen ajotilanteen, 2010 ADAC. Ohjausakseli voi murtua ja auto voi muuttua ohjauskyvyttömäksi. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei tilastossa (2018–2014, 2009–2005) Traficom Ei erityisiä vikakohteita (2014, 2013, 2011, 2010), Traficom. Käyttöjarru: Etujarrujen heikko teho, jarrulevyt kuluvat nopeasti, Saksa Loppuun ajetut tai naarmuiset jarrulevyt, kuluneet jarrupalat, Saksa Valovikoja huolimattomien käyttäjien vuoksi, Saksa Lähivaloissa usein huomauttamista, Saksa Pakoputkisto ruostuu, Saksa Jarruputket ruostuvat vanhemmissa vuosimalleissa, Saksa. Helmapellit ruostuvat, Saksa Öljyvuotoja, Saksa Jarrut puoltavat, Saksa. Pakoputkiston kiinnitys heikko ja pakoputkisto ruostuu, Saksa. Joitakin ruostevaurioita, Saksa. Irronneita puskureita, Saksa. Ajovalon säätö pielessä, Saksa. Takavalot ja rekisterikilven valot pimeänä yli viisivuotiaissa, Saksa. Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) C1 (2. sukupolvi) ei ole mukana tiepalvelutilastossa. Sisarmalli Toyota Aygo: Kytkin (2014). Vanhempia tielle jättäviä vikoja Akku purkautunut tyhjäksi (2008–2011). Pakoputkisto tai äänenvaimennin murtunut (2007–2010). Sytytyspuolassa vika (2009). Kytkin rikki (2007–2008). Vesipumppu rikki, jumissa (2008). Käyttäjien ilmoittamia vikoja Akkuongelmia. Kaupunkiautolle tyypillisillä lyhyillä ajomatkoilla akku ei ehdi latautua kunnolla, AB. Ohjausakselivian mahdollisuus. Syksyllä 2014 valmistettujen autojen ohjausakseli voi murtua ja auto voi muuttua ohjauskyvyttömäksi. Ohjausakselin läpimitta on riittämätön ja akseli saattaa murtua suurilla ohjausvoimilla aiheuttaen riskejä ääritilanteissa. Asiasta julkaistiin takaisinkutsu vuonna 2016. Tankki voi vuotaa, siitä takaisinkutsu ADAC:in sivuilla vuonna 2019. Kannattaa tarkistaa, että takaisinkutsuissa mainitut asiat on korjattu. Kytkin joutuu kaupunkiajossa koville. Kytkin kuluu nopeasti. Se on alimitoitettu ruuhkaiseen kaupunkiajoon, AB. Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja Bensiinimalleissa runsaasti vesipumppuvikoja, AB. Dieselmoottoreissa suutinvikoja, AB. Sisätiloihin tulee kosteutta, koska ovien kumitiivisteet irtoavat ja myös kolmiovisen mallin tuuletusikkunoiden tiivisteet irtoilevat, AB. Ensimmäisinä tuotantovuosina suuria laadun vaihteluja – hyvin viimeistellyistä yksilöistä aina kolisevaan maanantaiautoon asti, AB. ”Maanantaiautoissa” voi olla laaja kirjo hälyääniä, istuimet natisevat ja ovien rajoittimet naksuvat, AB. Käynnistysmoottori oikuttelee, AB. Lukot oikuttelevat, AB. Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.